Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

DS 9: Franse prestige?

Is deze hybride DS 9 de luxueuze reisberline waarmee de Franse constructeur de gevestigde premiumwaarden uitdaagt? Autoscout24 zoekt het uit.

Aan ambitie geen gebrek bij DS, de zelfverklaarde premiumdochter van Citroën die sinds enkele jaren op eigen benen staat. Het Franse merk wil samen met Alfa Romeo en Lancia de premiumreferentie vormen binnen de Stellantis-groep, en op termijn in één adem genoemd worden met de luxe die je doorgaans associeert met de hoofdstad Parijs.

DS zegt het zelf niet luidop, maar met ‘luxe’ en ‘Parijs’ denk je wellicht ook aan Franse hoogwaardigheidsbekleders. Die lieten zich in het verleden graag vervoeren op de achterbank van prestigieuze berlines van eigen bodem, en op dat vlak hebben de Franse merken een reputatie hoog te houden. Deze DS 9 wil dus ook graag aanknopen bij die traditie.

Test DS 9 2021 rijdend voor

508 XXL?

Het hoeft dus niet te verbazen dat deze nieuwkomer gebaseerd is op de Peugeot 508. Het onderhuidse EMP2-platform is hetzelfde, en meer nog: de DS 9 vertrekt van de verlengde versie van de Peugeot 508, die specifiek voor de Chinese markt wordt gebouwd. In het Verre Oosten houden ze immers wel van dat soort verlengde D-segmenters, als een soort teken van prestige. De DS 9 rolt overigens ook in China van de band.

In profiel heeft de 9 dan ook wel wat weg van de 508, al zijn er gelukkig wel een hoop visuele verschillen. Zoals de specifieke lichtsignatuur, de chromen strook over de hele lengte van de motorkap – die DS een ‘zwaard’ noemt, aan de dikkere chromen ruitomlijsting op de C-stijl, en aan de richtingaanwijzers achteraan, die nog eens suggestief terugkeren in het dak. En dan is er de lengte natuurlijk: met 4,93 meter kan de DS 9 als zelfverklaarde D-segmenter meespelen met berlines uit het E-segment.

Test DS 9 rijdend profiel

Riant interieur

Dat vertaalt zich natuurlijk in een riante binnenruimte. Vooral achteraan, waar de passagiers optimaal profiteren van de 2,9 meter lange wielbasis. Je kunt zelfs kiezen voor verwarmde en gekoelde zitplaatsen met massagefunctie op de achterbank. Combineer dat met het nappaleder van de Rivoli-uitvoering of het alcantara van de Performance Line, en de luxueuze sfeer is zeker aanwezig. De afwerking is dus netjes, al durft DS – net als vele andere premiummerken vandaag – buiten je gezichtsveld wel eens een reepje kunststof te gebruiken.

Het dashboard baadt in dezelfde barokke sfeer. De startknop staat wat onhandig geplaatst centraal bovenop het dashboard, onder het klokje, en de bediening voor de ruiten vind je zoals wel vaker bij DS centraal op de middenconsole. Geen klein afgeplat stuurwiel zoals in de Peugeot 508, maar wel een grote stuurvelg die aangenaam in de hand ligt. Wel zoals in de 508 zijn de digitale schermen voor het instrumentenpaneel en infotainment. Jammer, want die doen qua ergonomie en snelheid toch wat onder voor de premiumconcurrentie.

Test DS 9 2021 achterbank armsteun

Alleen met stekker

Op dit moment kun je de DS 9 alleen bestellen als E-Tense 225. Dat is de vertrouwde voorwielaangedreven hybride aandrijflijn van de PSA-groep, die je dus ook terugvindt bij Peugeot, Citroën en Opel. Ook hier zijn de 1.6 turbobenzine van 180 pk en de elektromotor van 81 kW (110 pk) samen goed voor 225 pk en 360 Nm. Binnenkort komt daar nog een E-Tense 360 4x4 bij, die een elektromotor toevoegt op de achterwielen. Op die manier beschikt hij over hetzelfde vermogen als de... Peugeot 508 PSE, namelijk 360 pk.

Deze DS 9 E-Tense 225 sprint naar 100 km/u in 8,3 seconden en gebruikt een achttrapsautomaat. De elektrische stroom komt uit een lithium-ionbatterij van 11,9 kWh, waardoor de Fransman volledig elektrisch 48 kilometer ver moet geraken. De CO2-uitstoot – belangrijk, aangezien DS vooral ook op de zakelijke rijder mikt – ligt op 33 tot 35 g/km. Volladen doe je met een boordlader van 7,4 kW, en dat neemt een tweetal uur in beslag.

Test DS 9 2021 dashboard

Frans comfort?

Met volle batterij is het bijzonder aangenaam toeven aan boord van de DS 9, temeer omdat hij steeds in elektrische modus start. Je kunt daarnaast nog kiezen voor een hybride rijmodus, een sportmodus en een comfortmodus. Die sportmodus is wat ons betreft overbodig, aangezien de klank van de 1.6 de serene sfeer aan boord verstoort wanneer hij volop wordt aangesproken. Een iets zachtere en romigere 2.0-benzinemotor had beter gepast, maar die gebruiken de Fransen al een tijdje niet meer.

Wat die comfortmodus toevoegt? De “Active Scan Suspension”, de adaptieve dempers die worden aangepast aan de hand van een camera achter de voorruit, en op die manier oneffenheden opvangen. Dat doen ze redelijk goed, maar niet merkbaar op een betere manier dan pakweg de “progressive hydraulic cushions” die Citroën op zijn modellen gebruikt. Verwacht hier dus niet hetzelfde comfort als pakweg een luchtvering.

Test DS 9 2021 rijdend frontaal

Conclusie

Met een vanafprijs van 54.990 euro en een royale standaarduitrusting is de DS 9 geen goedkope auto, maar hij biedt wel veel ruimte en comfort. Een luxueuze premiumreisberline? Eerder een goede poging. Maar vooral een interessant alternatief voor wie eens wat anders wil dan een D-segmenter met stekker uit Duitsland.

Klaar voor de volgende stap?