Test: BMW 320d – Hetzelfde, maar dan beter

Hoewel deze 3-serie een volledig nieuw model is, is dat niet het eerste wat in je opkomt wanneer je hem voor het eerst ziet. Om zijn traditionele klanten vooral niet voor het hoofd te stoten, heeft BMW gekozen voor evolutie in plaats van revolutie.

Het middendeel lijkt zelfs identiek aan de vorige generatie 3-serie. Nochtans is het nieuwe model 9,3 centimeter langer dan het oude model, en wint hij 5 centimeter in de wielbasis. In totaal meet hij nu in de lengte 4,624 meter. Dat merk je aan de binnenkant, en vooral op de achterbank. Daar was het vroeger krap zitten, en beschik je nu ineens over een zee aan plaats. Ook de koffer nam toe in volume. Hij is 20 liter groter en kan nu 480 liter aan bagage slikken. De typische BMW-ambiance aan boord is gebleven, met de hoge middentunnel en de horizontaal geplaatste centrale middenconsole. Jammer wel dat niet alle materialen even duur aanvoelen als ze zouden moeten doen.

Technologie

Natuurlijk zit de nieuwe 3 afgeladen vol met technologische snufjes en ander speelgoed. Op dat vlak bouwt hij opnieuw een voorsprong uit op zijn eeuwige concurrenten, de Audi A4 en de Mercedes C-klasse. Al naargelang je portefeuille het toestaat, kan je opteren voor een resem rijhulpen, tot een intelligente cruise control met stop&go-functie toe. Die laatste doet de auto vanzelf opnieuw aansluiten wanneer de file beweegt. Verder zijn er nog automatische noodremassistentie, de rijvakhulp en de lichtregeling. Voor wie niet graag zijn nek draait, is er een 360 graden camerazicht rond de auto. Een parkeerassistent neemt ook die klus van je over.

Efficiënt en dynamisch

De 320d is voortaan 184 pk krachtig. Er is ook een 163 pk-variant met die 2.0 motor beschikbaar: de Efficient Dynamics Edition. We reden de 320d met de standaard manuele zesbak. Dit is momenteel de top van het dieselgamma, en toont zich meer dan bekwaam om de 1.420 kg zware BMW de dynamiek te bezorgen die je bij dit merk verwacht. Freude am Fahren is intussen al lang niet meer de slogan, maar het rijplezier is gelukkig nog steeds aanwezig. Hij loopt soepel en reageert krachtig vanaf 1.500 opm. Boven 2.500 opm laat hij zich wel goed horen in het interieur.

De stuurinrichting en de ophanging kunnen in drie standen worden afgesteld: Sport, Comfort en EcoPro. In Sport maak je optimaal gebruik van de fantastische dynamische kwaliteiten van de auto. In Comfort toont hij zich zo soepel als een Citroën, en in EcoPro helpt hij je om zoveel mogelijk brandstof te besparen. Dat gebeurt enerzijds door een andere sturing van bijvoorbeeld de airco. Maar anderzijds geeft hij je via de boordcomputer ook echt aanwijzingen om minder te verbruiken. Welke versnelling je moet gebruiken en welke snelheid je best aanhoudt, bijvoorbeeld. Start/stop is standaard, en hielp ons aan een testgemiddelde van 5,2 l/100 km over een gemengd parcours van in totaal 800 kilometer. Zijn prijs: 34.350 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: BMW M850i – Zeg vooral niet: de opvolger van de 6-reeks is klaar

Test: BMW M140i Sportshatch – Een klassieker in wording

Test: BMW M4 CS – Sneeuwruimer

Ontdek meer