Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Porsche 911 Targa: beugel represent

Je kan je klok gelijk zetten op Duitse structuur. Waardoor het maar een kwestie van tijd was voor Porsche van de huidige 911-generatie een Targa-variant zou lanceren. Die komt nu het zonlicht ingereden.

Duitse sportwagenbouwer Porsche heeft een lange geschiedenis met het Targa-dak. Meer nog, de huidige 992-generatie 911 is alweer de achtste (!) generatie 911 van het carrosserietype. Hoewel enkele van die generaties een glazen schuifdak kregen in plaats van een écht wegkappend dakje, mag er tegenwoordig terug terecht Targa op de 911 Targa staan.

Bekend recept

Het recept is je ondertussen al wel bekend. Want de 911 Targa houdt het midden tussen cabrio en coupé. Het beste van beide werelden zou je wel eens kunnen zeggen. Maak echter niet de fout dat dit simpelweg een 911 Coupe is waarvan ze het dak openden met een blikopener. Zo krijgt deze Targa een uniek glazen achterpartij die helemaal rondom loopt. Een stukje glas dat je liever niet breekt.

Porsche-911-Targa-2020-992 03

Daarenboven klapt het dak weg in 19 seconden met een serieus stukje over overengineering - het blijven tenslotte Duitsers. Hoewel de Targa in 1965 naar voren werd geschoven als een “veilige cabrio met antirolstang”, zijn moderne auto’s zo veilig dat het eerder een blikvanger, dan veiligheidsoptie is. Ons hoor je echter niet klagen.

GTS op komst

Voor de aandrijving doet de 911 Targa beroep op zijn broeders. Zo is hij initieel beschikbaar als “4” en “4S”. Daardoor krijg je een zescilinder boxermotor met 385 pk (4) dan wel 450 pk (4S), vierwielaandrijving en een sprint naar de honderd van 3.6 seconden voor de 4S-variant. Vierwielaandrijving is standaard, net zoals de achttrapsautomaat. Optioneel kan je evenwel een manuele zevenbak krijgen. Jep, zeven, geen schrijffout.

Porsche-911-Targa-2020-992 01

Ongetwijfeld brengt Porsche de komende jaren ook nog een GTS-derivaat uit. Met nog meer pep achterin. Een 911 Targa Turbo of Turbo S met 650 pk? We kunnen enkel maar dromen…

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Toyota Hilux: De sterkste pick-up ter wereld steekt in het nieuw (2020)

Autonieuws

Onderzoek: Autobezit krijgt boost door coronacrisis

Autonieuws

Hebbeding: Lego Technic Lamborghini Sián FKP 37

Autonieuws
Ontdek meer