Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Volkswagen koopt (hopelijk) CO2-boetes af via MG

Volkswagen heeft aangeklopt bij MG om in Europa haar CO2-doelstelling te behalen. In ruil voor een riante som parkeert MG haar EV’s in het CO2-kamp van VAG.

Eind dit jaar moeten automerken er in Europa voor zorgen dat de CO2-uitstoot van alle verkochte auto’s gemiddeld 95 g/km bedraagt. Slaagt een merk daar niet in, dan wachten torenhoge boetes aan de andere kant van nieuwjaar. Toch zijn de regels niet zo simpel, want via achterpoortjes proberen verschillende automerken zich toch te schikken naar de regels. Nu ook Volkswagen.

Losse interpretatie

Europa stipuleert namelijk dat je gemiddelde vlootwaarde 95 g/km moet bedragen maar zegt daar ook wel bij dat de term “vloot” vrij los geïnterpreteerd wordt. Anders gezegd, een groep zoals Volkswagen mag die CO2-uitstoot spreiden over al haar merken en daarnaast kleine spelers (zoals Bugatti) uit de mix houden.

Toch lijkt dat nog niet genoeg voor een gigant als Volkswagen om de doelstelling te behalen. Waardoor het Duitse merk richting China trok voor hulp. Dankzij de langere samenwerking met SAIC, het moederbedrijf van MG, heeft Volkswagen er voor kunnen zorgen dat MG Europe mee in het CO2-kamp van VW komt staan. Lucratief, want MG verkoopt momenteel enkel de elektrische ZS EV op het Europese vasteland.

Volkswagen MG CO2 Europe

Dubbel tellen

Hoewel de kleine verkoop van MG maar een druppel op de hete plaat lijkt van gigant Volkswagen Group is niets minder waar. De regels zijn namelijk zo mogelijk nog complexer voor het behalen van de doelstelling. Zo spreken we wel van de gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km maar is dat niet helemaal correct. De gemiddelde uitstoot varieert namelijk van automerk tot automerk.

Europa laat namelijk een gewichtshandicap toe. Verkoop je enkel zware auto’s, dan mag je net wat meer CO2 uitstoten. En laat elektrische auto’s nu net zwaarder zijn door de batterijen. Door MG in het CO2-kamp te steken verhoogt VW dus niet enkel de ondergrens die het moet behalen, het doet ook haar gemiddelde vlootwaarde dalen. Want o ja, er is nog een regel: elektrische auto’s tellen dit jaar dubbel in de berekening. Welkom in Europa.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Dit is de retro-Fiat die de Italianen dringend moeten bouwen

Autonieuws

Fiat New 500 3+1: een deurtje extra

Autonieuws

Hyundai i20 N: inspiratie uit de rally

Autonieuws
Ontdek meer