Test: Citroën C1 Airscape 1.2 THP – Het sympathieke broertje

Net als de vorige generatie deelt ook de nieuwe Citroën C1 zijn techniek met de Peugeot 108 en de Toyota Aygo. Citroën probeert de C1 de beste karaktertrekken van beide anderen te combineren in één auto: de uitstraling van de Toyota, en de krachtige motor van de Peugeot.

Je kan er maar moeilijk naast kijken wanneer hij op straat geparkeerd staat, die nieuwe Citroën C1. Zijn opmerkelijke lichtblokken vooraan zijn in twee delen geplaatst. De ‘wenkbrauwen’ geven hem een sympathiek gezicht, een indruk die nog versterkt wordt door de verticaal geplaatste led-dagrijlichten. Het contrast met de achterkant – quasi een kopie van de Toyota en de Peugeot – is groot.

The Toyota Touch

Voor het interieur heeft Toyota het grootste deel van het werk opgeknapt. Hij kan twee volwassenen en twee tieners aan, maar de beperkte hoofdruimte beperkt de achterbank tot mensen van maximaal 1,75 meter. Citroën kan er zijn eigen ‘touch’ aan geven, met een groot stoffen open dak in de Airscape-afwerking. Die begint aan 13.150 euro in de 1.2 VTi. Het dak loopt door tot aan de kofferklep, maar niet daar voorbij zoals bijvoorbeeld in een Fiat 500C. Zo blijft een makkelijke toegang tot de koffer gevrijwaard. Die is 196 liter groot, maar dat kan groeien tot 780 liter wanneer je de achterste zitplaatsen plat legt.

Wie een Citroën gewoon is, moet even zijn weg zoeken in het Toyota-interieur. Het is bijzonder jammer dat de zoektocht naar een laag prijskaartje resulteerde in een weinig kwalitatief ogend interieur, dat weinig vandoen heeft met de betere interieurs die de PSA-groep in zijn nieuwste modellen tentoon spreidt. Een gemiste kans, want met toevoeging van de beschikbare packs beschik je zo over een joviaal interieur. Hij kan bovendien uitpakken met gimmicks als een achteruitrijcamera en verwarmde stoelen, in dit segment zeldzamer dan dinosauruskeutels.

Mirror Link

Het design van de middenconsole mag dan discutabel zijn, je kan er ook het snelle en handige multimediasysteem ‘Mirror Link’ terugvinden, eveneens uit de rekken van Toyota. Het kan het scherm van je smartphone kopiëren op zijn zevenduims scherm, waardoor je bijna al je apps in de auto ter beschikking hebt. Zo kan je zelfs jouw vertrouwde navigatie via de telefoon hanteren. Maar Citroën biedt ook nog een eigen navigatie voor wie zijn smartphone wil sparen.

Stadsrat en veldmuis

Dankzij zijn 1.2 VTi motor biedt de C1 ook buiten de stadsmuren wel potentieel. In de stad kan hij voluit zijn compacte afmetingen uitspelen. Zonder spiegels gerekend, is hij slechts 1,61 meter breed. De draaicirkel is zeer compact, waardoor hij overal in en uit glipt.

Zodra je met de volle 82 pk begint te spelen, valt op hoe de C1 zelfs op de snelweg overeind blijft tussen het grotere geschut. Aan gewone snelheden kan hij vlot invoegen, terwijl hij in de lagere versnellingen zelfs een zekere sprintkracht tentoon spreidt. De stuurbekrachtiging mocht consistenter zijn, maar hij blijft baanvast en voorspelbaar in alle omstandigheden. Zelfs op slecht wegdek filtert de ophanging mooi alle oneffenheden. Hij beschikt niet over een start/stop-systeem en dit is vandaag de dag wel een gemis. Het zijn de kleine beetjes die het verschil maken, en een testverbruik van 6 l/100 km maakt dan ook weinig indruk. Citroën geeft officieel 4,3 l/100 km op.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

100 Jaar Citroën: Een eeuw comfort getest

Autotests · Citroen

Test: Citroën Berlingo 1.5 HDI – Dé gezins-SUV is geen SUV

Autotests · Citroen

Test: Citroën C4 Cactus – De test met het vliegend tapijt

Autotests · Citroen
Ontdek meer