Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW iX: Meer dan een kwestie van smaak

De BMW iX staat aan de top van het elektrische aanbod in München, met een actieradius van 630 km en meer dan 500 pk onder de motorkap. Zal zijn technologische bekwaamheid zijn nogal controversiële styling overtreffen?

Pro

Voordelen

  • Integratie van elektrische aandrijflijn
  • State-of-the-art technologie
  • Hoog niveau van comfort
Contra

Nadelen

  • Gemiddeld ruimte-aanbod
  • Uiterlijk...
  • Ergonomische details

Je kent het gezegde "verdeel en heers". BMW lijkt echter zijn eigen versie toe te passen in de vorm van "heers ondanks verdeeldheid". Ondanks alle opmerkingen over de vormgevingsperikelen van München in de afgelopen jaren, blijft het merk qua verkoopcijfers boven de middelmaat staan. Is deze nieuwe iX alleen maar een uitslover of schuilen er echte kwaliteiten onder zijn opzichtige stijl?

Over smaken en kleuren…

We gaan niet twisten over smaak en kleur, maar het is duidelijk dat deze grote SUV opvalt. Of dit in zijn voordeel of in zijn nadeel is, is een andere zaak. Allereerst valt ons de enorme grille op... die helemaal geen grille is! Het dient alleen als een afdekking voor de radartechnologie. De rest van de voorkant bestaat uit twee grote luchtinlaten aan de zijkant en dunne LED-lampen die hoog zijn geplaatst.

De achterkant heeft dezelfde strakke styling als de voorkant, met een grote, omsluitende achterklep, slanke LED-verlichting en een echte diffusor onderaan de bumper. De zijkanten daarentegen zijn veel eenvoudiger en homogener. Het lijkt niet zo op het scherm, maar deze iX plaatst zich qua formaat naast de X5. Met hun lengte van 4,9 meter zijn ze nog maar enkele centimeters van elkaar verwijderd. De elektro-SUV is echter breder en lager.

BMW iX xDrive50 2022

Geavanceerde technologie

Maar denk niet dat dit ‘gewoon’ een geëlektrificeerde X5 is. Nee, de iX is gebaseerd op een gloednieuw platform dat voornamelijk uit aluminium bestaat en wordt versterkt door wat BMW de Carbon Cage noemt. Dit koolstofvezelelement vormt de structuren van het dak, de zijkanten en de achterkant.

"Koolstof is licht,” horen we vaak, en we kunnen het hier alleen maar met u eens zijn. De iX weegt echter zo'n 2,585 kilo. Dat komt door de accu in de vloer. Laten we het trouwens eens over de grote batterij hebben, want die in de instapversie heeft een capaciteit van 71 kWh (netto), terwijl de batterij in de andere twee versies een nettocapaciteit van 105,2 kWh heeft.

Op vlak van uitrustingsniveaus begint de iX met de xDrive40, die 326 pk naar alle vier de wielen stuurt met behulp van zijn twee elektromotoren. Hij wordt standaard geleverd met de kleinste batterij en heeft een actieradius van 426 km (WLTP). Net daarboven staat de xDrive50, die het vermogen van de motoren opvoert tot 535 pk en 765 Nm koppel. Deze kolos heeft een actieradius tot 630 km en klimt in 4,6 seconden naar 100 km/u. Als u snelheid zoekt, is er de M60-versie met 619 pk en 1.110 Nm koppel. Deze krachtstoot verkort de sprinttijd tot 3,8 seconden.

BMW iX xDrive50 2022

Münchense loft

Uit het technisch gegevensblad blijkt dat de prestaties er zijn. Maar zodra je over de drempel stapt, is het niet het woord 'sportief' dat in je opkomt. De cabine, gehuld in een Duitse loftsfeer, maakt optimaal gebruik van het elektrische platform om een gevoel van ruimte te geven. Het lage dashboard wordt gedomineerd door een nieuwe set gebogen schermen. Het instrumentenpaneel is 12,3 inch groot, terwijl het scherm voor het nieuwe BMW Operating System 8 standaard 14,9 inch groot is.

Het nieuwe systeem verbetert nog de gebruikerservaring die we al kennen van BMW, dankzij een opmerkelijke vloeiendheid en goed doordachte menu's. En de beroemde iDrive-draaiknop is er nog steeds! Het is echter jammer dat alle functies naar het scherm zijn overgebracht, van de bediening van de koplampen tot de airconditioning. Om de zetelverwarming te activeren, moet u minstens twee menu's doorlopen. Tenslotte is het interieur, ondanks het elektrische platform, niet briljant. De bagageruimte ook niet, want die biedt (slechts) 500 liter en de voorste motorkap...gaat niet open!

BMW iX xDrive50 2022

Freude am…komfort !

Op de weg blijft de loftsfeer de overhand houden. Het moet immers gezegd dat comfort en een elektrische aandrijflijn doorgaans goed te combineren zijn dankzij de totale afwezigheid van mechanische geluiden. De iX maakt echter op alle vlakken niet veel lawaai, want de geluidsisolatie is goed doordacht. Hij kan zelfs een soort Star Wars-geluid produceren uit zijn speakers om toch iéts van gevoel van snelheid te geven.

En aan snelheid is er trouwens geen tekort. Onze 523 pk sterke xDrive50-testauto springt op zijn achterpoten bij de kleinste aanraking van het rechterpedaal en doet het ook behoorlijk goed als het asfalt bochtig wordt. Dat gezegd hebbende, is het aan te raden om te profiteren van de optionele luchtvering, het tempo te verlagen en te smelten in de klassiek geurende, natuurlijk lederen stoelen.

BMW iX xDrive50 2022

Duits geprijsd

Terwijl het instapmodel xDrive40 81.200 euro kost, begint ons testmodel xDrive50 bij 102.850 euro. Voor die prijs ligt hij een paar duizend achter op de Audi e-tron S, terwijl een Mercedes EQS 580, met opmerkelijk vergelijkbare prestaties, zo'n 50.000 euro meer moet kosten!

BMW iX xDrive50 2022

Conclusie

Afgezien van zijn nogal verontrustende uiterlijk – afhankelijk van je smaak – laat de nieuwe BMW iX zien dat het merk uit München uitblinkt in elektrische technologie, on-board technologie en zelfs de rijbeleving.

BMW iX xDrive50

  • Motor: 2 elektromotoren
  • Vermogen: 523 pk
  • Koppel: 765 Nm
  • Transmissie: vaste verhouding, 4x4
  • 0-100 km/u: 4,6 seconden
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Laadruimte: 500 liter
  • Brandstofverbruik: 23,3 kWh/100 km (gemeten)
  • Batterij: 105,2 kWh
  • Actieradius: 630 km (WLTP)
  • Prijs: €102,850

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer