Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

BMW M235i xDrive Gran Coupe: CLA in het vizier

BMW schuift voortaan een sedanalternatief voor de 1 Reeks naar voren. Die gaat door het leven als 2 Reeks Gran Coupe en neemt het openlijk op tegen de Mercedes CLA. Autoscout24 ging op pad met de straffe M235i.

Toen Mercedes in 2013 de CLA-Klasse vanonder het doek haalde verslikte vriend en vijand zich zonder twijfel in de ochtendkoffie. Want het merk met de ster maakte in één klap de sedan terug hip in West-Europa. Simpelweg door de lijnen van de CLS toe te passen op een kleiner formaat. Een formaat dat toevallig in het budget van de meeste leasingrijders viel.

Designstatement

Een écht antwoord op die CLA kwam er tot nog toe niet. Audi schoof een meer klassiek gelijnde A3 Berline naar voren en Hyundai kwam met de i30 Fastback. Bij BMW bleef het merkelijk stil. Tot nu, want na een 1 sedan die enkel in China werd verkocht is het nu tijd voor de 2 Gran Coupe.

BMW M235i Gran Coupe review 2020

Een auto die zijn bloedlijn deelt met de eveneens nieuwe 1 Reeks hatchback maar visueel designtrekjes leent van de 8 Reeks Gran Coupe. De designers van BMW deden er dan ook alles aan om deze 2 GC dynamisme uit te laten stralen. Ondanks de beperkingen. Want door de voorwielaangedreven architectuur - jawel - is de snuit opvallend kort. Het formaat van de grille blijft binnen de perken (niet onbelangrijk bij BMW) en de achterkant is iets té druk naar onze zin. Maar geuren en kleuren, daar valt moeilijk over te discussiëren natuurlijk.

Kwaliteitsindruk

Daarom dat we liever met een objectieve blik kijken naar het interieur. Een interieur dat overgenomen werd van de nieuwe 1 Reeks. Met een forse boordplank die op wens van de klant de nodige digitale praal herbergt. Wij kunnen het geheel alvast smaken. Temeer omdat de bediening van de airco en de draaiknoppen voor het infotainmentsysteem identiek lijken aan de exemplaren die je tegenkomt in de 8 Reeks. Waardoor het duidelijk is dat BMW niet bespaarde op kwaliteit.

BMW M235i Gran Coupe review 2020

Het is dan ook zonde dat de digitale instrumentencluster (BMW Live Cockpit) een doorn in het oog is. De afgebeelde info is vaak té klein, te druk en amper moduleerbaar. Zelfs bij SsangYong doen ze dat eigenlijk beter. Kortom: hier zouden we niet voor bijbetalen. Gezien de standaard tellerplaat handiger in gebruik is. Een ander puntje van kritiek is de hoofdruimte voor de passagiers achteraan. Die kan wat krap zijn voor de grotere medemens. Al weet je dat natuurlijk op voorhand als je een vierdeurs-coupé koopt. We geven het gewoon maar even mee.

Mini sedan?

Oké, genoeg gezanikt. Terug naar leukere feiten. Het onderstel bijvoorbeeld. Dat komt... van bij MINI. Jep, dat las je goed. Ook onder de Mini Clubman en Countryman zal je de dezelfde componenten tegen komen. Een platform dat de motor dwars legt voorin en daardoor dus in essentie voorwielaangedreven is. Voor je echter moord en brand roept, de nieuwe 1 Reeks bewijst al dat daar niets mis mee is - een Mini is tenslotte ook plezant om te rijden.

BMW M235i Gran Coupe review 2020

Bij deze 2 Gran Coupe ging BMW nog een stapje verder. Het is te zeggen, specifiek voor deze sedan schoof het Duitse merk een zachtere set-up naar voren. Eigenaardig als je naar het sportieve design kijkt natuurlijk. Hoe dan ook, de tijden dat sportieve auto’s ook steenhard moeten zijn lijken eindelijk achter ons. Oef.

306 paarden

Niet dat we dit ten volle hebben kunnen voelen. Want om onze testkilometers af te malen gingen we op pad met de M235i, meteen de meest performante der 2 Gran Coupes. Een uitvoering die uiteraard is gezegend met een iets hardere set-up. Al moet gezegd dat het rijcomfort van de ophanging voortreffelijk was en dat enkel de 19-duims velgen met laagprofielbanden soms roet in de ruggengraat wisten te gooien.

BMW M235i Gran Coupe review 2020

De snelst 2 Gran Coupe die je momenteel kan kopen gebruikt voor de zekerheid ook vierwielaandrijving. Nodig om de 306 pk vanuit de 2-liter viercilinder turbobenzine aan de grond te krijgen. Een motorblok dat enorm explosief is in de middentoeren maar zich liever niet uit laat wringen tot de rode zone.

Duits preciesiewapen

Je mag dan wel treuren over het gemis van een zes-in-lijn voorin deze sportieve BMW, de M235i GC rijdt als een Duits precisiewapen. De grip is fenomenaal, de feedback doorheen het stuur geeft vertrouwen en mits wat slim instuurwerk (lees: even van het gas gaan voor de bocht) laat je deze sedan met de nodige schwung laveren doorheen de lokale binnenbaantjes.

BMW M235i Gran Coupe review 2020

De automaat die je standaard op de M235i krijgt werkt feilloos, al zeker wanneer je op het gemak rijdt. We missen enkel auditieve feedback als de zweep er op gaat en zelf aan het schakelen willen gaan. De uitlaat is zo opvallend stil dat we soms moeite hadden om te schakelen op gehoor. En tijdens het vlottere rijwerk naar die drukke instrumentencluster staren voor info, het is geen pretje.

Moet het wat minder?

Met een startprijs van 53.700 euro is de M235i xDrive Gran Coupe natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Nu, goed nieuws! Want er zijn ook meer modale varianten beschikbaar. Zo is er een tweeliter viercilinder diesel met 116, 150 dan wel 190 pk en één andere benzinemotor. Die 118i (een viercilinder turbobenzine) pronkt met 140 pk en de instapprijs voor deze 2 Gran Coupe: 30.159 euro.

BMW M235i Gran Coupe review 2020

Vergelijk je de prijzen met broertje 1 Reeks, dan merk je dat afhankelijk van de uitvoering deze 2 GC zo’n 3.000 tot 4.000 euro duurder is. Of ‘ie dat waard is? Wel, laat ons zeggen dat deze rakker zich net enkele honderden euro’s onder de Mercedes CLA positioneert. Waardoor BMW dus goed haar huiswerk heeft gemaakt.

Conclusie

De 2 Gran Coupe probeert een graantje mee te pikken in het segment van de compacte zwierige sedans. De sportieve M235i is een precisiewapen op wielen maar voelt door zijn set-up van vierwielaandrijving en viercilinder wat generisch aan. Een Mercedes-AMG CLA 35 doet hetzelfde, een Volkswagen Golf R ook. Waardoor je dus vooral voor de badge kiest.

BMW M245i Gran Coupe
Motor 2.0 i4 turbobenzine
Pk 306 pk bij 5.500 opm
Nm 450 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u 4,9 sec
Top 250 km/u
Verbruik (gemeten) 12 l/100 km
CO2 153 g/km
Prijs Vanaf 53.700 euro

BMW M235i Gran Coupe review 2020

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

BMW 118i: Als je begrijpt wat ik bedoel

Autotests · BMW

BMW M8 Competition: Nooit was een M krachtiger

Autotests · BMW

BMW 840i Gran Coupé: Halfbloed-berline

Autotests · BMW
Ontdek meer