Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW i4 eDrive35, meer heb je niet nodig (2023)

De BMW i4 eDrive35 parkeert zich in de spotlight als het nieuwe instapmodel van de i4-familie. Instappen of er met een wijde boog omheen lopen? Autoscout24 zoekt het uit.

In het kort

De eDrive35 is het nieuwe instapmodel van de elektrische i4 die de accu van 80,7 kWh inwisselt voor een exemplaar van 67 kWh. Minder rijbereik dus… maar ook een opvallend lagere prijs.

Pro

Voordelen

  • Performante motor
  • Design
  • Handige koffer
Contra

Nadelen

  • Kleinere accu
  • Harde demping
  • Optiebeleid

De BMW i4 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Met de i4 heeft BMW een knoert van een elektrosedan in het gamma. Om meer potentiële klanten naar de i4 te lokken, introduceert BMW nu een nieuwe instapversie. Die i4 eDrive35 krijgt enkele belangrijke wijzigingen onder de kap. Wijzigingen die je niet zomaar uit de wind moet slaan.

BMW i4 (2023) static, front view

Exterieur

Sinds zijn introductie in 2021 is de BMW i4 een publiekslieveling bij de zakelijke rijder. Niet in het minst door zijn sportieve looks. De i4 is dan ook de uitzondering op de regel. Want dit is op het moment de enige BMW waarop de megalomane snuit met grote grille wél past.

Goed nieuws dan ook, budgetkoper! Het instapmodel moet namelijk niets van de designkracht inleveren. Straffer nog; zwier een M-pack op deze eDrive35, haal de type-aanduiding achteraan weg en je kan zo onderweg zijn met de i4 M50. Visueel val je dus allerminst door de mand. Al zeker niet als je ook nog eens voor een fraai kleurtje gaat. Vooral het Sanremo-groen is een favoriet van onze redactie. Gewoon doen!

BMW i4 (2023) static, rear view

Interieur

Het interieur van de i4 eDrive35 profiteert van BMW’s jarenlange ervaring in het bouwen van kwalitatieve auto’s. De gehele binnenkant voelt solide aan en de gebruikte materialen zijn van een hoogstaande kwaliteit. Om de bal helemaal uit het park te slaan krijg je standaard een Curved Display dat bestaat uit twee haarscherpe schermen. Android Auto en Apple Carplay? Draadloos.

Qua ruimte biedt de i4 plaats aan vier (en als het echt moet vijf) passagiers. De koffer is met zijn volume van 470 liter misschien kleiner dan bij sommige concurrenten, maar je mag niet vergeten dat dit liftback is. Of in mensentaal: de kofferklep zwaait wijd open en geeft een handige toegang tot de kofferruimte. Daar kan Tesla iets van leren…

BMW i4 (2023) dashboard

Motor

Bij de introductie van de i4 kregen zowel uitvoeringen eDrive40 als M50 een accu van 80,7 kWh (netto) onder de carrosserie. Deze i4 eDrive35 doet het wat bescheidener, met een batterij van 67 kWh netto. Naast kleiner valt de batterij ook net wat trager te snelladen. Zo piekt het snelladen op 180 kW DC, in tegenstelling tot 207 kW DC voor de andere i4’s. Eerlijk is eerlijk: dat zijn nog steeds cijfers waar je mee naar buiten kan komen.

De elektromotor op de achteras levert in deze i4 eDrive35 een gezonde 286 pk en 400 Nm koppel. Vooral dat riante koppel zorgt ervoor dat het instapmodel nog steeds in 6 seconden richting de honderd snelt. Toppen doet deze versie op 190 km/u. Al raden we dat niet aan met een elektrische auto.

BMW i4 (2023) interior

Rijgedrag

Wie schrik heeft dat deze instapversie van de i4 het rijplezier fnuikt, kunnen we meteen geruststellen: de i4 eDrive35 rijdt nog steeds beter dan het gros van alle elektrische auto’s op de markt. Met een extreem solide rijgedrag en kwieke prestaties. Dit is een auto die met trots de BMW-badge op z’n snuit mag dragen. Ook al hangt hij 2 ton droog aan de haak, de impact ervan op het rijgedrag is miniem.

Of het gewicht ook een impact heeft op de efficiëntie? Waarschijnlijk… maar niet buitensporig. Wij klokten af op een gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van zo’n 400 kilometer. Niet onbelangrijk: de i4 eDrive40 lapt daar nog eens om en bij de 100 kilometer bij met zijn grotere accu. We geven het maar mee.

BMW i4 (2023) dynamic, front view

Prijs

De bestaansreden van deze i4 eDrive35 is om de startprijs naar beneden te trekken. Zo daalt de instapprijs naar 59.000 euro. Dat is vlot 5.000 euro minder dan wat je betaalt voor de i4 eDrive40… maar nog steeds 5.000 euro meer dan wat je betaalt voor de Polestar 2 Long Range, Hyundai Ioniq 6 Long Range en Tesla Model 3 Performance, die pronken met een veel groter rijbereik.

Ons testexemplaar klokte na wat opties af op 70.000 euro, zonder zaken zoals elektrisch verstelbare stoelen. Je moet dus een bepaald Europa-chauvinisme hebben om deze i4 boven zijn concurrenten te verkiezen. Kijken we in eigen stal, dan is deze eDrive35 een logisch (en goedkoper) alternatief voor de eDrive40.

BMW i4 (2023) dynamic, rear view

Besluit

Ook als edrive35 is de BMW i4 een dijk van een auto om dagelijks mee op pad te gaan. Met meer dan genoeg vermogen, een luxueuze afwerking en praktische koffer. Weet wel dat je elders voor minder geld veel meer rijbereik op de kop tikt.

Specificaties

  • Motor: 1 elektromotor (achteras)
  • Vermogen: 286 pk
  • Koppel: 400 Nm
  • 0-100 km/u: 6 s
  • Topsnelheid: 190 km/u
  • Koffervolume: 470 l
  • Batterijcapaciteit: 67 kWh (netto)
  • Rijbereik: 408 km (getest, zomer)
  • Verbruik: 16,4 kWh/100 km
  • Catalogusprijs: € 59.000

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer