Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Citroën C4 Picasso – Slim op weg

Een touchscreen in een auto? Pff, daar kijken we niet meer van op. Maar een touchschreen dat luistert als dat van een iPhone in een auto? Nu ja, wanneer je net als Citroën opschept met ‘creatieve technologie’, dan moet dat eigenlijk wel. Zoals in de Citroën C4 Picasso.

Behalve zijn bijzonder opmerkelijke design voor een monovolume, is dat scherm dus het andere voorname attractiepunt in de nieuwe Citroën C4 Picasso. Gelukkig dient dit staaltje van technologie niet om een gebrek aan reële technologische vooruitgang in andere domeinen toe te dekken. De Citroën C4 Picasso heeft het nieuwe platform gekregen dat we ook onder de komende Peugeot 308 zullen aantreffen. Citroën noemt het ‘EMP2-platform’, wat eigenlijk Frans is voor het MQB-alternatief dat bij de Volkswagen-groep zo populair is momenteel (Golf, A3, Leon,…) Ook de Fransen zijn er in geslaagd een interessante daling van het gewicht te bereiken met het nieuwe platform. De nieuwe Picasso ziet zijn gewicht met 140 kilogram zakken. Hij weegt nu tussen 1.252 en 1.295 kilogram. Ook verliest hij in de lengte 4 centimeter (4,53 meter), maar de wielbasis neemt wel met 5,7 centimeter toe. Compacter om te parkeren en ruimer om in te zitten dus. De koffer wint ook 37 liter en komt nu in gewone toestand op 537 liter uit. Dat is het minimum.

Lounge

Dat nieuwe platform, daar zie je de effecten meteen van zodra je instapt. Op de achterbank is – zelfs voor een monovolume – de beenruimte bovengemiddeld groot. Ook vooraan krijgen de benen een verwenbeurt. Zelfs letterlijk te nemen voor de passagier, dankzij een nieuwe vondst van Citroën. De relaxstoel, een optie vanaf het derde uitrustingsniveau, komt standaard op Exclusive en bevat een klein kussen dat onder je benen plaatsneemt. Je activeert het met een druk op de knop. Klap vervolgens de rugleuning wat naar achter, activeer de massagefunctie en wordt wakker voorbij de files van Lyon.

Met de vingertoppen

Achter het stuur valt opnieuw op dat de kwaliteit van de afwerking opnieuw een stap voorwaarts zet. Overal zachte plastics en op het eerste gezicht een goede assemblagekwaliteit. Weinig zwakke plekken ook. Het is met een gerust gemoed dat we ons overgeven aan de technologische aspecten van de Citroën. Om te beginnen is er dus het zevenduims aanraakscherm in de middenconsole. Dat is standaard over het hele gamma en bestuurt – afhankelijk van het uitrustingsniveau – de audio, de airco (twee zones standaard), de telefoon en de rijhulpen. Die laatste omvatten in de Picasso de radargestuurde cruise control, de dodehoeksensor, de 360 graden camerabeelden en meer. Natuurlijk regelt het scherm ook de navigatie en de apps. Bij de start zijn er 18 beschikbaar, waaronder een Coyote. Die apps zijn overal in Europa toegankelijk zonder dat je er met een joekel van een gsm-factuur wordt opgezadeld. Voor 130 euro per jaar brengt Citroën een USB-sleutel met 3G-kaart aan waarmee je het hele jaar door in heel Europa kan surfen.

En dan is er nog het tweede scherm, 12 duim groot liefst. Die vervangt vanaf het tweede uitrustingsniveau het lcd-scherm. Net als een smartphone kan je de achtergrond wijzigen, kan je er de gps-aanwijzigingen op instellen of de boordcomputer. Of de boordcomputer en de muziek. Of een familiefoto die je oplaadt via een USB-sleutel.

Rijden

Op mechanisch vlak valt vooral op dat de 2.0 HDi gesneuveld is. De rest: oude bekenden. Zo zijn er de diesels: 1.6 HDi 90 pk (manuele vijfbak, 4,2 l/100 km, CO2 110 gr/km), de e-HDi 90 pk (start-stop, gerobotiseerde versnellingsbak, 3,8 liter, 98 gr/km) en e-HDI 115 pk (manuele vijfbak of gerobotiseerde zesbak, 4,0 liter, 105 gr/km). Bij de benzines is er de 1.6 VTi 120 pk (manuele vijfbak, 6,3 liter, 145 gr/km) en de 1.6 THP 155 pk (zesbak, 6,0 l/100 km, 139 gr/km).

Wij trokken allereerst op pad met de e-HDI met 115 pk. Hij trekt zich weliswaar uit de slag, maar ontgoochelde ons enigszins met zijn relatief grote dorst (een gemiddelde van 6,2 l/100 km is aanvaardbaar, maar niet indrukwekkend). We hadden eigenlijk liever de 1.6 THP. Het is met deze motor dat we ontdekten dat de verbeteringen van het nieuwe onderstel van de Picasso niet alleen over extra ruimte gaan, maar ook over een leuker rijgevoel. Bravo ook aan de hele ontwikkelingsploeg die er niet alleen in geslaagd is om het gewichtsverlies van 140 kilogram alleen maar voor de rijdynamiek aan te wenden. Nee, het comfort blijft in alle omstandigheden behouden. Je kan dus best wat plezier achter het stuur beleven zonder daarom het humeur van de rest van de familie te beïnvloeden. De stuurbekrachtiging, het onderstel en de wieltreinen zijn perfect op elkaar ingesteld.

De nieuwe Citroën C4 Picasso start aan 20.990 euro voor de 1.6 HDi 90. De 1.6 THP die wij zouden kiezen kost 23.350 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer