Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

De opvolger van de aparte Citroën C4 Cactus is deze al even eigenzinnige C4. Die verschijnt meteen ook als elektrische versie: de Ë-C4. Autoscout24 probeert hem uit.

Met deze nieuwe Citroën C4 slaan de Fransen twee vliegen in één klap. Of liever: drie, want de nieuwkomer vervangt niet alleen de originele C4 Cactus en de bravere C4, maar hij betekent ook een versnelling hoger in het Franse elektro-offensief. De C4 debuteert immers meteen ook als Ë-C4, en die E met trema betekent in de Franse huisstijl dat hij voorzien is van een volledig elektrische aandrijving.

AS24 Citroën statisch voor

Weeral eigenzinnig anders

Dat heeft deze Citroën Ë-C4 te danken aan zijn basis: het CMP-platform, dat onder meer gedeeld wordt met de Peugeot 208 en 2008, en de Opel Corsa en Mokka. Niet toevallig allemaal modellen die een volledig elektrische variant hebben, want het platform werd ontworpen met het oog op batterijen en elektromotoren. Dat betekent ook een iets langere wielbasis: met 2,67 meter doet deze Ë-C4 het beter dan de modellen die hij vervangt. Een totale lengte van 4,36 meter doet hem eerder aanleunen bij de klassieke C4 die hij vervangt dan bij de C4 Cactus.

Het ontwerp van deze nieuwe Ë-C4 is op zijn zachtst gezegd eigenzinnig. De knuffelbare airbumps waren al langer herleid tot een smalle strip onderaan de deurlijsten, maar vooraan combineert hij de gesplitste lichtblokken die we van Citroën gewoon zijn met een hoge motorkap. In profiel kiest hij duidelijk voor een crossoverpostuur, met een wat hogere bodemvrijheid en kunststof bescherming rond de wielkasten. Achteraan loopt de daklijn fors af, waardoor hij wat het midden houdt tussen een hatchback en een SUV-coupé. Citroën zelf verwijst naar de C4 Coupé van begin jaren 2000 en zelfs de GX van weleer, wij waren iets minder gecharmeerd door het zicht achteruit, dat moest wijken voor het design.

AS24 Citroën dashboard

Klassieker

Positief is dan weer wel dat deze Ë-C4 dezelfde kofferruimte biedt als de nieuwe gewone C4: 380 liter met de achterbank rechtop, 1.250 liter met de achterbank neer. Vooraan beschik je over aardig wat bewegingsvrijheid, achteraan is de ruimte onder meer door de aflopende daklijn wat beperkter. Naar dezelfde vrolijke uitstraling als in de C4 Cactus is het binnenin iets meer zoeken in deze nieuwe Ë-C4, maar Citroën heeft wel zijn best gedaan om het interieur en het dashboard zo aangenaam mogelijk aan te kleden.

De zachte Advanced Comfort-zetels duiken opnieuw op, het digitale instrumentenpaneel is aangenaam voor het oog en er zijn zelfs fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling. Er is zelfs een tablethouder en een handige opbergschuif boven het handschoenkastje. Al duiken er wel enkele kleinere irritaties op: de ergonomie voor de bediening van de schermen kan nog steeds logischer, de hoofdsteunen mogen een tikje minder schuin, en het enerverende trekje waardoor je de startknop net als bij alle andere PSA-producten lang genoeg ingedrukt moet houden om de auto te starten, is ook hier aanwezig.

AS24 Citroën rijdend voor

Elektrokracht

Citroën voorziet traditionele benzine- en dieselmotoren, maar de versie die wij konden proberen is de elektrische variant. De Ë-C4 gebruikt een inmiddels vertrouwde aandrijflijn: een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm, en een lithium-ionbatterij van 50 kWh. Voor het volle vermogen moet je de Ë-C4 in de Sport-rijmodus zetten, en dan haalt hij in een aanvaardbare 9,7 seconden 100 km/u. Geen sprinter dus, maar dat is niet de bedoeling van de Fransen: de Progressive Hydraulic Cushions zorgen weliswaar niet voor het ‘vliegend tapijt’-effect dat Citroën graag propageert, maar de hydraulische stops in de dempers weten aardig weg met de extra kilo’s van het batterijpakket. Op het rijcomfort valt er zeker voor een elektrische auto met een passieve demping niets aan te merken, integendeel.

Het rijbereik is daarentegen iets gevoeliger voor temperaturen. Volgens de WLTP-cyclus geraak je op een volle batterij zo’n 350 kilometer ver, maar op de frisse eerste lentedagen van dit jaar kwamen wij uit op een kleine 240 kilometer. Dat is niet royaal veel, al voorziet Citroën wel een Eco-rijmodus en recuperatie van remenergie door een ‘B’-knop op de versnellingsbak om de schade te beperken. Gelukkig is een driefasige boordlader van 11 kW standaard, waardoor de laadtijd aan een wallbox beperkt blijft tot 5 uur. Snelladen aan 100 kW laat je de batterij tot 80 procent volladen in 30 minuten.

AS24 Citroën rijdend achter

Conclusie

De knuffelbare stijl van de C4 Cactus heeft plaats gemaakt voor een eigenzinnig nieuw ontwerp. Een dat de meningen verdeelt, maar dat niet aan de buitenkant vertelt dat je elektrisch rijdt. Met minstens 35.600 euro zit deze Citroën Ë-C4 in de prijscategorie van zijn elektrische PSA-stalgenoten, maar hij heeft wat moeite om op elektrisch vlak ergens écht in uit te blinken. Tenzij dan in rijcomfort, want dat heeft hij zoals het Citroën betaamt wel weer mooi voor mekaar.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Citroën, 100 jaar comfort: de CX

Autotests · Citroen

100 Jaar Citroën: Een eeuw comfort getest

Autotests · Citroen

Test: Citroën Berlingo 1.5 HDI – Dé gezins-SUV is geen SUV

Autotests · Citroen
Ontdek meer