Schmidt OSS Project Blitz: Porsche 912 op elektriciteit

Moeilijk te slikken voor Porschisten. In Nederland werkt een specialist aan een Porsche 912 die omgebouwd wordt naar een elektrische motor. Interessant.

Een oldtimer ombouwen naar elektrische aandrijving, dat doet puristen naar adem happen. Nochtans valt het wel in het huidige klimaat te passen, met de lagere CO2-uitstoot, met de lage emissiezones in steden die de poorten op slot houden voor oldtimers. Maar ook: heeft op termijn de verbrandingsmotor nog wel een bestaansrecht?

912E2

Nederlandse Singer

Schmidt OSS is gevestigd in Nederland. Het bedrijf restaureert en moderniseert Porsche 911’s zoals Singer dat doet. Voor zijn nieuwste creatie concentreert Schmidt OSS zich op de 912, het kleinere broertje van de 911.

912E3

De 912 was de betaalbaarder variant op de 911. Hij had geen flat-six motor maar een viercilinder boxer, 1,6-liter groot met 90 pk. Die motor wordt hier vervangen door een elektrische motor met 138 pk en 235 Nm. Het batterijpack met een capaciteit van 52 kWh van bij Tesla neemt plaats in de koffer vooraan, opladen kan aan de klassieke tankklep. Hij zou 250 kilometer ver moeten komen en in 4 uur opladen. Opvallend: Schmidt OSS behoudt wel de oorspronkelijke manuele versnellingsbak en de koppeling.

LO1A2946

Beter dan een 912

Frank Schmidt, die het project bedacht: “We zijn zelf grote fans van de klassieke Porsches. We zochten naar een manier om ze nog te kunnen gebruiken in de toekomst, zonder zwaar te sleutelen aan de rijervaring. Het geluid van de motor is weliswaar weg, maar het gezoem van de transmissie blijft en je schakelt ook nog steeds zelf. De feeling blijft dus wel behouden. Bovendien beschikt hij over meer vermogen en dankzij de batterijen vooraan is het evenwicht beter. Wie onze auto al getest heeft, is overtuigd.”

912 BEELDEN 5

Maar juridisch?

Op dit moment zijn elektrische conversies van oldtimers niet juridisch geregeld. Op dit moment zijn slechts beperkte wijzigingen toegestaan in België en is het niet duidelijk of een elektrische oldtimer wel door de keuring raakt, in tegenstelling tot Duitsland of Engeland. De ombouw van Schmidt-OSS kan ongedaan gemaakt worden. De ombouw kost 55.000 euro excl. BTW, zonder de Porsche 912 gerekend natuurlijk. Krachtiger kan ook, maar dan gaat de prijs omhoog.

DvdS-912E 5559

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Italdesign GT-R50: Een Nissan van 1 miljoen

Autonieuws

Jaguar F-Type: Red de coupé

Autonieuws

Dacia Duster: Pausmobiel ‘van den Aldi’

Autonieuws
Ontdek meer