Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Skoda Octavia G-TEC: gassen maar!

Skoda schuift een nieuwe motorkeuze voor haar eveneens nieuwe generatie Octavia naar voren. De G-TEC krijgt een 1.5-liter TSI onder de kap die op aardgas mag rijden. Al mag je ook CNG zeggen.

In de zoektocht naar alternatieve aandrijvingen wordt er vaak verder gekeken dan elektrificatie. Ook andere brandstoffen kunnen interessant zijn. CNG is er daar eentje van. Hoewel ze bij de Volkswagen Groep besloten hebben de technologie niet verder te ontwikkelen, verschijnt er evenwel nog een CNG-versie van de nieuwe Skoda Octavia. Jep, de Octavia G-TEC is terug van weggeweest.

Minder kilo’s, meer range

Die G-TEC gebruikt een licht herwerkte versie van de 1.5 TSI uit de VW Groep. Daardoor kan deze 130 pk en 200 Nm sterke viercilinder zowel benzine als aardgas drinken. De aandrijflijn is in feite identiek aan die van de vorige Octavia G-TEC maar dankzij nieuwe software is hij een stukje zuiniger geworden.

Skoda Octavia G-TEC 2020

Het voordeel daarvan is meer kofferruimte! Hoezo? Wel, tegenover de vorige Octavia G-TEC zijn zowel de drie CNG-tanken als benzinetank een stukje kleiner. Specifiek krimpt het maximaal volume van CNG van 17.7 kilogram naar 17.33 kilogram. De benzinetank, die slikt dan weer 9 liter in plaats van 11.8 liter. Hoewel kleiner zou dat geen impact mogen hebben op de totale range dankzij de nieuwe software. Zo geeft Skoda een range van 500 kilometer op, de vorige generatie moest genoegen nemen met 480 stuks.

Groen?

Maar hoe “ecologisch” is CNG nu? Want eerder dit jaar kwamen er enkel onderzoeken naar boven die de aandrijfvorm in een slecht daglicht wisten te zetten. Het antwoord is alvast complex. Zo is een CNG-auto op zichzelf best goed voor het milieu. Al hangt alles af van het aardgas dat je in je tank pompt.

Skoda Octavia G-TEC 2020

Zo is het klassiek ontginnen van aardgas potentieel slecht voor het milieu als er tijdens het productieproces pure methaan kan ontsnappen. Echter is er ook nog biomethaan, waarbij CNG-gevormd wordt uit het slip van rioleringen of via het gisten van compost. Dit gebeurt al uitgebreid in Scandinavische landen en is een valabel alternatief voor het klassieke aardgas. Alleen komt die biomethaan (nog) niet uit onze CNG-tankstations. Alles hangt dus, net zoals bij groene stroom, af van de productie van het goedje.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi e-tron doet aan sport: e-tron S!

Autonieuws

Land Rover Defender ook als lichte vracht: Defender Hard Top

Autonieuws

Toekomst Autosalon Genève onduidelijk

Autonieuws
Ontdek meer