
Test: Citroën C5 Aircross, van adolescentie naar volwassenheid (2025)
In het kort
Waar de eerste Citroën C5 Aircross inzette op speelsheid, groeit de tweede generatie in alle opzichten. Hij biedt niet alleen meer ruimte, maar wil ook volwassener overkomen. Dit alles zonder het comfort uit het oog te verliezen...
Voordelen
- Onbetwiste koning van het comfort
- Ruim aanbod motoren
- Royale actieradius
Nadelen
- Afwerkingsdetails in het interieur
- Geen frunk
- Ergonomische missers
Een Citroën C5 Aircross op Autoscout24?
Naar de zoekertjes!
De nieuwe Citroën C5 Aircross belichaamt een keerpunt voor het merk met de chevrons. De kleine C3 had de nieuwe stijl al aangekondigd, maar de crossover voegt daar een dosis serieusheid aan toe. De ronde, kinderlijke uitstraling van Citroën... dat is voorbij!
Exterieur
Het is een publiek geheim: de Citroën C5 Aircross deelt zijn basis met de Opel Grandland en Peugeot 3008, namelijk het modulaire STLA-Medium platform van de Stellantis-groep. Hierdoor kan hij flink groeien. Hij wordt 16 cm langer, wat hem in het hoogste segment C plaatst. Handig om op te vallen in een segment dat bijna overloopt...
Deze Citroën SUV onderscheidt zich echter door meer dan alleen zijn formaat. Het design is veel volwassener, minder frivool dan zijn voorganger, en de Fransman wint aan serieusheid. We zien een interpretatie van de visuele handtekening die bij de C3 werd geïntroduceerd, terwijl de achterlichten ook dienstdoen als aerodynamische vinnen. Volgens het merk leveren ze een winst op van 30 km actieradius.
Interieur
Terwijl het exterieur volwassen wil zijn, probeert het interieur ronduit in de meubelindustrie te spelen in plaats van de auto-industrie. Het merk zegt zich te hebben laten inspireren door woonkamers om een comfortabel interieur met een cocon-gevoel te bieden. Het geheel straalt sereniteit uit, terwijl het hier en daar knipogen bevat naar het design van moderne multimediatoestellen, zoals blijkt uit de luidsprekers aan weerszijden van het dashboard.
Voor één keer - voor Citroën en de Stellantis-groep - is het centrale scherm van de C5 Aircross verticaal en 13 inch groot. Het bevat het infotainmentsysteem en de klimaatregeling, maar de Fransen behouden een reeks snelkoppelingen onder het scherm. Het brengt een moderne touch, maar kan de rest van de afwerking met harde en krasgevoelige kunststoffen niet verbergen. Gelukkig maakt een strook stof op het dashboard het enigszins goed.
Wat men hem niet kan verwijten, is zijn ruimteaanbod. Gezien zijn formaat is de goede binnenruimte van de Citroën C5 Aircross niet verrassend. Toch is hij welkom. Met een bagageruimte van 651 liter overtreft hij de Peugeot 3008 en Opel Grandland, en komt net onder de Peugeot 5008. In tegenstelling tot deze laatste is de Citroën strikt een 5-zitter.
Motor
Bij de Stellantis-groep is delen het sleutelwoord. De nieuwe Citroën C5 Aircross profiteert dus van dezelfde motoren als zijn broers, op enkele details na. Hij is verkrijgbaar als hybride versie met 145 pk of als plug-in hybride met 195 pk met een elektrische actieradius van ongeveer 100 km dankzij zijn 17,8 kWh batterij.
De grote nieuwigheid is de ë-C5 Aircross. Met andere woorden: dit is de elektrische variant, of beter gezegd, de elektrische varianten. De eerste combineert een 73,7 kWh batterij met een 210 pk elektromotor op de vooras voor een actieradius van 520 km. De tweede heeft een grotere batterij van 97 kWh en een krachtigere motor van 230 pk. Dit geheel brengt de actieradius op 680 km. Voorlopig is de Citroën niet beschikbaar met vierwielaandrijving.
Op de weg
Hoewel alle SUV's van de Stellantis-groep min of meer dezelfde basis gebruiken, lijkt de Citroën als enige over een echte troef te beschikken: zijn vering met progressieve hydraulische buffers. Hierdoor is de Fransman de meest comfortabele van het stel. We durven zelfs te stellen dat het de meest comfortabele SUV in het segment is!
Citroën versterkt dit vliegende-tapijt-rijgedrag met zachte stoelen waarvan alleen de Fransen het geheim kennen. De C5 Aircross zet dus duidelijk in op comfort en in bochten moet je daar niet verbaasd over zijn. De SUV helt over en duikt, maar dat is een kleine prijs voor dit wollige comfort.
Onze test gebeurt met de elektrische variant met de grootste batterij. Aangezien het chassis uitnodigt tot een vloeiende rijstijl, is dat goed nieuws voor het verbruik. Ons testmodel toont een gemiddelde van 17,0 kWh/100 km na een gevarieerde route, wat een actieradius van ongeveer 600 km oplevert.
Prijs
Sinds de hervorming van de Stellantis-groep heeft Citroën de positie van instapmodel ingenomen ten opzichte van zijn collega's. De C5 Aircross is echter... duurder dan de Opel en Peugeot! Met een vanafprijs van €34.090 (Frankrijk: €34.990) is de 48-volt hybride versie €500 duurder. Voor de elektrische variant verandert dit echter, aangezien de eerste vanaf €41.090 (Frankrijk: €40.290) kost, wat minder is dan zijn elektrische broers.
Verdict
De tweede generatie Citroën C5 Aircross zet de bakens uit voor het vlaggenschip van het merk. Hij wint aan formaat en heeft een serieuzere uitstraling, terwijl hij een interieur biedt dat veel meer op technologie is gericht. Gelukkig is Citroën onderweg niet verdwaald: de C5 Aircross blijft de meest comfortabele in zijn segment!
Technische fiche: Citroën ë-C5 Aircross 210 (2025)
- Motor: elektromotor
- Vermogen: 210 pk
- Koppel: 343 Nm
- Versnellingsbak: vaste verhouding 0-100 km/u: 8,9 s
- Topsnelheid: 170 km/u
- Kofferruimte: 651 / 1.668 liter
- Verbruik: 17,0 kWh/100 km (gemeten op 97 kWh versie)
- Batterij: 73,7 kWh
- Actieradius: 519 km (WLTP)
- Prijs: €41.090