Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Chevrolet Trax 1.4 Turbo – Bescheidenheid siert

Chevrolet maakte reputatie met bakbeesten van terreinwagens, maar mikt tegenwoordig vooral op de markt van compacte SUV’s met de Trax. En dat is een erg verstandige keuze.

Chevrolet zit in het collectieve autogeheugen gegrift als Amerikaans prestigemerk met limo’s en offroaders in maat XXL. De Suburban of Tahoe zijn nog steeds klassiekers die als luxueuze terreinwagens zelfs aan de basis lagen van het huidige populaire segment van ‘Sport Utility Vehicles’. Wel is er intussen heel wat veranderd. Zwaar terreinwerk behoort niet meer tot het takenpakket van de huidige softroaders, die het zelfs meestal stellen zonder vierwielaandrijving. En ook dimensies van een vrachtwagen zijn uit den boze in de huidige downsizing trend. Dus is het niet meer dan logisch dat Chevrolet met een kleine softroader op de proppen komt.

Amerikaans, Koreaans of Duits?

Echt Amerikaans kan je Trax trouwens niet meer noemen. En daarmee doel ik niet alleen op zijn bescheiden lengte van slechts 4,25 meter. OK, het is nog steeds een Chevrolet, maar het Europese gamma vloeit eigenlijk voort uit het door GM geadopteerde Daewoo dat gewoon een andere naam kreeg. Zo wordt de Trax nog steeds in Korea gebouwd, net als het zustermodel Opel Mokka, dat op de aankleding na technisch volledig identiek is. Welke van de twee u dan moet kiezen? De Trax heeft een iets prestigieuzere familienaam, maar is tegelijk ook eenvoudiger afgewerkt, wat zich vertaalt in een iets lagere prijs. In de praktijk zal de sympathieke kop of de goede service van de Opel- of Chevrolet-verdeler in uw buurt wellicht het verschil maken.

Compact en ruim

Het segment van compacte SUV’s kent een sterke groei en biedt al heel wat geduchte concurrenten met de Nissan Juke op kop. De Chevrolet Trax heeft het voordeel dat ook hij een karakterkop heeft waarmee hij opvalt in het ruime aanbod. Qua afmetingen conformeert hij aan de gevestigde waarden. De compacte dimensies zijn handig in het verkeer en bij het parkeren, maar toch is de ruimte binnenin meer dan behoorlijk. Zowel achter het stuur als op de andere plaatsen zit je lekker. En ook de kofferruimte valt best mee met een inhoud van 356 liter, die na het neerklappen van de achterzetels aangroeit tot 785 liter. Handig is dat de rugleuning van de passagiersstoel vooraan neer kan, zodat ook langere spullen vervoerd kunnen worden.

Verder is de afwerking van het interieur prima, zonder echter een premium gevoel te bieden aangezien er vooral harde plastics werden gebruikt. Wel kan je de Trax stijlvol en luxueus uitdossen met onder meer een lederen interieurbekleding of het handige MyLink multimediasysteem voor hifi, communicatie en navigatie. Chevrolet biedt ook de BrinGo aan, die een smartphone gebruikt voor de navigatie.

Vinnige turbo

Voor de aandrijving van de Trax is er keuze uit twee benzinemotoren – 1.6 met 115 pk en 1.4 Turbo met 140 pk – of een 1.7 turbodiesel goed voor 130 pk. De twee krachtigste motorisaties zijn eveneens met een variabele vierwielaandrijving verkrijgbaar. Het testvoertuig had de 1.4 Turbo op de vooras liggen die zich vinnig genoeg toont om de Chevrolet vlot op gang te krijgen. Het aangekondigde gemiddelde verbruik van 6,4 l/100 km is haalbaar, maar enkel als je het rechterpedaal niet te diep indrukt en niet teveel in het stadsverkeer rondsnort. Anders mag daar een tweetal liter bijgeteld worden.

De Trax heeft degelijke rijeigenschappen en laat zich licht en aangenaam besturen. De vierwielaandrijving lijkt me niet noodzakelijk, maar kan tijdens de wintermaanden natuurlijk wel extra zekerheid opleveren. Echt terreinwerk is dan weer niet besteed aan de Trax omwille van de beperkte bodemvrijheid door de laaghangende voorspoiler en de aanzienlijke overhangen.

Met een prijskaartje van 16.999 euro voor de basisversie met 1.6 benzinemotor is de Chevrolet Trax een interessante koop, zeker met een basisuitrusting die ESP, zes airbags, een hifi en een airco omvat. De 1.4 Turbo kost 20.199 euro en wordt meteen in het tweede uitrustingsniveau geleverd. Voor de 1.7 turbodiesel wordt 16.699 euro gevraagd.

Klaar voor de volgende stap?