Reportage: Senzati – Het Mercedes-busje voor presidenten

Of het nu over Formule 1 gaat, over design of over zijn samenwerkingen: Mercedes levert nooit half werk. Hoe zou de ultieme VIP-bus van Mercedes er dan uitzien? We vonden het antwoord bij Senzati.

Om de heel rijken of de very-very-VIP’s te vervoeren, beschikt Mercedes al over Maybach. Maar wat wanneer die samen naar een feestje moeten? Of naar de Croisette? Of dringend over een discreet mobiel bureau moeten kunnen beschikken? Om dat op te lossen is Mercedes ten rade gegaan bij Senzati. Het Britse merk mag zich zo officieel partner noemen van Mercedes. Senzati is nog niet zo bekend, maar bestaat dan ook nog maar enkele jaren.

Gebaseerd op Viano-concept

Alles begint in 2012, wanneer Mercedes tijdens het autosalon van Beijing de Viano Diamond Concept laat zien: een bijzonder luxueuze versie, vooral dan langs binnen. Deze concept brengt Dave Clark op een idee. De Brit is een liefhebber van Italiaans design. De man begint een jaar later met Senzati, kort voor ‘Senza Limiti’, ofwel: zonder grenzen. Dankzij een nauwe samenwerking met Mercedes kunnen de door Senzati onder handen genomen busjes hun waarborg van de constructeur behouden, een niet te versmaden voordeel.

Klant is koning

Aan de basis ligt ofwel een Vito, een V-klasse of een Sprinter en dat telkens met de lange wielbasis. Uiterlijk kan je nauwelijks een Senzati van een gewone Mercedes-bus onderscheiden, of het moet zijn dat je de ronde antenne spot achteraan op het dak die dienst doet voor de geïntegreerde wifi-verbinding. Maar eens de deuren openen, worden de verschillen groter. Eigenlijk herken je nauwelijks nog iets van de Mercedes-basis. Eigenlijk is elke wens van de klant uitvoerbaar, maar om te beginnen stelt Senzati al drie afwerkingsniveaus voor: Business, Business Plus en Jet Spec. We zijn met die laatste op pad getrokken, waarbij onze mond geregeld is opengevallen.

De Rolls onder de busjes?

Hoewel ook de bestuurder desgewenst over een bijzonder luxueuze omgeving kan beschikken, met lederbekleding rond de deuren onder meer, is het toch vooral achteraan waar je moet zijn. De stoelen hebben zichtbare stiknaden en beschikken over inklapbare voetsteunen. De ruimte is nog verbeterd en het leder is van topkwaliteit. Maar wat pas echt indruk maakt, is het panoramisch dak: dubbele beglazing, getint en omgeven door een dakhemel en raamstijlen die met gestikt fluweel zijn omgeven. In dat fluweel zijn talrijke kleine led’s verwerkt, je zou je zo bij een andere Britse luxeconstructeur wanen: Rolls-Royce. Ronduit indrukwekkend.

Tot in de kleinste details verzorgd

We nemen plaats in de rijrichting, waarbij we onder de armsteun een ijskast aantreffen waarin een mini-bar zou kunnen plaatsnemen. De glazen of kristallen coupes vind je vlakbij. En dan is er nog de afscheidingswand met de chauffeur. Eens gesloten wordt dat een led-tv. Nog een mooie verrijking. Zonder de intercom te vergeten waarmee bestuurder en passagiers met elkaar kunnen communiceren. Hij beschikt voorts nog over talrijke USB-poorten, HDMI-aansluitingen en er is een apart opbergvak waarin vier Mercedes-AMG paraplu’s zijn ondergebracht. Dat blijft dan wel Mercedes. Wel zien we hoe ook de binnenkant van de kofferdeur met leder is bekleed, wat niet het geval is bij Mercedes. Zelfs aan dat detail hebben ze gedacht.

Hoe raak je nu aan zo’n Senzati? Daarvoor kan je eenvoudigweg aankloppen bij de Mercedes-verdeler, die je in contact brengt met Senzati… of je zoekt ze eenvoudig zelf op.

Prijzen? Daarvoor moet je rekenen op 37.000 tot 80.000 euro, en dat zijn uitsluitend de kosten voor de transformatie en niet voor de bus zelf. Exclusief BTW bovendien.

Meer info : www.senzati.com

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer