Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Chevrolet Aveo 1.6 LTZ – Uitstekend alternatief

Waar de vorige Aveo maar een meeloper was onder de stadswagens, heeft Chevrolet de nieuwe aardig laten evolueren. Hem over het hoofd zien, zou een foute keuze zijn.

Voor de tweede generatie Aveo heeft Chevrolet zowat alles gewijzigd. Er is om te beginnen het uiterlijk, met een karaktervolle blik, 17-duims velgen en deurgrepen die achteraan in de zijstijlen zijn ingewerkt. We zijn ver verwijderd van de grijze Daewoos van weleer.

Dezelfde bemerking over het interieur. De nieuwe Aveo is niet alleen ruimer en handiger dankzij de toevoeging van 12 cm wielbasis en 5 cm extra lengte, maar het interieur straalt ook meer karakter uit. Zo lijkt het instrumentenbord wel weggeplukt van een hippe motor, net zoals een Spark. De middenconsole is uitstekend ontworpen en een toonbeeld van duidelijkheid.

Super uitrusting

We trokken op pad met een LTZ-versie, de top in het gamma. Hou je even vast voor wat Chevrolet daar allemaal standaard meegeeft. Naast elektrische bediende ruiten, een cruise controle, radio/cd/mp3 en de follow me home-functie (die de lichten even aanhoudt nadat je de auto hebt afgesloten), behoren ook airco, mistlichten vooraan, een automatische lichtsensor, bluetoothverbinding en een USB-poort in het bovenste handschoenvakje tot het standaardpakket. Met twee handschoenvakjes is de Aveo een uitzondering in zijn segment, en beschikt hij over meer dan voldoende opbergcapaciteit.

Sprintertje

Met 115 pk en 115 Nm beschikt het 1.6 benzineblok over voldoende pit om leven te brengen in de 1.147 kg zware Aveo. In stadsverkeer komt hij vlot uit de hoek, maar dat is minder het geval voor grote wegen en snelwegen. Een keer de derde versnelling gepasseerd, moet de Aveo naar adem happen. Een snel inhaalmanoeuvre betekent dan ook één of enkele versnellingen terugschakelen om de motor op dreef te brengen. Chevrolet gebruikt een louter atmosferische motor, en die heeft hogere toeren nodig om zijn rendement te halen. Bij 6.000 opm beschikt hij over zijn piekvermogen, de maximale trekkracht komt vrij bij 4.000 opm. De niet zo bijster geïsoleerde Aveo en de flauwe soundtrack van de viercilinder maken dat het niet bepaald aanstekelijk werkt om de motor in de toeren te jagen.

Een zesde versnelling zou ideaal geweest zijn. Daarmee zou het lawaai op de snelweg wat beter onderdrukt zijn. Nu moet je vooral de radio harder zetten om het uit te houden op de snelweg. Jammer is dat, want voor het overige verbaast de Aveo ook onderweg met zijn uitstekende chassis en goed gekozen ophangingsinstellingen. Het stuur reageert snel en de feedback is constant. Chevrolet geeft een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km, wij eindigden onze test met een gemiddelde van 7,7 liter.

Goedkoop

Goed, het raffinement van een VW Polo moet je niet verwachten, maar Chevrolet hanteert dan ook heel andere prijzen. Deze Aveo 1.6 is overigens uitsluitend beschikbaar in de LTZ-afwerking en kost dan 15.299 euro. Je hoeft bovendien niet eens echt naar de optielijst te gaan, want zowat alles zit reeds in die prijs inbegrepen. Als stadsauto of als tweede auto voor kleine verplaatsingen is hij ideaal. En er bestaat ook een dieselvariant van.

Klaar voor de volgende stap?