Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

De tweede generatie BMW M2 is de laatste van zijn soort. Autoscout24 ging op pad met de handgeschakelde ster van het M-gamma.

In het kort

De nieuwe M2 is de laatste pagina van een hoofdstuk bij BMW’s M-divisie. Alle volgende M-producten zullen het namelijk doen met vierwielaandrijving, automaat en een vorm van elektrificatie. Deze M2 houdt het bij een zes-in-lijn, achterwielaandrijving en - desgewenst - een handbak.

Pro

Voordelen

  • Ultieme allrounder
  • Afwerking interieur
  • handbak
Contra

Nadelen

  • Niet moeders mooiste
  • Niet moeders lichtste
  • Niet moeders goedkoopste

De BMW M2 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Vergeet de e46 M3, de eerste generatie M2 gaat hoogstwaarschijnlijk de geschiedenisboeken in als de beste M-auto ooit gemaakt. Of toch op z’n minst als de best verkopende BMW M ooit. 60.000 exemplaren van de eerste generatie vonden hun weg naar enthousiastelingen over de wereld. Waardoor het geen verrassing is dat BMW een tweede generatie M2 lanceert.

Exterieur

Wat misschien wel verrast is dat die tweede generatie sterk met het originele recept morrelt. Oké, de M2 gen2 is nog steeds een tweedeurscoupé met achterwielaandrijving maar de dimensies zijn schrikbarend anders. Hij is 18 centimeter langer, 4,4 centimeter breder en 230 kg zwaarder. Dit is eerder een nét wat te heet gewassen M4, dan de compacte M2 van weleer.

bmw m2 58

Visueel verschilt de nieuwe M2 wel danig van zijn M4-broeder. Waar die laatste nog sierlijk op het netvlies valt (buiten die twee neusholtes vooraan), is de nieuwe M2 een blokkige pitbull geworden. “Mooi” is dan ook een term die we niet rondom deze tweede generatie zouden gebruiken.

Interieur

Best spijtig. Want binnenin zet deze nieuwe M2 wel serieuze stappen. De vorige generatie deed zijn best maar kwam soms wat “goedkoop” uit de hoek. Deze tweede generatie krijgt het fraaie curved display, knappe accenten in de deurpanelen en - als je het wil - indrukwekkende kuipstoelen.

bmw m2 255

Daarenboven heeft deze M2 nog een streepje voor op pakweg een Porsche Cayman of Alpine A110. Dan hebben we het natuurlijk over de achterbank - die door de gegroeide dimensies van de auto meer dan ooit bruikbaar is - en de koffer van 390 liter. Het klinkt misschien niet relevant voor een auto zoals dit, maar het zorgt er wel voor dat deze M2 een dagelijks inzetbare sportwagen is. Meer nog dan zijn concurrenten.

Motor

Dat deze tweede generatie de pootafdruk van grote broer M4 overneemt is trouwens niet toevallig. Want beide knapen delen onderhuids zo goed als alle componenten. Jep, deze M2 rolt op het chassis van de M4 en gebruikt ook dezelfde 3-liter zes-in-lijn met twee turbo’s.

bmw m2 59

Daardoor kan de M2 uitpakken met een forse vermogensboost. Waardoor de instap-M tegenwoordig een indrukwekkende 460 pk en 550 Nm koppel naar de achterwielen stuurt. Goed voor een sprint naar de honderd van 4,3 seconden en een gelimiteerde top van 250 km/u. Daar stopt de pret niet, want ook de adaptieve dempers, instelbare remmen, aanpasbare tractiecontrole (in 10 stappen) en kalibreerbare gasrespons maken de overstap van de M4.

Rijgedrag

Hoewel elke M2 het levenslicht ziet met een 8-trapsautomaat, kan je voor een kleine 500 euro de manuele zesbak aanvinken. Dat is ook het testexemplaar waar wij voor opteerden. Kwestie van het ultieme rijgevoel te kunnen ervaren. Is die handbak beter dan die automaat? Misschien niet… maar wel een stuk leuker!

bmw m2 85

En pret, dat kan deze M2 gebruiken. Want door zijn onderstel te delen met de M4 is dit een veel serieuzere machine geworden. Hij biedt een stuk meer grip in de bochten, een gigantische grob meer vermogen als je uit de bocht accelereert en een comfortabelere ophanging wanneer het allemaal wat trager mag. De hooligan van weleer lijkt te zijn opgegroeid tot een racer die rondetijden wil verpulveren op het circuit. In de juiste handen laat je hiermee met gemak een M4 achter je. Hoogstwaarschijnlijk zelfs een Porsche 911.

Prijs

De M2 is dus volwassen geworden. In elk opzicht. Ook de prijs dus. Want met 76.140 euro kan je dit bezwaarlijk nog een koopje noemen. BMW vraagt zelfs een forse 14.745 euro voor het M Race Track Pack. Heb je dat koolstofvezel dak, die kuipzetels en verhoogde topsnelheid van 285 km/u uit dat pakket nodig? Waarschijnlijk niet. Maar stiekem wil je het wel. Het is dus niet ondenkbaar dat er M2’s zullen rondrijden met een prijs richting de 100.000 euro.

bmw m2 3

Al benaderen we de M2 dan misschien wel op de verkeerde manier. Want zie je dit als een alternatief voor de M4, dan wordt deze M2 plots wel heel interessant. De beste M4 is dus momenteel misschien wel deze M2.

Besluit

De tweede generatie M2 is op alle vlakken een betere auto geworden. Al verliest hij daardoor wel wat van zijn wilde haren. Als dit het einde is van een hoofdstuk bij BMW, dan kijken wij al reikhalzend uit naar het volgende!

bmw m2 62

BMW M2 Handbak (2023)

  • Motor: 3.0 liter, zes-in-lijn, turbo
  • Vermogen: 460 pk
  • Koppel: 550 Nm
  • Transmissie: manuele zesbak
  • 0-100 km/u: 4,3 s
  • Topsnelheid: 285 km/u (optioneel)
  • Gewicht: 1.700 kg
  • Bagageruimte: 390 liter
  • Brandstofverbruik: 13 /100 km (getest)
  • CO2: 218 g/km (WLTP)
  • Prijs: Vanaf 76.140 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
P90532663 highRes bmw-5-series-soelden

Test: BMW i5, op sneeuwstage! (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer