Eerste contact: BMW i3 – Minder vooruitstrevend dan hij lijkt

Eindelijk, hier is de nieuwste telg van BMW. De langverwachte elektrische i3 die helemaal anders wordt gebouwd dan gelijk welke bestaande elektrische auto. Hij krijgt een chassis uit koolstofvezel wat hem erg licht maakt. De elektrische aandrijving zit wel op de achteras, noblesse oblige…

De auto breekt met het klassieke concept van een wagen zoals we dat tot nu toe kennen. De gordellijn wordt gebroken en vooral de achterdeuren vallen op omdat ze in tegenovergestelde richting openen. Het ontbreken van de B-stijl maakt de opening naar de achterbank groter. Alleen, je kan de achterdeur pas openen wanneer de deuren vooraan open zijn. Ook de ruitjes achterin gaan niet naar omlaag. Binnenin lees je de data af via kwalitatief uitstekende schermpjes O ja, het hout bovenop het dashboard is overigens van Belgische makelij.

Gewaagde gok?

Maar wat we nu allemaal willen weten is hoe hij rijdt. BMW heeft voor een eigenzinnige aanpak gekozen en toont dat het ‘out of the box’ durft te denken. Vertrekken met de i3 vergt enige gewenning want alle bedieningsorganen zitten op de hendel rechts naast het stuur. Daar vind je de startknop, een P(ark)-knop en een draaiknop waarmee je tussen D(rive) en R(everse) wisselt.

Motorrem

Al vanaf de eerste meters merk je dat de i3 bijzonder snel is. Hier spreekt het instant vermogen van de 170 pk krachtige elektromotor in combinatie met het bescheiden gewicht van 1.270 kg. Dat is ruim 200 kg minder dan een vergelijkbare Nissan Leaf. Ondanks de potige acceleraties gaat de BMW vol in de remmen van zodra je het gas lost, meer nog de remlichten gaan zelfs aan. Dit staat een beetje haaks op de beloofde ‘Freude am fahren’ want het lijkt wel alsof de wagen door een onzichtbare hand wordt tegen gehouden. De i3 doet dat ook in een bocht dus vraag ik me af wat er gaat gebeuren als je in een natte, laat staan gladde bocht van het gas gaat. Bij fors accelereren in een bocht smoort het ESP elke aanzet tot overstuur in de kiem. De elektronische bewaarengel kan je overigens niet uitzetten.

115 km ver

En dan is er ook de vering. Omdat de wagen niet zoveel weegt, zou je een inschikkelijke demping verwachten maar de (standaard!) 19-duim grote velgen beslissen hier anders over. BMW biedt slechts een alternatief met optionele 20-duimers. Kortom, een 1-serie met 17 duim grote runflat banden lijkt in dit licht plots bijzonder comfortabel. Met een volle batterij kom je in de praktijk 115 km ver. BMW voorziet ook een Eco Pro-modus waarbij verwarming en airco minder performant werken. Hier word je met een tiental kilometers extra rijbereik beloond. In de Eco Pro+ modus heb je ook geen recht meer op verwarmde stoelen en wordt ook het motorvermogen gereduceerd. Met veel goeie wil, brengt de i3 je zo 135 km ver.

i3 of Leaf?

Vraag is waar nu de meerwaarde zit van het carbon frame en het spacy design? Want in de praktijk rijdt de i3 niet beter dan een Nissan Leaf die over een merkelijk grotere autonomie beschikt. De BMW i3 betaal je net geen 35.000 euro, later volgt ook een versie met range extender op benzine. BMW levert de wagen ook met de eCover huurformule voor professionele klanten waarbij je 699 euro per maand (excl. BTW) betaalt. De gebruiker kan via het 360° programma ook tijdelijk over een wagen met verbrandingsmotor beschikken om bijvoorbeeld op vakantie te gaan. Nadeel is dat je deze data maanden vooraf moet kenbaar maken, zodat dit voor een instant-probleem geen oplossing biedt …

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: BMW M850i – Zeg vooral niet: de opvolger van de 6-reeks is klaar

Test: BMW M140i Sportshatch – Een klassieker in wording

Test: BMW M4 CS – Sneeuwruimer

Ontdek meer