
Test: DS N°4, meer dan alleen een nummer? (2025)
In het kort
De DS N°4 evolueert door een elektrische aandrijflijn aan zijn gamma toe te voegen. Hij krijgt ook een nieuwe voorkant en verbeterde uitrusting. Zijn uiteindelijke doel is niet veranderd: concurreren met Duitse premium compacte auto's. Maar zal hij daarin slagen?
Voordelen
- Rijdynamiek
- Krachtige hybride aandrijflijn
- Interieurruimte
Nadelen
- Prijs
- Premium zonder het helemaal te zijn
- Ergonomie infotainmentsysteem
Een DS N°4 op Autoscout24?
Naar de zoekertjes!
In de familie van DS Automobiles blijft de DS 7 de onbetwiste verkoopkoning. Zijn kleine zus, de DS 4, is echter goed voor bijna een derde van de verkopen. Een voldoende reden om door te gaan met het experiment van een Franse premium compacte auto... met een kleine verandering!
Exterieur
In een existentiële push van de marketingafdeling van DS Automobiles worden de modellen van het Franse merk nu "nummer" genoemd. Net als het beroemde parfum hebben we al de DS N°8 gehad en hier is de nieuwe DS N°4. Het gaat hier echter om een facelift van de DS 4 die in 2021 werd gelanceerd.
Wanneer we over een "facelift" spreken, moeten we dat letterlijk en figuurlijk nemen. De Fransman krijgt een nieuwe voorkant met een zwarte, rechthoekige grille en dagrijverlichting geïnspireerd op de E-Tense Performance concept-car. Voor de rest, afgezien van de getinte achterlichten, meet de compacte auto met premium ambities nog steeds 4,40 m met dezelfde wielbasis van 2,67 m.
Interieur
Terwijl het exterieur een geheel nieuwe voorkant krijgt, lijkt het interieur niet van hetzelfde budget te hebben geprofiteerd. Ondanks zijn vier jaar op de teller lijkt het dashboard niet verouderd. Het is nog steeds bekleed met alcantara of leer in de topversie, en het infotainmentscherm meet nog steeds 10 inch.
Wat ook niet verandert, is de nogal rommelige ergonomie en het gebrek aan reactievermogen van dit infotainmentsysteem. DS blijft een reeks knoppen onder het scherm aanbieden, maar hun logica is twijfelachtig. Een knop dient bijvoorbeeld om de temperatuur te verlagen naar het minimum... of te verhogen naar het maximum! Waarom?
Het instrumentenpaneel heeft daarentegen een mooie evolutie ondergaan. Het gebruikt nu een 10,25-inch display en de graphics zijn overgenomen van de nieuwe DS N°8. Voor de rest blijft de N°4 een goede interieurruimte bieden, met een grote kofferbak van 430 liter, 360 liter voor de plug-in hybride of 390 liter voor de elektrische versie.
Motor
Zoals u zojuist heeft gelezen, kiest de DS N°4 voor een veelheid aan aandrijflijnen. In het compacte segment zijn hij en zijn zussen van Peugeot en Opel de enigen die zoveel keuze bieden. De instapversie heeft een 1,2-liter 3-cilinder motor met 145 pk, voorzien van 48-volt hybridetechnologie en gekoppeld aan een 6-traps automaat met dubbele koppeling.
De plug-in hybride evolueert met de facelift, niet alleen met de toevoeging van een 7-versnellingsbak, maar vooral dankzij een veel grotere batterij van 17,2 kWh. Zijn bereik stijgt naar 80 km, terwijl het vermogen op 225 pk blijft. Ten slotte is de elektrische DS N°4 een nieuwigheid. Hij heeft een 213 pk motor op de vooras en een 58,3 kWh batterij, wat hem een bereik van 450 km geeft.
Op de weg
Aangezien de elektrische versie nieuw is, bracht deze ook een dosis specificiteit met zich mee. Ten eerste: geen leer in de elektrische versie. Volgens DS is dit vanwege de specifieke achterbank. Ondanks het feit dat het platform gedeeld wordt, merken we ook op dat de zittingen hoger zijn geplaatst. Daardoor is de rijpositie van de DS N°4 E-Tense licht gecompromitteerd, maar we hebben veel erger gezien bij andere elektrische auto's.
Goed nieuws: Stellantis lijkt te weten wat ze doen op het gebied van elektronen. De N°4 biedt drie regeneratiemodi bij het gas loslaten, wat helpt om het verbruik te beheersen. Er is echter geen "one-pedal" modus. Dat maakt niet uit, want ondanks zijn elektrische transformatie blijft het platform dynamisch en aangenaam.
Dat gezegd hebbende, komt de DS N°4 het best tot zijn recht wanneer hij wordt aangedreven door zijn hybride versie. Het geheel geeft elektriciteit de boventoon en isoleert de verschillende geluiden en trillingen van de kleine 3-cilinder goed. De rijpositie is ook beter, en de Fransman lijkt ook comfortabeler.
Prijs
Bij het bekijken van de prijslijst lijkt de hybride aandrijflijn ook het meest logisch. De hybride is het meest betaalbaar vanaf 38.400 €. De plug-in hybride kost minimaal 46.000 €, terwijl de elektrische versie geprijsd is op 46.700 €.
Deze consistente prijsstelling verliest echter al haar betekenis wanneer we de DS N°4 uit zijn bubbel halen. Hij beweert te concurreren met premium auto's, maar de Mercedes A-Klasse, Audi A3 en BMW 1-Serie zijn allemaal betaalbaarder! Het verschil zit in de uitrusting. Nog erger, zijn zussen van Peugeot en Opel - technisch vergelijkbaar, laten we niet vergeten, behalve voor de elektrische versie - blijven veel goedkoper... zelfs in hun topuitvoeringen!
Besluit
Met zijn update en naamsverandering probeert de DS N°4 opnieuw te overtuigen dat premium niet noodzakelijk Duits is. Zijn veelheid aan aandrijflijnen, goede afwerking (in de topversie) en dynamische chassis zijn zijn sterke punten, maar je moet wel bereid zijn om de prijs te betalen...
Technische fiche: DS N°4 E-Tense (2025)
- Motor: elektromotor
- Vermogen: 213 pk
- Koppel: 343 Nm
- Versnellingsbak: vaste overbrenging
- 0-100 km/u: 7,1 s
- Topsnelheid: 160 km/u
- Kofferbak: 390 / 1.260 liter
- Verbruik: 16,8 kWh/100 km (gemeten) / 15,1 kWh/100 km (WLTP)
- Batterij: 58,3 kWh
- Actieradius: 450 km (WLTP)
- Prijs: 46.700 €