Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de naald tot 9.000 toeren

De Porsche 718 Cayman heeft voor het eerst een RS-model. Deze GT4 RS krijgt een 500 pk sterke atmosferische zescilinder en een rode zone die pas bij 9.000 tpm begint.

Een grote verrassing is deze Cayman GT4 RS niet. Porsche kondigde hem immers eind vorige maand al aan met een snel rondje op Duitslands beroemdste circuit, de Nürburgring. De specificaties van dit hardcore topmodel hield Stuttgart echter nog voor zich. Tot nu dus, want op het autosalon van Los Angeles presenteert Porsche de 718 Cayman GT4 RS in vol ornaat.

AS24 Porsche Cayman GT4 RS 2021 statisch voor

Niet meer manueel

We kunnen dus meteen met de kern van de zaak beginnen: de flat six centraal achterin. Die deelt zijn fundamenten met de zescilinder boxer uit de 911 GT3 en de 718 Cayman GT4. In deze RS-versie is hij 500 pk sterk (80 pk meer dan in de ‘gewone’ GT4), het koppel neemt toe van 430 Nm naar 450 Nm. Dat vermogen stuurt deze GT4 RS alleen via een PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de achterwielen. Daardoor sprint de 718 Cayman GT4 naar 100 km/u in amper 3,4 seconden, terwijl hij doorraast tot een top van 315 km/u. De naald van de toerenteller klimt op zijn beurt trouwens tot 9.000 tpm.

AS24 Porsche Cayman GT4 RS 2021 interieur

Dieetkuur

Porsche heeft trouwens enkele kilo’s van de GT4 weggeschaafd in deze RS-versie. Door plastic dat met koolstofvezel werd versterkt (onder meer in de voorvleugels en de kofferklep vooraan), minder geluidsisolatie, lichter glas en lichtere deurpanelen weegt de RS-versie 1.415 kilogram, oftewel zo’n 35 kilogram minder dan een GT4. Niet veel natuurlijk, maar het staat wel mooi om mee uit te pakken.

Spoilergeweld

Herkennen doe je de 718 Cayman GT4 RS trouwens onmiddellijk aan zijn vaste achtervleugel, die je onder meer ook op de 911 GT3 ziet. Achter de zijruiten heeft Porsche luchtinlaten geïnstalleerd, die de luchtstroom naar de boxermotor moeten leiden en het intakegeluid voor de passagiers moeten boosten. De sleuven voor de achterste wielkasten dienen nu vooral voor koeling. Daarnaast monteerde Porsche nog koelsleuven op de voorste wielkasten en in de kofferklep vooraan, en zakte de rijhoogte met 30 millimeter vergeleken met een gewone 718 Cayman. Alle aerodynamische aanpassingen zorgen in totaal voor 25 procent meer neerwaartse druk dan bij de Cayman GT4.

AS24 Porsche Cayman GT4 RS 2021 rijdend achter

Weissach-pakket

Tot slot voorziet Stuttgart net als bij de 911 GT3 RS nog een optioneel Weissach-pakket. Dat voegt een carbonafwerking toe aan de aerodynamische addenda van het koetswerk, en gebruikt titanium voor de uitlaatpijpen en de rolkooi binnenin. De 20-duims aluminium velgen die de GT4 RS normaal standaard meekrijgt, worden bij het Weissach-pakket vervangen door gesmede 20-duimers uit magnesium.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nieuwe Kia Niro mikt weer op elektrisch en hybride

Autonieuws

Video: Nederlandse held remt auto onwel geworden chauffeur af met eigen auto

Autonieuws

Autosalon Brussel 2022 dan toch afgelast

Autonieuws
Ontdek meer