Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW X6 ActiveHybrid – (Iets) zuiniger

Nog niet zolang geleden zwoer BMW bij waterstof als hét brandstofalternatief voor de toekomst. Voor de viercilinders gaat dat nog wel op, zeggen ze in München, maar voor de krachtiger motoren gaat BMW nu ook op zoek naar hybride alternatieven.

Na de 7-serie mochten we van BMW proeven van de X6 ActiveHybrid. Bij BMW leveren ze nooit half werk, en dus gaan ze ineens voor de krachtigste hybride van het moment. 485 pk en 780 Nm aan koppel volstaan voor die titel. Maar goed, de bedoeling van een hybride is toch vooral winst boeken aan de pomp, en het is maar de vraag of deze ‘eco’ X6 daarin slaagt.

Als referentie kijken we naar de X6 xDrive50i, uitgerust met dezelfde V8 benzinemotor. De hybride versie heeft gemiddeld voldoende aan 9,9 l/100 km en valt daarmee 20% zuiniger uit dan de 50i. Maar je maakt je meteen de bedenking dat BMW met een zescilinder in plaats van een V8 nog betere verbruiksresultaten zou optekenen met de hybride. Waarom dan toch deze keuze? Omdat een benzine hybride van dit kaliber alleen (commerciële) overlevingskansen in de Verenigde Staten heeft, en daar blijft men ook nu nog gefixeerd op pk’s en ‘cubic inches’. Met 407 pk uit de V8 en twee elektromotoren van 67 en 63 kW is de X6 ActiveHybrid goed voorzien op dat vlak.

Verbruik

Je stelt je dan ook de vraag of de X6 ActiveHybrid niet meer een meeloper is binnen een actuele modetrend, dan een echte voorloper. Tijdens onze test liep het verbruik makkelijk op naar 12, zelfs 14 liter. En dat in relax Amerikaans verkeer. Wat moet dat dan wel zijn op de Autobahn?

In tegenstelling tot de 7-serie, kunnen de elektromotoren ook helemaal op hun eentje de 2,5 ton zware X6 voortbewegen. Daarvoor komt de Two-Mode aandrijving in actie. In wezen gaat het hier om een continu variabele aandrijving, die eerst de elektrische motoren aanspreekt. Wanneer die er genoeg van hebben, komt de benzinemotor in actie. En dat is in de regel al na enkele meters.

Elektrisch rijbereik: 2,5 km

Puur elektrisch zingt deze X6 het maximaal 2,5 kilometer uit, wat te vergelijken is met het rijbereik op batterijkracht van een Toyota Prius. Alleen heb je in de BMW wel optimale omstandigheden nodig om dat cijfer te halen. Dit betekent dat de nikkel-metaalhydride accu onder het laadruim volgeladen moet zijn en energieslurpers als de airco uit moeten staan.

De X6 pakt niet uit met zijn technologie in het interieur. Je krijgt in het infodisplay en op het dashboard enkele aanwijzingen waar de kracht vandaan komt, en dat je bij het remmen kinetische energie opslaat in de batterijen. Ergens wel een beetje jammer, want de ActiveHybrid X6 toont zich een aangename en snelle partner. Zo kan hij in 5,6 seconden aan 100 km/u staan. Omdat de elektromotoren onmiddellijk al hun kracht geven, voelt hij snediger aan de X6 xDrive50i, zelf toch ook geen slak. Nochtans moet je volgens BMW ‘zeilen’ tijdens het rijden, wil je het beste uit de ActiveHybrid halen. Dat wil zeggen: snel acceleren tot 60 km/u, en vervolgens de auto zoveel mogelijk laten rollen, met een lichte voet op het gaspedaal. In april komt hij op de markt met een prijskaartje van 102.900 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer