Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 420d Cabrio – Petje af!

Helaas. Het einde van de zomer is in zicht en de temperatuur zakt enkele graadjes. Maar ‘who cares’, wanneer je in deze BMW 4-reeks Cabrio mag rondtoeren?

Om te beginnen voel je in het interieur haast geen tocht wanneer je rondkart met het dak van deze 4 Cabrio naar beneden, maar de vier zijruiten en het windscherm op. Zelfs niet op de autosnelweg tegen 120 km/u. Het cabriopetje mag dus definitief af. De enige zucht wind die we gewaar worden, komt van de nekverwarming die BMW voor een meerprijs van 410 euro inbouwt in de voorste stoelen. Dit snufje blaast in drie standen - van lekker aangenaam tot veel te heet - de warme lucht van de klimaatregeling richting nektapijt van de bestuurder en de voorste bijzitter.

Het dak eraf?!

Ook opvallend (en uniek in zijn klasse) is dat de 4-reeks van BMW een twee-in-één auto is. Bij deze nieuwe generatie gingen de ontwerpers nog een stapje verder om hem met het wegklapdak dicht op een coupé te laten lijken. Missie geslaagd, want een leek ziet het verschil niet meer en schrikt zich rot wanneer plots het dak eraf gaat. Die dakconstructie met hardtop is trouwens een echt huzarenstukje qua techniek en technologie. Als een gigantisch Zwitsers zakmes vouwt en plooit het geheel zich in de koffer. Wat dan overblijft is 230 liter aan stouwruimte. Dat is de inhoud van een kruiwagen.

Licht op de neus

Rasechte BMW-rijders zullen aan het stuur van deze 4-reeks Cabrio meteen opmerken (of betreuren) dat hij zeer atypisch rijdt voor een Beier: comfortabel, gezapig, rustgevend, … bij Mercedes vragen ze zich nu nog af waarom niet zij de 4-reeks Cabrio op de markt hebben gebracht? Ophanging en vering zijn op comfort ingesteld en dat moest ook. Zo is ook de achteras erop gemaakt om 130 kg meer te torsen dan bij zijn coupébroer. Met het wegklapdak in de koffer voel je aan de sturing dat de auto wat lichter op de neus wordt. In eender welke andere sportieve BMW staat dit gelijk met vloeken in de kerk, maar hier in deze comfortabele 4 Cabrio past het prima!

Zuinig en in stijl

Omdat we nooit de behoefte hadden om te scheuren met deze 420d Cabrio, konden we het verbruik gemakkelijk onder de 6 liter diesel houden. Zuinig/gierig en ecologisch zijn én daar bovenop in stijl leven? Het kan als je de 4 Cabrio bestelt in configuratie met de viercilinder diesel (met 163 of 184 pk). De uitstoot bedraagt 127 gr/km. Met of zonder automaat gaat hij in 8,2 seconden van 0 tot 100 km/u. Enige minpuntje van de diesel is dat hij in koude fase (en met het dak naar beneden) wat lawaaierig overkomt.

Echte vierzitter

Los van de luxe aan boord heeft deze cabriolet nog een groot voordeel: hij is een volwaardige vierzitter geworden. Deze generatie van BMW’s middenklasser cabrio doet er qua been- en elleboogruimte nog wat centimeters bij, waardoor de achterste inzittenden echt geen reden tot klagen meer hebben. De goedkoopste versie (deze 420d) heeft een instapprijs van 46.700 euro. Maar tel hier al maar meteen 6.450 euro bij voor het Exclusive Pack dat alle nodige opties biedt om ten volle van het rijden zonder petje te kunnen genieten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer