Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

BMW X6 M Competition: er los over

BMW moet dan wel haar CO2-doelstellingen halen in Europa, in de rest van de wereld is er nog ruimte voor cilinder-excessen. Wat te denken van deze X6 M Competition met 625 pk aan V8-kracht?

SUV’s met een overdaad aan vermogen. Ze zijn - eerlijk gezegd - van alle tijden. Alleen is de invulling veranderd. Want was een krachtige SUV tot zo’n 15 jaar geleden een hoogpotige rakker met dikke diesel, dan praat je anno 2020 over een SUV die schermt met het vermogen van een Porsche 911 Turbo S. Anders gezegd: SUV’s zijn supercars geworden. En deze BMW X6 M Competition is daar een mooi voorbeeld van.

Rijdersauto

Nu schoof BMW al sinds de lancering in 2008 de X6 naar voren als een rijdersauto. En terloops ontkurkte het Duitse merk ook nog eens een compleet nieuw segment. Dat van de SUV met coupélijn: de Sports Activity Coupé. Het was een auto die in de smaak viel over de gehele wereld. Waardoor het maar een kwestie van tijd was voor de M-afdeling aan het werk gezet werd.

BMW X6 M Competition

Die eerste generatie X6 M kreeg prompt een 4.4-liter V8 onder de kap van 555 pk. In 2010 was zo’n bak pk’s in een SUV eigenlijk crimineel, vandaag is het dat nog steeds. Toch hield dat BMW niet tegen om verder te gaan. Want ondertussen staat generatie 3 van de X6 M voor ons klaar. Eentje die in Competition-trim goed is voor 625 pk.

Hallucinant

We moeten dan ook niet rond de pot draaien, deze X6 M Competition is in staat tot hallucinante toeren. In 3.8 seconden weet de 4.4-liter V8 voorin de 2.5 ton wegende kolos naar de honderd te stuwen. Al is die sprint maar de helft van het verhaal, want de ingenieurs bij BMW M hebben zonder twijfel hun ziel verpatst aan de duivel. De manier hoe deze X6 M bochten verorberd is hallucinant.

BMW X6 M Competition

Ja, je zit absurd hoog maar bij momenten heb je het gevoel daadwerkelijk een sportwagen te bedwingen. De carrosserie houdt zich keurig recht en de banden lijken amper een krimp te geven bij zware lastenwissels. Dat er achteraan een bandenmaatje (315/30) prijkt die je ook krijgt op een Lamborghini Aventador, het helpt zonder twijfel. Puur qua dynamiek is dit een tour de force van BMW. Nu goed, klaar voor de keerzijde van de medaille?

De keerzijde

BMW heeft hier een sportwagen pur sang neergezet. Een sportwagen die het lichaam kreeg aangemeten van een obese Amerikaan. Het gevolg is dat BMW de ophanging heeft moeten verminken om de X6 M te laten groeien tot een rijdersauto. Kortom: de X6 M Competition is steenhard, oncomfortabel en een klankenkast voor resonantie van motor en banden.

BMW X6 M Competition

Aanvaardbaar in een Lotus, minder aanvaardbaar in een auto die in de eerste plaats, tja, comfortabel zou moeten zijn. Waarom zou je in godsnaam anders een SUV kopen? De X6 M Competition is alsof je een Van Gogh koopt om te gebruiken als dienblad. Hoewel het er niet voor is gemaakt zal het wel werken. Tot je te veel borden op het schilderij zet en het alsnog scheurt. Neem ons aankoopadvies dan ook maar ter harte: Moet het per se een snelle X6 zijn? Koop dan de X6 M50i. Die krijgt dezelfde V8 voorin met nog steeds 530 pk en beschikt over een ophanging die nog acceptabel is. Dat verschil van 95 pk? Dat ga je heus niet voelen op onze Belgische wegen.

Conclusie

Deze X6 M Competition is er los over. Enerzijds omdat we anno 2020 bij de dealer buiten kunnen rijden met een 625 pk sterke SUV, anderzijds omdat deze mastodont los over de huidige ecologische realiteit vliegt. Kunnen we dat bij een M2 of M5 nog vergeven, dan is dit een vehikel waar we in de toekomst op gaan terugzien met plaatsvervangende schaamte.

BMW X6 M Competition

BMW X6 M Competition
Motor 4.4 V8 turbobenzine
Pk 625 pk
Nm 750 Nm
0-100 km/u 3,8 sec
Verbruik (gemeten) 13.3 l/100 km
CO2 284 g/km
Prijs Vanaf 147.500 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

BMW X7 M50i : Grootheidswaanzin

Autotests · BMW

BMW 2-reeks Gran Coupé: Logisch vervolg

Autotests · BMW

BMW 118i: Als je begrijpt wat ik bedoel

Autotests · BMW
Ontdek meer