Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Presentatie: Renault Laguna – Ambitieus

Renault heeft de lat hoog gelegd. Met de nieuwe Laguna willen de Fransen in de middenklasse toonaangevend worden op het gebied van kwaliteit, milieunormen en veiligheid. De dynamisch gelijnde Laguna wordt in oktober op de IAA geïntroduceerd.

Als vanouds zal Renault het middenklassemodel als hatchback en combi - Grandtour genaamd - aanbieden. Dertien centimeter meer moeten de nu 4,70 meter lange limousine aan meer interieurruimte voor maximaal vijf personen helpen. Positief: de nieuwe Laguna weegt rond 15 kilogram minder dan zijn voorganger.

Vlot optreden

Afgezet tegen het huidige, eerder onopvallende model, heeft het 2008-model een duidelijk sportievere en dynamischere verschijning. Bij beide carrosserievarianten loopt de motorkap ver naar beneden door en bevinden zich in de voorspoiler brede luchtinlaten. De langgerekte koplompen hebben een futuristisch uiterlijk.Grotere verschillen van nature aan de achterkant: in de limousine zijn de achterlichten ver naar boven verplaatst en ziet het achterdeel er stevig uit. Bij de combi daarentegen valt de zeer schuin staande achterruit op. Het design is nadrukkelijk op een vlot imago gericht, maar gaat waarschijnlijk wel ten koste van de laadcapaciteit. Precieze gegevens daaromtrent geeft Renault nog niet.

Milieuvriendelijk

Als motoren duiken oude bekende op. Instapmodel is de aan de Clio, Modus en Mégane ontleende 1,5-liter-diesel met 110 pk. Deze motor is als bijzonder milieuontziend onderscheiden met het waarmerk ‘eco2’. Gemiddeld moet de viercilinder genoegen nemen met 5,1 liter per 100 kilometer.

De drie andere motoren zijn overgenomen uit de voorganger: aan de dieselzijde de 150 pk sterke 2.0 dCi en de eveneens twee liter grote benzinemotor in twee versies, een met 140 en een met 170 pk. De sterke benzinemotor is tevens leverbaar met zestrapsautomaat.

Meer veiligheid

Nieuwe airbags met dubbele kamers voor borst en bekken vullen het omvangrijke veiligheidssysteem van de voorganger aan. Een stugger afgesteld chassis en de directere besturing moeten voor meer precisie en rijplezier gaan zorgen.

Comfortextra’s als het sleutelloze toegangssysteem en een efficiëntere airco zijn bedoeld om het welbevinden van de passagiers te verhogen. Hout, leer en gepolijst aluminium zorgen afhankelijk van de uitrustingslijn voor een zweem van luxe. (mg)

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Kia Rio krijgt milde (hybride) facelift

Autonieuws

Kia Optima krijgt geen opvolger in Europa

Autonieuws

Mulholland Legend 480: à la TVR

Autonieuws
Ontdek meer