Reportage: Bugatti Type 57 SC Atlantic – Vier keer de mooiste

Wat was dat toch eind jaren ’30? Net voor de Tweede Wereldoorlog Europa in lichterlaaie zette, werden tegelijk de mooiste en meest exclusieve auto’s op de wereld gezet. Na een terugblik op de Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta viert nu ook de Bugatti Type 57 SC Atlantic zijn 80ste verjaardag.

Giet schoonheid in een definitie voor autodesign, en zowel de Alfa als de Bugatti komen tevoorschijn bij de invulling. Naast de Bugatti Type 57 SC Atlantic kunnen we vandaag alleen maar vaststellen dat autodesign al enige tijd geleden de deur achter zich heeft gesloten en het licht heeft gedaan. Ja BMW 7-reeks, we wijzen jou met de vinger.

De perfecte druppel

De Bugatti Type 57 SC Atlantic is een creatie van Jean Bugatti, zoon van Ettore Bugatti. Voor de Atlantic wilde het immer vooruitstrevende Bugatti gebruik maken van elektron, een materiaal dat voor 90 procent uit magnesium bestond en voor 10 procent uit aluminium. Behoorlijk brandbaar dus, en onmogelijk te lassen. Vandaar dat de Atlantic uit bijeengeschroefde panelen bestond. Op het onderstel van de Type 57-reeks creëerde Jean Bugatti de perfecte druppelvorm voor een sportieve tweezits coupé, in totaal slechts 3,7 meter lang. Bugatti opteerde om de bevestigingspunten van de koetswerkpanelen tot een designelement te verheffen, wat leidde tot de beroemde vin over het dak. Ook al opteerde Bugatti uiteindelijk voor aluminium voor de serieproductie, zowel de vin als de schroeven bleven. De SC staat voor 'surbaissé charged', wat de 3.3 acht-in-lijn 200 pk schonk en een topsnelheid van meer dan 200 km/u mogelijk maakte. Een supercar voor zijn tijd. Alleen is de productie tot vier stuks beperkt gebleven.

De Rothschild Atlantic

Chassis 57374 was in 1936 de eerste Atlantic, besteld door de Britse bankier de Rotschild in Londen. De grijs-blauwe Atlantic kreeg pas in 1939 zijn supercharger aangemeten. Na de oorlog verhuisde hij naar Los Angeles, waar eigenaar Bob Oliver hem andere achterruiten gaf en hem verschillende keren herspoot. In 1971 kocht Peter Williamson hem voor 59.000 dollar, om hem terug naar de staat van 1936 te restaureren…. En voor 36 miljoen dollar te verkopen aan Peter Mullin en Rob Walton. In 2003 was de auto ‘Best of Show’ in het concours van Pebble Beach, en in 2017 won hij nog het concours van Chantilly. Doorgaans staat hij te blinken in het Mullin Automotive museum in de VS.

‘La voiture noire’

Chassisnummer 57453 staat bekend als ‘la voiture noire’, Jean Bugatti’s persoonlijke Atlantic. In 1938 verdwijnt de auto. Aangenomen wordt dat Bugatti de wagen op transport naar Bordeaux zette om hem uit handen van de Duitse troepen te houden, maar dat hij in 1941 alsnog ten prooi is gevallen aan de Nazi’s die hem ontmanteld zouden hebben. De auto is in elk geval nooit meer opgedoken.

De Holzschuh Atlantic

Op 11 december 1936 krijgt ingenieur Jacques Holzschuh zijn grijze Atlantic met chassisnummer 57473 geleverd. In 1937 wint hij er een concours in Juan-les-Pins mee, reeds in gewijzigde vorm. Holzschuh brengt de lichten hoger, en vervolgens laat hij de carrosserie wijzigen om het comfort te vergroten. In 1939 verstopt hij de Atlantic in Monaco. Holzschuh overleed in 1945, waarna de garagehouder waar de Atlantic verstopt stond hem verkocht. In 1952 is de Atlantic eigendom van seriële vrouwenloper René Chatard, die hem inschrijft op naam van één van zijn maitresses: Marguerite Schneider. Het is samen met zijn andere maitresse Jeanine Vacheron dat Chatard een onfortuinlijke ontmoeting heeft met een trein in de Atlantic. De resten van het wrak worden opgeborgen in een depot, waar het later ontdekt wordt en een eerste restauratie plaatsvindt. In 2000 zou restaurateur Paul Russell een nieuwe restauratie uitvoeren.

De Pope Atlantic

De laatste Atlantic dateert uit 1938. Chassisnummer 57591 met nummerplaat EXK 6 is besteld door de Brit Richard Pope. Hij zou de auto 30 jaar houden, om hem aan de auteur Barry Price te verkopen, die hem op zijn beurt aan Ralph Lauren verkocht in 1988. Die liet de auto door Paul Russell restaureren. In 1990 werd de Atlantic ook Best of Show in Pebble Beach, en in 2013 was hij de beste op het Villa d’Este concours in Italië. Een juiste waarde op dergelijke auto plakken is zo goed als onmogelijk. Maar je kijkt op minimaal 40 miljoen euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Bugatti Centodieci: Twee hommages voor 8 miljoen euro

Autonieuws

Audi e-tron 50 quattro: Een basismodel

Autonieuws

Renault Espace F1: Probeer vader maar te volgen

Autonieuws
Ontdek meer