
Studie: Belgen houden van hun auto’s… en fietsen! (2025)
We horen vaak praten over deelauto’s, deelsteps en zelfs over zelfrijdende of vliegende auto’s – te ver gezocht? – maar de realiteit ziet er heel anders uit. D’Ieteren liet een studie uitvoeren om onze mobiliteitsgewoonten in kaart te brengen. Hier is de Polaris-studie 2025.
De auto blijft koning
Dat was zo in de jaren 60 en 80, en dat klinkt vandaag nog steeds hetzelfde. De auto blijft de onbetwiste koning van de verplaatsingsgewoonten in België. 89% van de huishoudens bezit een auto en 36% heeft er zelfs twee of meer. 17% van de bevolking beschikt bovendien over een bedrijfswagen, meestal elektrisch of hybride.
Bij de ondervraagden was de meerderheid eigenaar van hun wagen. Dat verklaart ook de stagnatie van gedeelde mobiliteit. 63% van de respondenten zegt zelfs dit nooit als een optie te hebben overwogen.
Verschillende mobiliteitsbehoeften
Hoewel België een klein land is, mogen we niet vergeten dat onze mobiliteitsbehoeften verschillen. Zo maken in Wallonië 46% gebruik van het openbaar vervoer, in Vlaanderen 54% en in Brussel zelfs 72%. Het gebruik van de trein schommelt rond de 40% in het hele land.
Bij het fietsgebruik zien we grote verschillen. In Vlaanderen gebruikt 67% de tweewieler, terwijl dat in Wallonië amper 29% is. Het noorden van het land beschikt dan ook over beter doordachte, onderhouden en veilige infrastructuur. Opvallend is dat de elektrische fiets in alle drie de regio’s terrein wint, en in Vlaanderen en Brussel de niet-gemotoriseerde fiets zelfs voorbijsteekt.
Is de overstap naar elektrisch realiteit?
Van alle ondervraagden die de Belgische bevolking vertegenwoordigen, zegt 39% een elektrische wagen te overwegen bij hun volgende aankoop. Dat percentage is niet veranderd tegenover de Polaris-studie van vorig jaar, net zoals de populariteit van de verbrandingsmotor. De belangrijkste redenen om voor elektrisch te kiezen zijn de impact op het milieu (49%) en kostenbesparing (38%).
Toch blijft het tekort aan laadpalen een groot pijnpunt: 50% van de respondenten zou er graag een hebben op minder dan 1 km van hun woning. Vorig jaar gaf 72% de prijs aan als grootste struikelblok; dit jaar is dat gedaald tot 53%. Volgens de studie blijven ook actieradius en laadtijd vandaag een probleem.
Bij bedrijfswagens ziet het plaatje er anders uit. Het marktaandeel van elektrische wagens steeg van 17% (2024) naar 32%. Vlaanderen voert de dans met 36% elektrische bedrijfswagens. Belangrijk detail: de meeste leasemaatschappijen zijn in Vlaanderen gevestigd…