Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 220i Cabrio – Met vier gaat ook

Hoezeer wij ook de tijd missen dat je in ’20i’ van BMW mocht genieten van de ronk van een zes-in-lijn, er valt weinig in te brengen tegen een viercilinder met turbo. Dat is even hard genieten.

De BMW 220i Cabrio is compact, maar biedt vier echte plaatsen. Met een koffer, al kent die met het dak open wel zijn beperkingen (280 liter tot 335 liter). Je krijgt nog net twee reiskoffers onder het dak gemoffeld.

Maar daarmee is het belangrijkste obstakel voor een reis omzeild. We kunnen vertrekken, met vier aan boord. De bestemming op de navigatie draagt een Britse vlag. Met een cabrio naar Engeland, het blijft toch steeds vechten tegen dat stemmetje in je hoofd: ‘is dit nu wel een goed idee.’ Nochtans is Engeland een aan cabrio’s verslingerd continent.

Dak dicht, gaspedaal open

Het eerste deel van de reis verloopt met het dak gesloten. Er dient vaart te worden gemaakt, de trein onder het Kanaal dient gehaald. Het is hier, op de bochtige wegen die wars van de snelweg naar Calais leiden, dat we besluiten dat turbopower minstens de evenknie van een romige zescilinder. Met 184 pk en 270 Nm heeft de BMW 220i Cabrio weinig aansporing nodig en kan mooi in een hoge versnelling door de bochten glijden. Naarmate de toeren klimmen, grolt hij ook lekker door zijn dubbele uitlaat. Op papier haalt hij 100 in 7,6 seconden (top 231 km/u), maar het is vooral door zijn rijke trekkracht over een breed toerental dat hij kan excelleren. BMW belooft een verbruik van 6,5 tot 6,9 l/100 km (152 gr/km CO2), in de praktijk moet je weinig moeite doen om een lage 8 l/100 km te zien, al bij al een mooi cijfer voor de iets zwaardere automaat.

Frankrijk zien liggen

Het Zuiden van Engeland, Kent en de kust met zijn witte kliffen, heeft het beste voor met ons. De stoffen kap verdwijnt met een druk op de knop op de middenconsole in een handvol seconden in de koffer. Geef toe, zonder dak straalt deze kleine BMW flink wat klasse uit. Cruisen ligt hem bovendien beter dan sprinten. Een golvend landschap, uitzicht over de zee. Rechtstaan in je auto en Frankrijk zien liggen. Jawel, het zijn van die zeldzame momenten waarop rijden nog eens genieten wordt.

Natuurlijk is een BMW 2-serie Cabrio een luxeproduct. Maar eigenlijk valt hij handiger uit dan gedacht. Twee volwassenen op de achterbank zullen daar anders over denken dan twee kinderen, maar eigenlijk blijft de 220i Cabrio wel overeind als een praktische wagen voor de alledaagse beslommeringen, waarmee je in het weekend weg kan om te genieten.

Minder duur dan diesel

De prijs ligt hoog, met 36.300 euro als basisprijs. Maar dat is wel 1.000 euro minder dan de 220d Cabrio, terwijl de benzinemotor veel beter bij zijn karakter past. Je moet er wel nog een flinke resem opties bijrekenen, wil je van een echt luxueuze 2-serie spreken. Aluvelgen (17-duims), sportstuur met functietoetsen, regen- en lichtsensor en mistlichten vooraan zijn wel standaard.

Het is met een grote glimlach dat we opnieuw de ferry binnen rijden om ons terug naar Calais te brengen. Geen trein meer? Nee, we zijn niet langer gehaast. Stijl primeert boven snelheid, zo wil deze cabrio het toch.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer