Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BYD Seal, China’s antwoord op de Tesla Model 3 (2023)

Geen enkele Europese constructeur krijgt de ongenaakbare Tesla Model 3 klein. Komt het antwoord uit China met deze BYD Seal? Autoscout24 doet de test!

In het kort

Sinds Tesla de Model 3 op de markt bracht, kijkt elke rivaal met lede ogen toe. BYD zegt nu een antwoord klaar te hebben met de Seal, een fraaie en tegelijk performante elektrische sedan die inspeelt op emotie.

Pro

Voordelen

  • Design
  • Materialen interieur
  • Chassis en ophanging
Contra

Nadelen

  • Matige koffer
  • Beperkt dealernetwerk
  • (Nog) geen prijs

BYD op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Per tsunami trekt het Chinese BYD naar ons continent. Want de Chinese autobouwer heeft de doelstelling om dit jaar nog de grootste EV-producent ter wereld te worden. Dat kan je natuurlijk enerzijds door simpelweg meer modellen te verkopen, maar anderzijds ook door klanten weg te kapen bij de concurrentie. Met deze Seal wil BYD potentiële klanten voor Tesla Model 3 en co aan het twijfelen brengen. Terecht?

BYD Seal (2023) static, front view

Exterieur

De BYD Seal is - zoals zijn naam al doet vermoeden - deel van een line-up van “maritiem geïnspireerde” modellen bij het Chinese merk. Die inspiratie zouden we ook moeten zien terugkomen in het design van de 4,8 meter lange elektrische sedan. Golvende lijnen als ledsignatuur, een haaienvin op de flank en waterdruppels op de D-stijl.

Het eindresultaat van al die - op het eerste gezicht - geforceerde details pakt wonderwel. De BYD Seal is niet “in your face” futuristisch (we kijken naar jou Hyundai Ioniq 6), overdreven sportief (BMW i4 met M Pack, iemand?) of grijze muis (Tesla Model 3). In samenwerking met de standaard 19-duimsvelgen draagt de Seal een design in balans. En o ja, die op de Porsche Taycan geïnspireerde koplampen helpen ook een heel eind natuurlijk.

BYD Seal (2023) static, rear view

Interieur

Nog zin in een verkwikkende plons na het design van de buitenkant? Dan kom je ook binnen in de Seal aan je trekken. Want ook hier wil BYD je het gevoel geven dat je omhuld wordt door de golven van de oceaan. Het resultaat is best smakelijk. Niet in het minst omdat de gebruikte materialen van hoogwaardige kwaliteit zijn. Vegan leder, inserts die aanvoelen als de huid van een zeeleeuw en zachte plastics. Eveneens een dikke pluim voor de standaard sportstoelen die comfortabeler zitten dan je zou denken. Achterin zit je comfortabel… maar niet riant. De koffer van 402 liter is vergelijkbaar met die van de Ioniq 6 en Polestar 2 maar niet exuberant groot. Vooraan pronkt BYD dan weer met een frunk van 53 liter.

Informatie bereikt de inzittenden dan weer door een joekel van een 15,6 duim infotainmentscherm, dat met een druk op de knop 90 graden kan roteren. De chauffeur krijgt zijn eigen scherm van 10,25 duim pal voor de neus. Bij zijn lancering in Europa zouden zaken zoals Apple CarPlay en Android Auto present moeten tekenen. Mocht dat toch niet lukken, dan kan de Seal ook over-the-air updates krijgen. O ja, ook nog future proof: vooraan zijn er twee draadloze oplaadpunten voor de smartphone.

BYD Seal (2023) dashboard

Motor

Het paradepaardje van de BYD Seal is niet de extreem vooruitstrevende Blade Battery (die ook door Tesla wordt aangekocht) of de meest compacte elektrische aandrijfunit van het segment. Nee, hét paradepaardje is de “cell-to-body”-technologie. Ingewikkelde ingenieurklap om aan te geven dat de accu een integraal deel is van het chassis (e-platform 3.0). Daardoor krijg je een extreme koetswerkstijfheid die zowel tijdens het rijden als bij een crash haar dividenden toont.

Nu goed, wat wil dat allemaal zeggen in cijfers? Wel, de BYD Seal beschikt over een LFP-batterij van een forse 82 kWh en twee aandrijfmogelijkheden. Zo is er een versie met een elektromotor op de achteras die 313 pk sterk is en een versie met vierwielaandrijving die een forse 530 pk sterk is. Met die laatste is de sprint naar de honderd al in 3,8 seconden gepiept, de RWD-versie heeft 5,9 seconden nodig. Laden kan de Seal dan weer aan 11 kW AC (drie fasen) en 150 kW DC.

BYD Seal (2023) interior

Rijgedrag

Op dit moment legt BYD de laatste hand aan de afstelling van de Europese Seal. Daardoor konden we - beperkt - op pad met een Seal voor de Chinese markt op een afgesloten circuit in Spanje. Daar toonde de auto zich als een vlotte elektrosedan met een comfortabel rijgedrag en aangenaam gebalanceerd chassis.

Het stuurgevoel is evenwel wat aan de vage kant en ook het regeneratief remmen is beperkt, waardoor one-pedal-driving niet mogelijk is. Dat klinkt negatief, maar in de realiteit gaat het over kleine details. Deze Seal moet namelijk niet onderdoen voor gerief dat in Duitsland in elkaar wordt geschroefd. Daardoor wordt nog maar eens onderstreept dat BYD geen kleine speler is.

BYD Seal (2023) dynamic, front view

Prijs

Omdat we op pad waren met een preproductie-exemplaar en BYD pas in september 2023 de Seal zal lanceren in ons land, kwamen we evenwel naar huis met enkele vraagtekens. Zo kunnen we geen info geven over de range of het verbruik van deze Seal, toch wel een doorslaggevende factor. Volgens de WLTP-cyclus gaat de Seal tot 570 kilometer ver. Dat is op het niveau van een Tesla Model 3 Long Range.

Nu goed, wil de Seal écht een deuk maken in de Europese verkoop, dan moet de prijs wat meezitten natuurlijk. Die is er - momenteel - nog niet. Al lieten eerder al broeders Atto3, Han en Tang uitschijnen dat BYD zich niet wil profileren als budgetmerk. In de wandelgangen wordt een prijs tussen de 50.000 à 60.000 euro gefluisterd. Lukt dat, dan kan dit weleens een te duchten concurrent worden in het segment. Niet in het minst omdat BYD geen last heeft van lange levertijden.

BYD Seal (2023) dynamic, rear view

Besluit

BYD laat duidelijk zijn spierballen zien met deze Seal. Want dit is een niet te miskennen stukje design en ingenieursschap. De Seal heeft dus alles in zich om het te maken in Europa… als de prijs wat mee zit

Specificaties

  • Motor: 2 elektromotoren (voor- & achteras)
  • Vermogen: 530 pk
  • Koppel: N.b.
  • 0-100 km/u: 3,8 s
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Koffervolume: 402 l
  • Batterijcapaciteit: 82 kWh (netto, LFP)
  • Rijbereik: 570 km (WLTP)
  • Verbruik: N.b.
  • Catalogusprijs: N.b.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

2023 BYD BELUX DOLPHIN Static 001

Test: BYD Dolphin, eindelijk een betaalbare EV?

Autotests · BYD
BYD Seal review 2023

Test: BYD Seal, aanval op Europa (2023)

Autotests · BYD
byd-tang-front

Test: BYD Tang, potente zevenzitter op stroom (2023)

Autotests · BYD
Ontdek meer