Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: BMW M2 Coupé – Genieten met volle teugen

Er zijn van die momenten dat je met volle teugen moet kunnen genieten. Van een lekker glas, van goed eten, van fijne vrienden… en soms ook gewoon van rijden. Zoals we met de BMW M2 Coupé mochten merken.

Wil je hier van kunnen genieten, dan moet je offers kunnen maken. Rijplezier krijg je, maar je moet wel afscheid kunnen nemen van 59.350 euro. Dat zijn bijna 2 basismodellen in de 2-serie Coupé. Al ben je die prijs gauw vergeten. Al in de eerste kilometer achter het stuur, om precies te zijn.

370 pk stelt BMW ter beschikking in de M2 Coupé. Dat zie je zelfs wanneer hij stilstaat. Hij lijkt zich ook volledig ten dienste te willen stellen van zijn bestuurder. Daarvoor heeft BMW elke denkbare rijhulp gemonteerd. In het online infotainmentsysteem kan je bovendien een GoPro-app installeren, waarmee je je rondjes op het circuit perfect kan vastleggen. De chronometer legt ook je snelheid en rempunten vast, allemaal info die je kan uploaden en delen. Tof, dat anderen op die manier ook van jouw plezier kunnen genieten.

De motor is bekend inmiddels, de 3.0 zes-in-lijn. In de vorige M2 kwam die nog met biturbotechnologie, nu is dat één twin scroll turbo met Valvetronicsturing van de inlaatkleppen. Genoeg om het vermogen naar 370 pk te tillen.

De kracht onderin komt van de 465 Nm die de zescilinder ontwikkelt vanaf 1.400 tot 5.560 opm. Je kan kiezen of je die power naar achter stuurt via een manuele zesbak of via een snelle zeventraps dubbelekoppelingsbak. Beide versnellingsbakken geven automatisch tussengas bij het terugschakelen. Met de automaat kan je zelf schakelen via peddels aan het stuur. Dit ding is snel, hij heeft slechts 4,3 seconden nodig om 100 te halen. De standaard begrenzer snoert hem de mond bij 250 km/u, met het optionele Driver’s Package mag daar nog 20 km/u bij. Bijkomstigheid: stel dat je dat pack nu niet bestelt, het steeds nadien worden ingebouwd.

Het syndroom van burnout

Psychisch lijden is de BMW M2 Coupé vreemd. Maar we moesten toch lachen toen we aan de automaat de knop ‘smokey burnout’ ontdekten. Daarmee doet hij de achterbanden verdwijnen in een walm van blauwe mist. Kostelijk knopje weliswaar, maar het doet je anderzijds wel onbedaarlijk lachen. Standaard komt het ESP je dan de mond snoeren, maar in de Sport Plus modus zijn kleine drifts mogelijk zonder dat het ESP volledig uitgeschakeld is.

Laguna Seca

BMW stuurt ons het circuit van Laguna Seca op, in Monterey, Californië. Een circuit dat je naar adem doet happen met snelle bochten en de spectaculaire ‘corkscrew’. De links-rechtse bocht die wegduikt zonder dat je zicht hebt op het aansnijpunt, maakt alleen ons bang. De BMW M2 Coupé geeft geen krimp. Geef volgas in de M2 Coupé en hij drukt je helemaal weg in de kuipstoelen. Het diepe gegrommel maakt plaats voor een wild gebrul. Wij zitten al lang aan onze grens, waar de M2 nog veel meer schijnt te willen. Als een pijl uit een boog schiet hij door de bochten. Het elektronisch geregelde lamellensperdifferentieel aan de achteras zorgt voor stabiliteit. Deze sper kan indien nodig zelfs alle kracht naar één van beide achterwielen sturen.

Voor de speedjunkie is dit het ultieme speeltje, al moet je er wel eerst de lotto voor winnen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer