Ga naar hoofdinhoud

Presentatie: Audi RS5 – Krachtbronspeculatie krijgt vervolg

De looks van de op stapel staande Audi RS5 zijn inmiddels bekend, de motorisering daarentegen niet. Al tijden wordt hierover gespeculeerd. Wordt het de twin-turbo V10 uit de RS6 of toch de fonkelnieuwe 2.5 liter 5-cilinder uit de TT RS? Het Engelse CAR schijnt de uitkomt te weten.

Volgens het automagazine wordt het een doorontwikkelde 4.2 liter V8 uit de Audi RS4. En daarmee komt er een eind aan alle speculaties. Volgens ons deed de twin-turbo V10 uit de RS6 sowieso niet mee in de race van mogelijk krachtbronnen in de RS5. Het topmodel van het A5-gamma moet immers een concurrent van de BMW M3 (420 pk) worden en dan zou een vermogen van +500 pk simpelweg te veel van het goede zijn. Bovendien zouden de productiekosten - en daarmee uiteindelijk de vraagprijs - te hoog worden in vergelijking met de Beamer.

Opvolger van RS4 Volgens CAR zal de bewuste achtcilinder in de RS5 450 pk en eenzelfde hoeveelheid trekkracht bevatten. Hiermee zou de sprint naar honderd ongeveer tussen de vier à vijf tellen in beslag nemen, en de topsnelheid wordt naar huidig Duits gebruik begrensd op 280 km/h. Eigenlijk is de RS5 dus de opvolger van de RS4. Dezelfde doeleinden, dezelfde motor en met maximaal twee deuren nog meer dan zijn 'voorganger' een tegenhanger van z'n grootste rivaal uit München. Vervolgens laten de Engelsen ook nog weten dat er volgend jaar een RS5 Cabriolet op de agenda staat. Dit in acht nemende wordt de generatiekloof tussen beide RS-modellen alleen maar kleiner. Hoewel? Audi zal vast en zeker wederom een RS4 op basis van de huidige A4 lanceren. En daarmee zijn we terug bij af. Bestempelen we de nieuwe RS4 toch gewoon als concurrent voor de M3 Sedan, de Lexus IS-F en de C 63 AMG.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BEBE20250508 Ferrari 296 Speciale Header

Ferrari 296 Speciale: veel specialer dan hij lijkt (2025)

Autonieuws
BEBE20250508 Audi A6 01

Audi A6 nu ook als plug-inhybride (2025)

Autonieuws
BEBE20250508 Tweedehands Header

Analyse: Tweedehands elektrische EV's worden betaalbaarder (2025)

Autonieuws
Ontdek meer