Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Citroën Ë-C4 X, grote koffer, grotere range (2023)

De elektrische Citroën Ë-C4 krijgt een update die meer vermogen en een rijbereik van 420 kilometer oplevert. En dat is niet alles, want de berlineversie Ë-C4 X ondergaat dezelfde wijzigingen. Wordt die daardoor interessanter?

In het kort

Hoewel er een ‘X’ in zijn naam staat, mag je de Citroën Ë-C4 X niet beschouwen als een crossover. Het gaat simpelweg om de berlineversie van de C4, of die nu elektrisch is of niet. Met deze update krijgt hij een comfortabeler rijbereik, maar het berlinekoetswerk zal zijn verkoopcijfers bij ons niet de hoogte in stuwen...

Pro

Voordelen

  • Comfort
  • Toegenomen rijbereik
  • Grote koffer
Contra

Nadelen

  • Afwerking
  • Snelladen beperkt tot 100 kW
  • Toegang tot koffer

De Citroën Ë-C4 X op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Ken je die gekke berlines nog op basis van de Renault Clio of Seat Ibiza die je tijdens je vakantie in Zuid-Spanje wel eens tegenkwam? Het concept was simpel: een hatchback voor Europa, een omgebouwde berline voor de markten die daar oren naar hadden. Daaraan dankt de Citroën C4 X ook zijn ontstaan.

Citroën Ë-C4 X (2023) static, front view

Exterieur

In feite is de Citroën C4 X een C4 met koffer. Hoewel hij een ‘X’ in zijn naam heeft, heeft deze Franse C-segmenter hoegenaamd geen avontuurlijke ambities. Het enige verschil zie je dus achter de achterste portieren: de daklijn loopt vloeiender af en de lichtblokken zijn groter. Belangrijker nog: hij heeft een klassieke koffer in plaats van de schuine kofferklep van de C4. Ook de grootte is anders: met 4,6 meter is deze berline 24 centimeter langer dan de C4.

Citroën Ë-C4 X (2023) static, rear view

Interieur

Die extra lengte komt de interieurruimte weliswaar niet ten goede. De wielbasis blijft met 2,67 meter namelijk identiek en zelfs de achterbank is dezelfde. Omdat de achteroverhang ruimer is, zie je dus al snel dat de koffer voor de extra centimeters zorgt. En hoe: in de C4 is die 380 liter groot, in deze C4 X maar liefst 510 liter. Maar omdat het een klassieke berlinekoffer is, is de toegang niet de makkelijkste.

Voor de rest is het interieur van beide modellen doorspekt van Citroën-gekkigheden. Zo is het dashboard hoog en wordt het gedomineerd door een 10 duim groot scherm voor het infotainment. Niets bijzonders, ware het niet dat het niet uitgelijnd is met de ventilatiemonden, de middenconsole of de bediening van de klimaatregeling. Maar goed, de kleine details zoals het dubbele handschoenvakje en de verschillende opbergvakken zijn wel handig.

Citroën Ë-C4 X (2023) boot

Motor

Tot nu toe niets nieuws dus. De Citroën Ë-C4 X is daarnaast al bijna een jaar op de markt. Toch zien de hatchback en de berline hun elektrische aandrijflijn flink geëvolueerd. Net als bij de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka verschijnt er een versie met 156 pk in de catlaogus.

Belangrijker: die nieuwe versie krijgt een batterij van 54 kWh met hogere energiedensiteit en een standaard warmtepomp. Daardoor moet het verbruik dalen en het rijbereik met 60 kilometer toenemen, tot maximum 420 kilometer. Snelladen blijft beperkt tot 100 kW, waardoor je de accu kunt bijladen tot 80 procent in 30 minuten.

Citroën Ë-C4 X (2023) interior

Rijgedrag

Eén ding is duidelijk: de nieuwe batterij en dito elektromotor veranderen de rijbeleving van deze Ë-C4 X niet. Dat geldt ook voor alle andere elektrische modellen die Stellantis verbeterd heeft. Maar deze elektrische Citroën, berline of niet, blijft een van de comfortabelste. Hij heeft geen enkele sportieve ambitie, maar mikt op een soepele en gewatteerde rijstijl.

De nieuwe aandrijflijn verbetert ook het verbruik van de Fransman. Volgens ons komt dat vooral door de toevoeging van de warmtepomp. Bij onze korte eerste kennismaking haalden we een gemiddeld verbruik van 14,1 kWh/100 km, net onder de officiële verbruikcijfers. Dat moet een rijbereik opleveren dat moeiteloos met de 400 kilometer flirt.

Citroën Ë-C4 X (2023) dynamic, front view

Prijs

Hoewel Citroën zich binnen de Stellantis-groep eerder als een budgetmerk profileert, is de C4 zeker niet de goedkoopste elektrische auto binnen de groep. De berline is enkele honderden euro’s duurder dan de hatchback, maar het gaat vooral om de prijs van de nieuwe elektrische aandrijflijn. Met 40.150 euro is de versie met 156 pk zo’n 2.000 euro duurder dan de basisversie met 136 pk.

Citroën Ë-C4 X (2023) dynamic, rear view

Besluit

Langer en een ruimere koffer. Dat zijn de verschillen die deze Citroën Ë-C4 X onderscheiden van de Ë-C4. Toch zijn dit soort berlines bij ons nooit echte verkooptoppers geweest. Deze Citroën verandert daar niets aan, ondanks zijn goeie elektrische aandrijflijn.

Specificaties

  • Motor: elektromotor
  • Vermogen: 156 pk
  • Koppel: 260 Nm
  • Overbrenging: Vaste verhouding
  • 0-100 km/u: 10,0 s
  • Topsnelheid: 150 km/u
  • Koffervolume: 510 – 1.360 l
  • Batterijcapaciteit: 54 kWh
  • Verbruik: 14,6 l/100 km (WLTP)
  • Rijbereik: 420 km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 40.150

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
xm v6 ambiance 1989 1

Citroën viert ‘100 jaar comfort: XM

Autotests · Citroen
Ontdek meer