In het kort
Ondanks zijn naam is de Dongfeng Box allesbehalve een doos. Deze mollige, Chinese stadsauto neemt het op tegen de Citroën ë-C3 en Renault 5 E-Tech. En dat doet hij met bravoure… en een paar duidelijke minpunten.
Ondanks zijn naam is de Dongfeng Box allesbehalve een doos. Deze mollige, Chinese stadsauto neemt het op tegen de Citroën ë-C3 en Renault 5 E-Tech. En dat doet hij met bravoure… en een paar duidelijke minpunten.
Moeilijk te missen: Dongfeng is een nieuwe Chinese constructeur… althans, nieuw bij ons, want in China is het merk actief sinds 1969. En zoals het cliché het wil, komen ze onze kant uit met een betaalbare elektrische stadswagen.
De Dongfeng Box is letterlijk en figuurlijk een frisse wind. Geen SUV, geen kopie van Europese modellen, maar een guitige, ronde verschijning met een eigen stijl. De opvallende LED-signatuur doet denken aan hippe brillen – speels en eigentijds.
Toch blijft ze trouw aan de normen van het segment: 4,01 m lang, nagenoeg gelijk aan een Citroën C3, maar wel een stuk breder (1,81 m). Dat resulteert in een opvallend ruime cabine, de grootste in zijn klasse. De koffer is bovendien 326 liter groot.
Vanbuiten speels, vanbinnen wil de Box luxe uitstralen. De bovenkant van het dashboard is afgewerkt in kunstleder met sierstiksels die doen denken aan een luxueuze handtas. Ook de stoelen zijn in hetzelfde materiaal, maar verder is alles hard plastic – niet onverwacht in dit segment.
De technologie in de Box verrast dan weer wél: een groot 12,8-inch centraal touchscreen domineert het interieur én de concurrentie. Alle functies zitten hierin verwerkt – fysieke knoppen zijn er amper. Geen knopjes dus, wél een virtuele kat op het startscherm die wil dat je hem aait… Waarom? Geen idee. Misschien een generatiekloof.
De Dongfeng Box is vanaf het begin ontworpen als elektrische auto. Hij beschikt over een elektromotor van 95 pk en 160 Nm op de vooras. Dat volstaat voor 0 naar 50 km/u in 4,6 seconden en 0 naar 100 km/u in 10,6 seconden.
De batterij is van het LFP-type en heeft een capaciteit van 42,3 kWh. Volgens de Chinezen goed voor 310 km rijbereik (WLTP). Snelladen kan aan 87,8 kW, waarmee je 80% van de batterij in ongeveer 30 minuten bijtankt. Later volgt nog een goedkopere “Style Edition” met een kleinere batterij van 31,4 kWh.
De cijfers kloppen: na een week testen noteerden we een verbruik van 14,7 kWh/100 km, wat zich vertaalt naar een realistisch rijbereik van 280 km. Wie voorzichtig rijdt, kan dus het opgegeven bereik halen. De Box nodigt sowieso uit tot rustig rijden – comfort staat centraal.
En gelukkig maar, want qua rijgedrag overtuigt hij allerminst. De vooras voelt vaag aan, zonder feedback, en de stuurinrichting keert niet automatisch terug naar het midden. De rijhulpsystemen zijn bovendien zó gevoelig dat ze eerder ergeren dan helpen – denk aan een aandachtswaarschuwing die nooit zwijgt, en een snelheidsassistent die het negen keer op tien fout heeft.
Alsof dat nog niet genoeg is, werkt de automatische airco volgens het alles-of-niets-principe. Infotainment? Geen Apple CarPlay of Android Auto – je moet het doen met een eigen app. Die werkte zo slecht dat we na een week weer leerden genieten van vogelgezang.
De Dongfeng Box is verre van perfect. Maar laten we eerlijk zijn: voor deze prijs is dat ook moeilijk. Vanaf €23.899 krijg je standaard zaken zoals adaptieve cruisecontrol, verwarmde én geventileerde bestuurdersstoel, draadloze oplader, enz. Zaken waar zelfs de Citroën C3 van droomt.
De Dongfeng Box is een aantrekkelijk alternatief voor Europese elektrische stadswagens. Maar hij heeft duidelijke zwaktes: het rijgevoel is zwak, en de assistentiesystemen zijn frustrerend. Toch blijft hij charmant: comfortabel, ruim en een tikkeltje eigenzinnig.
Technische fiche – Dongfeng Box Premium Edition (2025)