Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Peugeot keert terug naar Le Mans

Het Franse Peugeot heeft besloten in 2022 te herrijzen in het World Endurance Championship. Met een nagelnieuwe hypercar die deel zal nemen in de LMH-klasse. Pittig detail: Peugeot zal volgens de regels ook straatlegale versies van die raceauto moeten produceren.

Zo'n 8 jaar geleden trok Peugeot de deur van het World Endurance Championship (WEC) achter zich dicht. Al bleef die deur steeds op een kier staan. Nu het overkoepelende orgaan van die enduranceraces beslist heeft om de LMP1-klasse grondig te hervormen heeft Peugeot de deur terug op gezwierd. De nieuwe koningsklasse - LMH gedoopt - stelt namelijk dat je deel moet nemen met circuitversies van straatlegale hypercars. Denk auto's in het genre van de Ferrari LaFerrari, Ford GT en co.

Interessant voor een automerk, want je hoeft geen unieke racewagen meer te ontwikkelen die handen vol geld kost. Nee, je kan ook een deel van de kosten laten betalen door vermogende klanten die de straatversie van die raceauto kopen.

Geen 208

Hoe die auto er uit komt te zien geeft Peugeot nu al een (beetje) vrij. Met dank aan drie duistere foto's. Dat het hier niet over een Peugeot 208 met spoiler gaat mag wel duidelijk zijn. Nee, deze creatie is zo extreem als - pakweg - een Koenigsegg Agera. Met obsceen brede wielkasten, een cabine die ver naar voren kruipt om plaats te bieden aan de motor en een rijhoogte waarmee je nog niet van je oprit geraakt. Nu goed, zonder twijfel zal de straatlegale versie nét dat tikkeltje braver zijn. Gewassen op 80 graden, zeg maar.

Peugeot Le Mans 2022

Al willen we eerst nog even focussen op de racevariant. Die krijgt van de nieuwe raceklasse carte blanche... zolang hij maar voldoet aan enkele voorwaarden. Het gaat dan over een motorvermogen dat niet boven de 681 pk mag stijgen (500 kW) en een gewicht van minimaal 1.100 kilogram. Ander merken zoals Alpine, Toyota en Aston Martin hebben ook al interesse getoond voor de raceklasse. Waardoor het deelnemersveld er wel eens uitermate interessant uit kan zien.

Peugeot en Le Mans

Hoewel het gemiddelde publiek Peugeot al lang niet meer associeert met de racerij is het Franse merk met de leeuw een absoluut sportmerk. Met het rallykampioenschap, Dakar en langeafstandsraces als belangrijkste pijlers van de race-afdeling. Zo won Peugeot de 24u van Le Mans in 1992, 1993 en 2009. Waarbij de Peugeot 905 in 1993 stek één, twee én drie in wist te nemen tegen het einde van de 24 uur.

Peugeot Le Mans 2022

De bevestiging van Peugeot voor het nieuwe LMH-kampioenschap is een godsgeschenk voor de organisatie. Want buiten Toyota heeft elk ander merk of team zich teruggetrokken uit de huidige koningsklasse. Waardoor er weinig sprake van concurrentie is. Vanaf 2022 zou dat dus helemaal op zijn kop worden gezet. Le Mans 2022... zeker eentje om naar uit te kijken!

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Dit is de retro-Fiat die de Italianen dringend moeten bouwen

Autonieuws

Fiat New 500 3+1: een deurtje extra

Autonieuws

Hyundai i20 N: inspiratie uit de rally

Autonieuws
Ontdek meer