Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 545e xDrive: hybride... maar plezierig!

De BMW 5 Reeks komt weer scherp voor de dag, met nieuwe technologie, milde hybride ondersteuning op alle motoren, en vooral een nieuwe plug-inhybride. Die combineert elektrokracht met een stevige zescilinder-in-lijn.

Je kunt er je klok op gelijk zetten, wanneer BMW zijn modellen een facelift geeft. Na vier jaar trouwe dienst is het de beurt aan de 5 Reeks. Die ziet zijn looks opgewaardeerd, maar verpakt de meeste nieuwigheden onderhuids.

AS24 Test 545e detail

Meer van hetzelfde?

Van veraf verwar je de vernieuwde 5 Reeks makkelijk met zijn voorganger. Vooraan is het kenmerkende radiatorrooster groter, en krijgt het een verchroomde rand. De lichtblokken zijn fijner en kunnen optioneel worden voorzien van laser-matrixtechnologie. De voor- en achterbumper zijn subtiel geëvolueerd. Achteraan herken je de nieuwe lichtblokken makkelijker met hun driedimensionaal effect.

In het interieur hoef je niet veel meer evolutie te verwachten. Naast een nieuwe computer voor het infotainmentsysteem en een (optioneel) scherm van 12,3 duim blijft het binnenin hetzelfde liedje. De nieuwe keuzehendel voor de versnellingsbak, die we kennen van de X5 en zelfs de 1 Reeks, had een welgekomen toets geweest op de middenconsole. Maar deze “nieuwe 5” doet het met de wat gedateerde hendel van voordien. Maar de afwerking blijft wel onberispelijk, zowel op vlak van materiaal als van assemblage.

AS24 Test 545e interieur

4, 5 en 6

Voor de echte nieuwigheden moeten we onderhuids kijken. Alle vier- en zescilinders onder de motorkap krijgen bijvoorbeeld milde hybride ondersteuning. Het gaat om een riemaangedreven alternator-starter op 48 volt, die indien nodig 11 pk extra biedt. Maar daar houdt de elektrohulp niet op.

Met twee nieuwe varianten zijn de vijf hybrideversies van de 5 Reeks nu volledig op één hand te tellen. De nieuwe 530e Touring wordt wellicht een van de populairste versies, maar wij kijken naar de 545e. Zoals zijn cijfer aangeeft, is dat de krachtigste hybride 5 Reeks.

AS24 Test 545e achter

Twee cilinders extra

De nieuwe motorisatie wordt rechtstreeks overgeheveld van de 745e en X5 45e. Ten opzichte van de 530e wijzigt het elektrogedeelte amper. De elektromotor is dus nog steeds 80 kW sterk (109 pk) en huist in de achttrapsautomaat. De batterij van 12 kWh zit op zijn beurt nog steeds onder de achterbank en verwijst de benzinetank naar onder de koffervloer. Op die manier zien alle plug-inversies van de 5 Reeks Berline hun kofferruimte afnemen met 120 liter (tot 410 liter). Het elektrische rijbereik is overal hetzelfde: 54 tot 57 kilometer.

Onder de motorkap zit wel iets nieuws: voor het eerst in een 5 Reeks wordt de elektrische aandrijflijn gekoppeld aan een zescilinder-in-lijn. Die is drie liter groot, 294 pk sterk en boost het systeemvermogen naar 394 pk en 600 Nm.

AS24 Test 545e koffer

Soepel en comfortabel

Die vermogensboost brengt de hybride berline op hetzelfde pk-niveau als een M5 van begin deze eeuw. Toch is de 545e geen extreme sportieveling. De prestaties gaan er wel op vooruit: 0-100 km/u duurt amper 4,7 seconden. De grootste kwaliteit van deze aandrijflijn is zijn romigheid. De 5 Reeks is er veel comfortabeler door, en de overgangen van elektrokracht naar benzinekracht zijn onmerkbaar.

Met het gaspedaal steviger ingedrukt is het uiteraard een ander verhaal. Dan wordt de zescilinder wakker en zet hij zoetgevooisde en indrukwekkende prestaties neer voor een auto met zuinige inborst. Op dynamisch vlak doen de adaptieve ophanging en vierwielsturing hun best om de twee ton aan gewicht te maskeren, maar de massa laat zich altijd voelen.

Nog belangrijker: deze nieuwe plug-inversie doet er 100 pk bij, maar het verbruik blijft quasi ongewijzigd. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt dat op papier 2,1 tot 2,4 l/100 km, en ligt de CO2-uitstoot op 49 tot 54 g/km. De bijna 400 pk sterke hybride kost 73.500 euro. Vergeleken met de 530e xDrive is dat bijna 10.000 euro meer.

AS24 Test 545e voor

Conclusie

Deze nieuwe plug-inhybride aandrijflijn, en vooral de zes-in-lijn, transformeert de 5 Reeks in een comfortabele en krachtige berline. Dankzij de elektrohulp zet hij daar bovendien een beperkt verbruik voor in de plaats.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer