Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW i3 Range Extender – Geslaagde fusie

Wanneer we het over elektrische wagens hebben, is de eerste vraag nooit: hoe veel verbruikt hij? Maar wel: hoe ver kan hij rijden? De oplossing? Een verlengstuk aan het elektrisch rijbereik breien. In de BMW i3 komt dat van een scootermotor.

Wanneer we het over elektrische wagens hebben, is de eerste vraag nooit: hoe veel verbruikt hij? Maar wel: hoe ver kan hij rijden? De oplossing? Een verlengstuk aan het elektrisch rijbereik breien. In de BMW i3 komt dat van een scootermotor.

Natuurlijk, wanneer we gaan kijken naar de versies met ‘range extender’ om de autonomie uit te breiden, dan kan je de vraag stellen of we hier nu naar een benzinewagen met elektrische hulp kijken of naar een elektrische auto waar de benzinemotor werkt als een generator om de batterijen al rijdend bij te laden.

Bij ons is tweederde van de verkochte i3’s uitgerust met zijn REx (Range Extender). Dankzij een 647 cc kleine tweecilinder – die uit een scooter van BMW geplukt is – kan je volgens de invoerder het rijbereik naar 200 kilometer vergroten. Dat vraagt gewoon om een test.

Zachte cocon

Wel, om deze uitdaging goed na te gaan, hebben we elke cel in ons brein op ‘intelligent rijden’ moeten omschakelen. Dat houdt in dat je goed moet kunnen anticiperen en goed nadenken over de rijmodus die je wil selecteren (Comfort, Eco Pro en Eco Pro+). Eens je een keuze gemaakt hebt op basis van de rij-omstandigheden, kan je je volop overgeven aan de charme van de BMW i3. We moeten toegeven dat zowel het uiterlijk design als de binnenkant onze gevoelige snaren wisten te beroeren. Je lijkt wel te mogen wegrijden met een concept car van een autosalon. Hij lijkt niet in het minst op een productiemodel.

Wanneer je de deuren opent, stap je in een aangename omgeving waar vier inzittenden in een warme omgeving plaatsnemen. De gekozen materialen zijn natuurlijk of gerecycleerd (stoffen, eucalyptushout en natuurlijk getaand leder zijn maar enkele voorbeelden. Daarmee lijk je in een zachte cocon te stappen. Het design van de boordplank en de instrumenten versterkt dat gevoel nog.

Vanuit een praktisch oogpunt onthouden we dat deze stadswagen van 3,99 meter lang, 1,77 meter breed en 1,57 meter hoog er een koffer op nahoudt van 260 liter. Met de achterbank neer kan dat naar 1.100 liter gaan. De koffer is zo handig mogelijk opgevat, alleen is de laaddrempel wat hoog gelegd. Maar goed...

Zen rijden

We zijn een eerste keer rond de BMW i3 REx gegaan, het is tijd om te ontdekken wat er gebeurt wanneer je hem start. Hij beschikt over een elektrische motor van 170 pk en 250 Nm, die laatste onmiddellijk beschikbaar. Hij drijft de achterwielen aan. Met zijn gewicht van 1.315 kilogram haalt hij 100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 150 km/u. Maar dit soort auto koop je niet om GTI-prestaties te zoeken. Je wil eigenlijk vooral zo ver mogelijk rijden met zijn benzinetank van 9 liter en de batterijen volledig opgeladen.

Bon, het weer is goed. We vertrekken in de stad met de Eco Pro+ modus aan, om elders over te schakelen op Eco pro. Wie ‘zen’ rijdt, zal merken dat een rijbereik van 190 kilometer tot de mogelijkheden behoort. Goed om te weten: je kan de batterij sparen en uitsluitend op de benzinemotor rijden ook. In het rijgedrag is het alleen wennen aan de sterke vertraging wanneer je het gaspedaal lost, want dan recupereert hij namelijk de remenergie. Ook de ophanging voelt harder aan. Maar voor het overige is de i3 een aangename BMW om te besturen, dankzij zijn communicatief stuur. Zijn draaicirkel van 9,86 meter maakt hem bijzonder wendbaar. Dan rest alleen nog de vraag of u bereid bent om 40.940 euro te investeren om ‘groen’ te rijden.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer