
Terugblik op 60 jaar Ford Transit (2025)
Hoewel veel bedrijfsvoertuigen van allerlei soorten en merken al jarenlang als steunpilaren dienen voor Europese professionals, is geen enkel voertuig zo iconisch als de Ford Transit. Het was niet de eerste, maar de Transit bestaat al 60 jaar. Laten we een blik in de achteruitkijkspiegel werpen...
De oorsprong
In de jaren '60, terwijl sommigen dansten en anderen rookten, waren velen aan het werk. Bij Ford wilde het Amerikaanse moederbedrijf de producten van haar Engelse en Duitse divisies harmoniseren. Het resultaat was deze nieuwe Ford Transit, een gemeenschappelijk bedrijfsvoertuig. Ontworpen door de Amerikaanse teams, werd het aangedreven door Europese V4 benzinemotoren en een 4-cilinder dieselmotor.
Het succes van de Transit was zo groot dat hij in verschillende fabrieken werd geassembleerd: Southampton, Amsterdam, Gent en zelfs in Turkije. Twaalf jaar later kwam de tweede generatie de Transit laten evolueren naar een rechthoekige stijl. Zijn grootste evolutie: een nieuwe 2,5-liter dieselmotor met directe injectie.
Vermenigvuldiging van varianten
In de jaren 80 evolueerde de Transit volgens de regel van drie. Hij was beschikbaar in drie wielbases en met drie laadvolumes. Dit alles zonder de verschillende beschikbare versies mee te tellen, zoals de dubbele cabine pick-up. De dieselmotor kreeg een turbo, terwijl bepaalde veiligheidselementen verschenen zoals airbags of diefstalbeveiliging.
Transit-familie
De jaren 2000 markeerden de komst van de vierde generatie. Naast het feit dat dit de generatie was die de Transit in 2005 de mijlpaal van 5 miljoen eenheden deed passeren, was dit vooral de periode van de Transit-familie. Ford introduceerde de kleinere Transit Connect, evenals versies met voorwielaandrijving.
De vierde generatie werd in 2013 vervangen door niet één, maar meerdere Transits. Inderdaad, Transit verwijst nu naar een complete bedrijfswagengamma bij Ford. Van de heel kleine Transit Courier gebaseerd op de Fiesta, tot de grote Transit 2T, via de Transit Custom.
De bocht naar hybride en elektrisch
Hoewel benzine in het begin de toon aangaf en de meerderheid van de Transits die tijdens zijn lange dienstjaren werden verkocht door een dieselmotor werden aangedreven, is Ford niet tegen technologische evolutie. De Transit Custom was de eerste die een plug-in hybride aandrijflijn met range extender introduceerde.
Het huidige gamma omvat nog steeds plug-in hybride, diesel, maar ook elektrische versies. De kleine E-Transit Courier is ideaal voor de stad, terwijl de grote E-Transit tot 15,1 m3 laadruimte en bijna 400 km actieradius biedt.
Bedrijfsvoertuig is niet synoniem met serieus
Hoewel Ford een serieus merk is en zijn doel is om de professionals van deze wereld te mobiliseren, kunnen we de Amerikanen (evenals de Engelsen en Duitsers in de teams) hun gekke ingevingen niet ontnemen. In het Transit-gamma heet die gekte SuperVan.
De eerste had een centraal geplaatste V8 van de Ford GT40 die 400 pk produceerde. Dat gaf het bedrijfsvoertuig een topsnelheid van ongeveer 240 km/u! De tweede SuperVan verscheen in 1984, in de vorm van een Transit-carrosserie op een racewagenchassis. In 1994 kreeg deze versie een nieuwe carrosserie om de 3e generatie Transit te promoten. De gekte gaat trouwens nog steeds door, want de huidige Ford SuperVan 4.2 is elektrisch en produceert... 2.040 pk!