Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Special: Citroën DS 1973 – Waarom moet hij weg?

Dit jaar vieren we de zestigste verjaardag van één van de topiconen onder de auto’s: de Citroën DS. Ideaal moment dus om een eigenaar zijn passie te laten verspreiden via onze rubriek ‘Waarom moet hij weg?’. Emmanuel Rosière uit Bastogne verkoopt zijn DS uit 1973.

Wanneer hebt u deze DS gekocht?

Emmanuel Rosière (51): ‘Ik heb hem in 1994 of 1995 gekocht. Daarmee was ik nog steeds maar de tweede eigenaar. Ik had hem gespot en was te weten gekomen dat hij bij een oude meneer in Wellin (Luxemburg) in de garage stond. Alleen, hij wilde niet verkopen. Maar op een dag reed hij me opnieuw voorbij op een weg in de buurt. Ik heb niet getwijfeld, ben achter hem aan gegaan en heb hem ‘klemgereden’ bij een rood licht. Opnieuw vroeg ik hem of hij mij de auto wilde verkopen en deze keer zei hij ja.’

Waarom hebt u hem gekocht?

‘Ik heb steeds gezegd dat op het moment waarop ik het huis zou hebben afgewerkt – ik heb het grotendeels met mijn eigen handen gebouwd – ik een beloning verdiende: een oldtimer. Ik kan niet zeggen dat ik steeds gedroomd heb van een DS, maar vrij snel is die gedachte aan ‘een oldtimer’ vervangen door ‘DS’. Zo’n mooie auto, zelfs nu nog. Hij valt compleet buiten het gewone, is avant-garde en eigenlijk ook een beetje gek. Van de achteruitkijkspiegel tot de achterophanging, niets is zoals je het denkt te kennen. Dat heb ik steeds schitterend gevonden. Ik heb nooit spijt gehad van mijn aankoop. Hij rijdt fantastisch, ik zou er zo morgen mee op reis vertrekken. Op de snelweg haalt hij 180. Bovendien is hij niet veel dorstiger dan een moderne auto. Het comfort is verbazend en hij schakelt alsof je door de boter snijdt. Op de geluidsisolatie na, beantwoordt hij nog aan de normen van vandaag.’

Waarom moet hij weg?

‘Hij is nu 20 jaar in mijn bezit. Weet u, het is zoals vrouwen met een kinderwens. Dat had ik ook: ik moest een oldtimer hebben. Voor mij is die wens compleet vervuld. Ik heb nu net de restauratie van een 2PK achter de rug. Die heeft in mijn hart de plaats ingenomen van de DS. De DS is wel wat complex. Wie alles zelf wil doen, moet weten dat de kleinste ingreep grote gevolgen kan hebben. Dat schrikt een beetje af om er aan te beginnen sleutelen. Dit is ook een grote auto, 4,9 meter lang. Omdat ik nu al zeven auto’s heb – vooral Volvo’s, met onder meer een Amazon uit 1967 – moet ik wat plaats maken.’

Wat is uw beste herinnering aan de DS?

‘Die keer dat de alternator er de brui aan gaf, net op de dag dat ik chauffeur was op het huwelijk van mijn schoonzus. Ik had de verwarming vollebak gezet opdat iedereen het lekker warm zou hebben aan boord. Daarbij had ik ook alle lichten aan, zodat we goed gezien zouden worden. Teveel voor die arme alternator, die het begaf… met bruid en bruidegom aan boord… op 5 kilometer van het feest. Dat was niet leuk op het moment zelf, maar hoort nu tot de amusante anekdotes die nog vaak over dat huwelijk worden opgedist.’

Wie is voor u de ideale koper?

‘Iemand met een goede werktuigbak. Natuurlijk ook iemand die wat van de DS kent, want hij is wel complex. Wie hem niet goed kent, raad ik af om zelf op mechanisch onderzoek te gaan.’

Citroën DS 21 Super

1973

2.2 viercilindermotor

106 pk

29.000 km

Prijs: 10.000€

De advertentie vindt u hier.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

100 Jaar Citroën: Een eeuw comfort getest

Autotests · Citroen

Test: Citroën Berlingo 1.5 HDI – Dé gezins-SUV is geen SUV

Autotests · Citroen

Test: Citroën C4 Cactus – De test met het vliegend tapijt

Autotests · Citroen
Ontdek meer