Peugeot keert terug naar de endurance met een hybride hypercar

Peugeot keert terug naar het uithoudingskampioenschap met een gloednieuwe hypercar van Peugeot Sport. Die wordt aangedreven door een V6 biturbo van 680 pk en een elektromotor van 272 pk.

Na de successen van de 908 HDi met de grote V12 diesel waagt Peugeot zich opnieuw aan de endurance. Voor seizoen 2022 werkt het Franse merk aan een auto voor de nieuwe categorie Hypercar LMH.

Hybride

Voor nu geeft Peugeot alleen informatie vrij over de motor van zijn toekomstige racewagen. Conform de nieuwe FIA-WEC-regels is hij voorzien van een hybride aandrijflijn. In tegenstelling tot de ‘groene’ hybrides op onze wegen krijgt deze een 2.6 V6 biturbo van Peugeot Sport van 680 pk en een elektromotor van 272 pk. De eerste drijft de achterwielen aan via een sequëntiele versnellingsbak met zeven verzetten, de elektromotor bedient de voorwielen voor extra grip voor de vierwielaandrijving tot 120 km/u.

AS24 Peugeot render

Hoogspanning

De voeding komt van een hoogspanningsbatterij van 900 volt, die Peugeot samen met Total en dochteronderneming Saft ontwikkelde. Volgens Total-ingenieurs zorgt de hoogspanning ervoor dat de batterij sneller herlaadt bij het afremmen en de motor vooraan bliksemsnel voedt bij het accelereren.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

KGM Torres: na EV en benzine, nu de hybride (2025)

Autonieuws

Dacia Bigster: 1.450 km actieradius dankzij LPG (2025)

Autonieuws

Special: Autoscout24 reed exclusief mee tijdens de Rally van Ieper (2025)

Autonieuws
Ontdek meer