Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Skoda Enyaq iV: de elektrische auto volgens de Tsjechen

De toekomst in de Volkswagen-groep is elektrisch. Na de Volkswagen ID3 is de Skoda Enyaq iV de tweede auto op het elektrische MEB-platform die klaar is voor productie.

De Skoda Enyaq iV is dus de tweede productieklare auto op het MEB-platform van de Volkswagen-groep. In de pijplijn zitten verder onder meer de VW ID4, de Cupra El-Born, enzovoort. Het MEB-platform kun je nog het best vergelijken met een skateboardachtige structuur, met een batterij die centraal ingeplant wordt, en wielen op beide uiteinden.

AS24 News Enyaq voorkant

Drie batterijen, vijf versies

In de Enyaq iV gaat het om drie verschillende batterijgroottes. De standaardbatterij heeft een capaciteit van 55 kWh, wat een WLTP-rijbereik moet opleveren van 340 kilometer. De Enyaq 50 iV krijgt een elektromotor op de achteras van 109 kW (148 pk). Daarboven zien we de Enyaq 60 iV, die een batterij van 62 kWh combineert met een elektromotor van 132 kW (180 pk) om 390 kilometer ver te geraken.

De zwaarste batterij vinden we terug in de Enyaq 80 iV: diens capaciteit bedraagt 82 kWh, goed voor een rijbereik van 510 kilometer. De elektromotor op de achteras is goed voor 150 kW (204 pk). Diezelfde batterij wordt ook gebruikt in de vierwielaangedreven versies: de Enyaq 80x iV en Enyaq RS iV. Die voegen een extra elektromotor toe op de voorwielen, waardoor het vermogen stijgt naar 195 kW (266 pk) in de 80x en naar 225 kW (306 pk) in de RS. Beide vierwielaangedreven modellen moeten op een volle batterij 460 kilometer ver geraken.

AS24 News Enyaq achterkant

Strakgetrokken

Visueel leunt vooral de voorkant aan bij de Vision iV, Skoda’s conceptmodel van enkele jaren geleden. Het radiatorrooster is groot en breed – en lijkt wat inspiratie te hebben gevonden bij dat van BMW – de lichtblokken strakgetrokken, en het silhouet houdt het midden tussen een SUV en een monovolume. Toch klasseert Skoda zijn Enyaq iV resoluut in de categorie van de SUV’s. Met een lengte van 4,65 meter is deze Enyaq iV trouwens nipt korter dan een Skoda Kodiaq.

Het interieur van de Enyaq volgt de stijl die de nieuwe Skoda Octavia inleidde, met een tweespakig stuur, digitaal instrumentenpaneel, centraal infotainmentscherm hoog op het dashboard en laaggeplaatste ventilatiemonden. Skoda spreekt trouwens niet over uitrustingsniveaus voor deze elektrische SUV, maar over Design Selections, die elk een andere interieursfeer uitstralen. Daarboven komt nog een Founders Edition, die rijkelijk is uitgerust en tot 1.895 exemplaren is berperkt. Als verwijzing naar het beginjaar van Skoda, natuurlijk.

AS24 News Enyaq interieur

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan Z Proto is begeerlijke sportwagen die Europa passeert

Autonieuws

Jaguar F-Pace facelift zit 'm vanbinnen (2020)

Autonieuws

Suzuki Swace is Toyota Corolla in vermomming

Autonieuws
Ontdek meer