Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Première: Kia EV9, elektrische SUV met zeven zitplaatsen (2023)

Kia haalt eindelijk het doek van zijn EV9, de grote elektrische zevenzits-SUV die het al een tijdje aan het klaarstomen is. Het design springt alleszins in het oog.

Het is een klassieker bij de Koreaanse merken: eerst het finale design, dan de technische gegevens. Dat was recent nog bij de nieuwe Hyundai Kona het geval en geldt nu ook voor deze Kia EV9. De wat? De Kia EV9, de grote gezins-SUV met zeven zitplaatsen die naast de Sorento aan de top van het Koreaanse SUV-gamma komt. Met dat verschil dat deze EV9 uiteraard volledig elektrisch is.

Kia EV9 (2023) statisch, vooraanzicht

Opposites United

Voor het finale design is Kia nauwelijks afgeweken van de EV9 Concept, het conceptmodel dat deze elektrische zevenzitter moest aankondigen. Je ziet dus een scherp getekende SUV met een speels, hoekig lijnenspel, dat naar eigen zeggen volledig binnen de ‘Opposites United’-filosofie past. Het dichtgewerkte ‘Tiger Nose’-radiatorrooster wordt geflankeerd door kleine lichtclusters en verticale koplampen, met al even opvallende dagrijverlichting. In profiel vallen vooral de hoekige wielkasten op, en de gordellijn die helemaal achteraan steil naar boven wipt. De lichtblokken achteraan nemen dan weer het design van de koplampen over.

Kia EV9 (2023) statisch, achteraanzicht

Captain chairs

Deze Kia EV9 staat op het E-GMP-platform, dat ook de Kia EV6, de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 gebruiken. Zonder in detail te treden belooft Kia veel binnenruimte, met in totaal drie zetelrijen. Op de tweede rij kun je kiezen tussen een klassieke achterbank of twee afzonderlijke captain chairs. Die laatste kun je tot 180 graden draaien, zodat alle passagiers een praatje kunnen slaan tijdens het rijden – of het opladen. De passagiers op de derde rij krijgen elk hun bekerhouder en oplaadpunt, zo beloven de Koreanen nog. Hadden we al gezegd dat deze Kia EV9 ook op de Noord-Amerikaanse markt mikt?

Kia EV9 (2023) interieur

Zwevend effect

Tot slot is er de horizontaal gestileerde boordplank. Die wordt gedomineerd door een infotainmenttouchscreen van 12,3 duim, dat naadloos overloopt in het instrumentendisplay met dezelfde grootte. Een klein schermpje van 5 duim bedient daarnaast nog de klimaatregeling. Door het elektrische platform kan Kia een middentunnel achterwege laten, waardoor de middenconsole een soort zwevend effect krijgt. Die console benut Kia maximaal om opbergvakken in onder te brengen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer