Ga naar hoofdinhoud
BEBE20250508 Dongfeng Header

Test: Dongfeng Box viseert de Europese stadswagens (2025)

Alweer een nieuwe elektrische auto uit China! Toch pakt de Dongfeng Box het anders aan. Deze speelse en betaalbare stadswagen mikt op het budgetsegment. Is dit het alternatief voor onze Europese modellen?

In het kort

Ondanks zijn naam is de Dongfeng Box allesbehalve een doos. Deze mollige, Chinese stadsauto neemt het op tegen de Citroën ë-C3 en Renault 5 E-Tech. En dat doet hij met bravoure… en een paar duidelijke minpunten.

Pro

Voordelen

  • Uitrusting
  • Binnenruimte
  • Zuinig
Contra

Nadelen

  • Vage vooras
  • Infotainment
  • Opdringerige rijhulpsystemen

Een Dongfeng Box op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20250508 Dongfeng 01

Moeilijk te missen: Dongfeng is een nieuwe Chinese constructeur… althans, nieuw bij ons, want in China is het merk actief sinds 1969. En zoals het cliché het wil, komen ze onze kant uit met een betaalbare elektrische stadswagen.

Exterieur

De Dongfeng Box is letterlijk en figuurlijk een frisse wind. Geen SUV, geen kopie van Europese modellen, maar een guitige, ronde verschijning met een eigen stijl. De opvallende LED-signatuur doet denken aan hippe brillen – speels en eigentijds.

BEBE20250508 Dongfeng 02

Toch blijft ze trouw aan de normen van het segment: 4,01 m lang, nagenoeg gelijk aan een Citroën C3, maar wel een stuk breder (1,81 m). Dat resulteert in een opvallend ruime cabine, de grootste in zijn klasse. De koffer is bovendien 326 liter groot.

Interieur

Vanbuiten speels, vanbinnen wil de Box luxe uitstralen. De bovenkant van het dashboard is afgewerkt in kunstleder met sierstiksels die doen denken aan een luxueuze handtas. Ook de stoelen zijn in hetzelfde materiaal, maar verder is alles hard plastic – niet onverwacht in dit segment.

BEBE20250508 Dongfeng  03

De technologie in de Box verrast dan weer wél: een groot 12,8-inch centraal touchscreen domineert het interieur én de concurrentie. Alle functies zitten hierin verwerkt – fysieke knoppen zijn er amper. Geen knopjes dus, wél een virtuele kat op het startscherm die wil dat je hem aait… Waarom? Geen idee. Misschien een generatiekloof.

Motor

De Dongfeng Box is vanaf het begin ontworpen als elektrische auto. Hij beschikt over een elektromotor van 95 pk en 160 Nm op de vooras. Dat volstaat voor 0 naar 50 km/u in 4,6 seconden en 0 naar 100 km/u in 10,6 seconden.

BEBE20250508 Dongfeng 04

De batterij is van het LFP-type en heeft een capaciteit van 42,3 kWh. Volgens de Chinezen goed voor 310 km rijbereik (WLTP). Snelladen kan aan 87,8 kW, waarmee je 80% van de batterij in ongeveer 30 minuten bijtankt. Later volgt nog een goedkopere “Style Edition” met een kleinere batterij van 31,4 kWh.

Op de weg

De cijfers kloppen: na een week testen noteerden we een verbruik van 14,7 kWh/100 km, wat zich vertaalt naar een realistisch rijbereik van 280 km. Wie voorzichtig rijdt, kan dus het opgegeven bereik halen. De Box nodigt sowieso uit tot rustig rijden – comfort staat centraal.

BEBE20250508 Dongfeng 05

En gelukkig maar, want qua rijgedrag overtuigt hij allerminst. De vooras voelt vaag aan, zonder feedback, en de stuurinrichting keert niet automatisch terug naar het midden. De rijhulpsystemen zijn bovendien zó gevoelig dat ze eerder ergeren dan helpen – denk aan een aandachtswaarschuwing die nooit zwijgt, en een snelheidsassistent die het negen keer op tien fout heeft.

BEBE20250508 Dongfeng 06

Alsof dat nog niet genoeg is, werkt de automatische airco volgens het alles-of-niets-principe. Infotainment? Geen Apple CarPlay of Android Auto – je moet het doen met een eigen app. Die werkte zo slecht dat we na een week weer leerden genieten van vogelgezang.

Prijs

De Dongfeng Box is verre van perfect. Maar laten we eerlijk zijn: voor deze prijs is dat ook moeilijk. Vanaf €23.899 krijg je standaard zaken zoals adaptieve cruisecontrol, verwarmde én geventileerde bestuurdersstoel, draadloze oplader, enz. Zaken waar zelfs de Citroën C3 van droomt.

BEBE20250508 Dongfeng 07

Besluit

De Dongfeng Box is een aantrekkelijk alternatief voor Europese elektrische stadswagens. Maar hij heeft duidelijke zwaktes: het rijgevoel is zwak, en de assistentiesystemen zijn frustrerend. Toch blijft hij charmant: comfortabel, ruim en een tikkeltje eigenzinnig.

Technische fiche – Dongfeng Box Premium Edition (2025)

  • Motor: Elektromotor
  • Vermogen: 95 pk
  • Koppel: 160 Nm
  • Transmissie: vaste overbrenging
  • 0-100 km/u: 10,6 s
  • Topsnelheid: 140 km/u
  • Kofferruimte: 326 liter
  • Verbruik: 14,7 kWh/100 km (gemeten)
  • Batterij: 42,3 kWh
  • Rijbereik (WLTP): 310 km
  • Prijs: €23.899

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen