Toyota Mirai: Eco-knapperd

Zo zou de tweede generatie van de Toyota Mirai er moeten uitzien, de eerste brandstofcelauto van Toyota. Meer nog dan zijn aandrijfvorm wijst deze concept op een radicale koerswijziging die misschien wel naar de maatschappij kan worden doorgetrokken.

Je moet al goed thuis zijn in het autowereldje om te weten dat Toyota – ook in Europa – een elektrische auto in zijn catalogus heeft die geen gebruik maakt van batterijen, maar van een brandstofcel. Of: een waterstofauto. Dat die Mirai zo zeldzaam is, heeft een eenvoudige verklaring: de hoge prijs die aan deze spitstechnologie verbonden is. Bovendien staat het tanknetwerk nog in zijn kinderschoenen. En er kan nog een andere reden zijn ook: de huidige Toyota Mirai is niet echt een knapperd.

Toyota-Mirai-2016-1280-3f

Statement

Sinds de eerste generatie van de Prius is Toyota overtuigd dat het design van een ‘groene auto’ een statement moet zijn. Zo wil Toyota het revolutionaire karakter van die auto’s in de verf zetten, en ook de eigenaars toelaten zich te onderscheiden. Dat heeft gewerkt, de afgelopen vier generaties van de Prius waren volkomen anders. Idem voor de eerste Mirai. Maar aan die strategie lijkt nu een einde te komen.

Mirai profile

Want vandaag lijkt iedereen klaar om alternatieve aandrijfvormen te omarmen, maar niet iedereen lijkt dat daarom ook van de daken te willen schreeuwen. Het bewijs? Van zodra hij uitkwam verkocht Toyota meer hybride Auris’en dan Prius’en. De bestverkopende hybride Toyota van het moment is de CH-R crossover. Het lijkt alsof het publiek niet langer zegt: ‘ik wil deze auto omdat hij een hybride is’, maar ‘ik wil deze auto, en des te beter als hij ook een hybride is’. Toyota lijkt die boodschap te begrijpen.

Mirai rear

Geen SUV

Dit zou de Mirai 2 moeten worden, die nog in 2020 bij ons op de markt komt. Om te beginnen begaat Toyota al niet de dwaasheid om zijn ‘groene aandrijving’ in een SUV van 2,5 ton te proppen. Nee, we krijgen een echte auto, op Camry-maat. Een auto die wel wat verleidingskracht in zich lijkt te hebben. Bovendien zegt Toyota dat de nieuwe Mirai niet alleen groen is, maar ook leuk zal rijden. Het rijbereik zou goed 500 kilometer bedragen. Tanken kan in enkele minuten… op voorwaarde dat alles in het tankstation functioneert. Wat dat betreft raden we u onze ervaringen te lezen die we tijdens een test met de Hyundai Nexo hadden, de waterstofauto van Hyundai.

Interior

Hoe dan ook houden we u volgend jaar op de hoogte van onze ervaringen met de nieuwe Mirai.

Mirai front

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Octavia: Wat een stijl

Autonieuws

Citroën C5 Aircross Hybrid: Volg het blauwe licht

Autonieuws

Seat Mii Electric: Betaalbaar én geknipt voor de stad

Autonieuws
Ontdek meer