Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Seat Leon: Grootste gemene deler

Seat heeft zijn huiswerk klaar. Geheel naar traditie is de nieuwe Leon een sportievere afgeleide van de nieuwe VW Golf. Alleen: zijn design hebben we precies nog ergens gezien.

Het lijkt een kleine tragedie te worden in autoland. Op een moment dat consumenten steeds meer het nut van een eigen auto in vraag stellen, doen de constructeurs er tegelijk alles aan om hun auto’s steeds meer op elkaar te doen lijken. Een bizarre trend, want op die manier bevestigen de constructeurs alleen maar het huidige denken dat alle auto’s tegenwoordig hetzelfde zijn. Er is geen verschil meer tussen – we zeggen maar wat – deze Seat Leon en de Hyundai i30… of de Ford Focus.

Leon-Sportstourer-FR-Magnetic-Tech 37 HQ

Meer auto

De nieuwe Seat Leon brengt een strak design, maar tegelijk ook risicoloos. Best mooi, maar het verschilt nauwelijks van wat Hyundai en Ford doen. De vijfdeurs Seat Leon groeit met 8,6 centimeter tot 4,36 meter, de Seat Leon Sportstourer (break) groeit zelfs met bijna 10 centimeter tot 4,64 meter. Zijn koffer is 30 liter groter: minimaal 617 liter. De wielbasis is 5 centimeter langer, wat extra binnenruimte oplevert.

Leon-FR-Desire-Red-5D 15 HQ

Plug-in hybride

Seat wil voor iedereen wat wils. Naast de klassieke benzine- en dieselmotoren van de VW-familie (90 pk – 190 pk) is er ook een CNG (aardgas) met 130 pk, mini-hybrides en een volwaardige plug-in hybride met 204 pk, een 1,4-liter turbobenzine en een 13 kWh batterijpack. Hij is volgens de WLTP-meting goed voor 60 kilometer elektrisch rijbereik. Een CO2-cijfer hebben we nog niet. Het is nog niet duidelijk of er ook een elektrische Leon volgt.

Leon-FR 51 HQ

Technologie

De nieuwe Leon maakt vooral met technologie het verschil met de concurrentie. Hij beschikt over led-lichten rondom, en heeft tal van online-snufjes. Zo zal zijn adaptieve cruise-control en zijn rijvakcorrectie ook geautomatiseerd inhalen mogelijk maken. De bestuurder hoeft dan alleen nog de richtingaanwijzer te bedienen. Hij past ook de snelheid aan op basis van de gps-gegevens wanneer je bijvoorbeeld een bebouwde kom nadert, of een rotonde. En wanneer je bij het parkeren onverhoeds de deur wil openen, zal hij met een geluidssignaal duidelijk maken dat er andere weggebruikers een onzacht contact riskeren met de deur. We zien ook een digitale cockpit, met een 10,25-duim HD-scherm in optie.

Leon-FR 53 HQ

Standaard krijg je een 8,25-duim scherm mee. Apple Car Play en Android Auto zijn aanwezig, optioneel is draadloos laden mogelijk. Online kan je parkeerinformatie opvragen en zelfs de prijzen in de tankstations in de buurt krijg je binnen. Met de app op je smartphone kan je het laadproces van de plug-in hybride sturen. De prijzen volgen.

Leon-FR-Desire-Red-5D 13 HQ

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen koopt (hopelijk) CO2-boetes af via MG

Autonieuws

Lexus frist LS limousine op

Autonieuws

Peugeot keert terug naar Le Mans

Autonieuws
Ontdek meer