Test: BMW iX3, de nieuwe maatstaf (2025)

In het kort
De nieuwe iX3 is de eerste van BMW’s Neue Klasse, een gloednieuwe generatie BMW’s die de maatstaf willen zetten op het wereldtoneel. De iX3 schermt met een haarscherp chassis, tot 400 kW DC laden en - vooral - met 805 km aan range.
Voordelen
- Stevige range
- Gloednieuwe tech
- Op rijders geënt chassis
Nadelen
- Té stijf voor zijn eigen goed?
- Achterbank adequaat, maar niet riant
- Interieur eerder kitsch dan kunst?
BMW is begonnen aan de eerste pagina van een gloednieuw hoofdstuk. De iX3 is de eerste van de Neue Klasse, een generatie van BMW’s met een nieuw design, nieuw platform en nieuw interieur, ongeacht de aandrijflijn.
Exterieur
Wat Chris Bangle voor BMW deed rond de eeuwwisseling, moet Adriaan van Hooydonk nu doen voor het merk in 2025. Namelijk een compleet nieuwe designtaal lanceren. Die heet de Neue Klasse, een knipoog naar de gelijknamige reeks BMW’s uit de jaren ‘60 die het Duitse merk uit het slop wisten te halen.
De nieuwe generatie Neue Klasse laten hun design dicteren met minimalistische, strakke lijnen, een compleet gebrek aan chroom en een volstrekt nieuwe taal voor het lichtdesign. De iX3 is de eerste van de familie en toont zich meteen als een strakke SUV. Vergelijk maar eens met de huidige modellen met megalomane grille… en je begrijpt wat we bedoelen.
Interieur
Het uiterlijk mag dan wel onderhevig zijn aan persoonlijke smaak, het interieur is een technologische stap voorwaarts. BMW introduceert namelijk zijn Panoramic Vision en parallelogramvormig infotainmentscherm. Reken daar ook nog het stuurwiel met vier spaken bij (op élke hoek van het kompas) en je lijkt plaats te nemen in een conceptauto. Hoewel het interieur het randje van kitsch bewandelt, werkt alles wel voortreffelijk en is de afwerking van een hoog niveau.
Qua dimensies is deze iX3 trouwens zo goed als identiek aan zijn voorganger (hij werd 5 cm langer en net wat lager) en ook de wielbasis is zo goed als hetzelfde gebleven, ondanks het nieuwe platform. Zijn EV-first-aanpak zou je doen denken dat de nieuwe iX3 serieus wint qua ruimte, maar dat is niet écht het geval. De achterbank is oké, maar niet buitensporig ruim en ook de koffer is met 520 liter ruim, maar niet hallucinant. Een Skoda Enyaq zet deze Duitser bijvoorbeeld in zijn blootje qua ruimte.
Motoren
Momenteel schuift BMW één motorisatie naar voren: de iX3 50 xDrive. Da’s meteen een variant vrij hoog in de rangorde, want het lanceringsmodel pakt uit met 469 pk, 645 Nm koppel en een sprint naar de honderd van 4,9 seconden. Dankzij de accu van 108.7 kWh (netto) pakt hij ook nog eens uit met maar liefst 805 km range!
Daar stopt de goednieuwsshow niet, want de iX3 is de eerste die rolt op het gloednieuwe platform van BMW, dat beschikt over een 800 volt netwerk en het Hearth of Joy, een supercomputer die alle componenten (remmen, ophanging, aandrijflijn, 12 volt-aansteker) aanstuurt. Iets concreter: de iX3 kan opladen met een piekvermogen van 400 kW DC. In zijn klasse doet enkel de XPENG G6 het momenteel beter.
Op de weg
Theorie is maar theorie natuurlijk, want voor hetzelfde geld rijdt deze iX3 als een natte dweil op de weg. Geen paniek echter, ook in de praktijk weet deze nieuwe generatie te overtuigen. We durven zelfs zo ver gaan dat de nieuwe iX3 meer BMW-DNA door zijn elektronen heeft lopen dan wat we de voorbije 10 jaar bij het merk gezien hebben!
Volgens het hoofd ontwikkeling komt dit doordat de iX3 vanaf de bodemplaat compleet nieuw is. De ingenieurs moesten dus niet werken met bestaande componenten. Daardoor konden ze alle onderdelen in symbiose op elkaar afstemmen. Denk aan een nieuwbouw in plaats van de typische Belgische koterij. Het stuurgevoel is duidelijk en communicatief, het rijgedrag geënt op achterwielaandrijving (ondanks de vierwielaandrijving) en op geen enkel moment heb je in de mot met 2.3 ton onderweg te zijn.
Nu zou BMW daar kunnen stoppen, maar dan ken je de Duitsers nog niet. Het merk besloot ook nog verregaande rijhulpsystemen te introduceren in deze iX3. Als je het kan bedenken zit het er op, tot en met een snelwegassistent die grotendeels autonoom rijdt en van rijstrook wisselt als jij in je zijspiegels kijkt. Naar rechts om naar rechts te gaan, naar links om… je snapt het wel. In de praktijk werkt dit voortreffelijk! Tenslotte nog die vooropgestelde range van 805 km? In de praktijk reden we 19,9 kWh/100 km bij elkaar bij sportief rijgedrag en daalde dat naar amper 13,4 kWh/100 km op de snelweg. Daardoor zit je in de realiteit met een range die rond de 700 km bengelt. Pfjieuw.
Prijzen
Wie trouwens vreest dat de iX3 door zijn technologie peperduur is, bergt zijn vrees maar best op. Zo start hij een 69.900 euro, maar mag je natuurlijk niet vergeten dat we hier kijken naar de 50 xDrive. Zonder twijfel komen er dus nog goedkopere modellen op de markt. Een Audi Q6 kost fors meer als vergelijkbaar vermogende SQ6 en ook de Mercedes GLC 400 4MATIC kost enkele duizenden euro’s meer. Je moet dus al bij de Chinezen gaan shoppen voor een lager prijskaartje… of bij Tesla natuurlijk.
Besluit
De iX3 is de eerste van een nieuwe lichting bij BMW, een auto die het merk dus klaar zet voor een mooie toekomst, of donkere tijden. Het laatste is allerminst het geval. Want de nieuwe iX3 is een showcase die toont tot wat Duitsland in staat is als het geloof legt in zijn ingenieurs en designers.
TECHNISCHE FICHE: BMW iX3 50 xDrive (2025)
- Motor: 2 elektromotoren
- Vermogen: 469 pk
- Koppel: 645 Nm
- Transmissie: automatisch
- Batterij: 108.7 kWh (netto)
- Laden: 11 kW AC / 400 kW DC
- 0-100 km/u: 4,9 sec
- Topsnelheid: 210 km/u
- Koffer: 520 – 1.750 liter
- Verbruik: 16.6 kwh/ 100 km (gemeten)
- CO₂-uitstoot: 0 g/km (WLTP)
- Prijs: vanaf €69.900


