Volkswagen Golf Pikes Peak: Vierwielaandrijving met twee motoren

Deze week lanceert Volkswagen de nieuwe Golf. In de aanloop bekijken we een heel bijzondere Golf, met twee motoren: de Golf Twin Engine. In 1987 won Jochi Kleint er bijna de Pikes Peak mee. Bijna.

Klaus-Joachim ‘Jochi’ Kleint had de pech dat zijn rallycarrière overlapte met die van Walter Röhrl. Beide reden met de Ford Capri’s in het team van Kleints broer. Ze waren ook beide actief in de Opel Ascona 400 in het wereldkampioenschap rally. “In de Monte Carlo rally van 1982 waren we in een gevecht om de overwinning gewikkeld. We komen beide aan een ijsplek. Ik glij weg en crash, de overwinning is voor Walter. Zo gaat dat in autosport. Als je niet met verlies om kan, kan je maar beter iets anders doen.” In 1987 kruisen hun wegen opnieuw, ditmaal in de beroemdste klimkoers ooit: de ‘race to the clouds’ in Colorado, ofwel Pikes Peak. Walter rijdt in de onoverwinnelijk gewaande Audi Quattro S1, Jochi Kleint beschikt over deze bijzondere VW Golf.

VW Golf Pikes Peak-7

Jetta en Scirocco

“Het verhaal van de Audi Quattro is bekend natuurlijk. We zagen bij Volkswagen ook wel hoe succesvol Audi in de rallysport was. De vraag bij het motorsportdepartement van Volkswagen was vooral hoe we Audi konden kloppen. Eén van de ideeën was om twee motoren te gebruiken, één voor elke as”, legt Kleint uit. “Volkswagen vroeg aan de Oostenrijkse motortovenaar Kurt Bergmann van Kaimann Racing om een prototype te maken. Hij kwam met een Jetta met twee motoren, en later volgde nog een Scirocco. Ik kon beide testrijden, en dat concept werkte eigenlijk geweldig goed.” Het idee kon een vervolg krijgen in de autosport. “Alleen was de vraag: waar? Rally stond op dat moment in het teken van de Groep B-monsters zoals de Peugeot 205 T 16 of de Lancia Delta S4, maar zelfs daar moest je nog een kleine reeks auto’s verkopen voor de homologatie. Bij Volkswagen dachten ze toen nog dat er geen markt was voor vierwielaangedreven personenwagens. Dus ging de blik naar Pikes Peak, een internationaal evenement met een vrije regelgeving. En omdat Volkswagen de Golf als Rabbit verkocht in de Verenigde Staten, had het wel zin om daar te gaan racen.”

VW Golf Pikes Peak-58

Meer pk

In 1985 bouwt Kaimann Racing op basis van een Golf 2 een eerste racewagen met twee motoren. Alleen de grotere wielkasten en de grote luchthapper op het dak maken duidelijk dat hier iets bijzonder gaande is. “We gebruikten twee 1,8-liter motoren uit de Golf GTI, elk goed voor 200 pk. Zonder turbo, maar we hadden wel 400 pk om in de strijd te gooien. Het was mijn eerste keer in Pikes Peak, dus ik had alles te leren. Toch eindigde ik meteen derde. Het was duidelijk dat ons concept potentieel had, maar we hadden meer power nodig om een gooi naar de overwinning te doen.” In 1986 is Volkswagen terug, met een licht gewijzigde oplossing. “Deze keer gebruikten we twee 1,3-liter turbomotoren uit de Polo. Dat gaf ons in totaal 500 pk, alleen was de auto erg moeilijk in de hand te houden.” Een vierde plaats ver achter de winnende Audi Quattro van Bobby Unser is een mager resultaat.

VW Golf Pikes Peak-46

Buizenframe

In 1987 heeft Bergmann een volledig nieuwe racewagen gemaakt. “Eigenlijk lijkt hij alleen nog van vorm op een Golf. Dit is een buizenframe dat bijvoorbeeld 20 centimeter breder is dan een gewone Golf. Wel hamerde de marketingafdeling er op dat de auto van vorm zo dicht als maar kon bij de vorm van een Golf zou blijven. Dus zonder spoilers, en dat heeft me zeker tijd gekost in de wedstrijd.” Kleint toont ons de auto. We zien in het interieur maar één versnellingspook en één koppelingspedaal. “Die hebben een mechanische link, want elke motor heeft zijn eigen versnellingsbak en koppeling. Via de motorsturing worden de toerentallen van beide motoren op elkaar afgestemd.” We zien wel twee startknoppen. Kleint kan individueel motoren in- en uitschakelen wanneer hij dat wil.

VW Golf Pikes Peak-82

650 pk

Je zou denken dat de Golf Twin Engine met zijn twee motoren een stuk zwaarder is dan de Quattro, maar dat valt mee in de praktijk. De Golf weegt 1.020 kilogram, wat slechts 20 kilogram zwaarder is dan de Audi. Hier zien we twee 1,8-liter motoren uit de Golf GTI, beide versterkt door een KKK turbo. “Die geeft ons 650 pk bij een druk van 1,6 bar. We konden naar 3,2 bar gaan”, lacht Kleint. Hij haalt 100 km/u in 3,4 seconden. “De auto was perfect in de race. Ik had een geweldig gevoel van bij de start. De Golf voelde fantastisch aan. Dankzij de kleinere turbo’s was het makkelijker om in een ritme te blijven. Je moest er wel over waken dat de turbo zijn boost bleef behouden. Dus je moest remmen met de linkervoet en met de rechtervoet op het gas blijven.”

VW Golf Pikes Peak-62

Tweede tussentijd

Op dat moment wist Kleint het nog niet, maar halfweg de koers liet Kleint de tweede beste tijd optekenen… na Walter Röhrl in de Quattro. “En het tweede deel voelde voor mij even snel aan.” Of hij Röhrl had kunnen kloppen, zullen we nooit weten. Op nog geen 400 meter van de finish breekt de Uniball-bevestiging van de ophanging. “Het wiel brak meteen af. Ik zag de man met de finishvlag, maar voor mij was de race over.” Winnaar? Walter Röhrl in de Audi natuurlijk. “Ik weet niet of ik hem had kunnen kloppen, maar het zou nipt geweest zijn.” Volkswagen zou pas in 2018 terugkeren naar Pikes Peak met de elektrische I.D…. en winnen.

DB2018AU1785 large

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Octavia: Wat een stijl

Autonieuws

Citroën C5 Aircross Hybrid: Volg het blauwe licht

Autonieuws

Seat Mii Electric: Betaalbaar én geknipt voor de stad

Autonieuws
Ontdek meer