Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered: nieuwe richting

Geen GTi-logo meer op de kofferklep van sportieve Peugeots, maar een PSE-logo. Meer zelfs: de Peugeot Sport Engineered-producten zullen minstens hybride zijn. En dat eerste product is dit: de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered.

Vergeet de gekke en geweldige hot hatches uit Sochaux, met hun rood-zwarte koetswerkkleur. De Franse constructeur heeft zijn sportieve afdeling niet alleen een nieuwe huisstijl gegeven, maar in één trek door een volledige make-over. Peugeot Sport dost zijn sportieve modellen niet langer uit met een GTi-logo, maar met een Peugeot Sport Engineered-logo. Of PSE, voor de vrienden.

De geelgroene kleur van dat nieuwe logo verraadt meteen de doorgedreven aard van die make-over. Hot hatches en ander sportief geweld zijn namelijk steeds moeilijker te verdedigen als er forse Europese CO2-boetes op het spel staan. Daarom besliste Peugeot om zijn Peugeot Sport-afdeling alleen nog hybride en elektrische modellen te bouwen. Deze 508 Peugeot Sport Engineered is daar het eerste product van.

AS24 Peugeot statisch voor

Vertrouwde basis

De plug-inhybride 508 PSE had Peugeot een tijdje geleden al aangekondigd. Het vertrekpunt is de 508 Hybrid, maar deze 508 PSE krijgt een extra elektromotor op de achteras. De basis is nog steeds de 1.6 THP-turbobenzine, goed voor 200 pk en 300 Nm. Hij is gelinkt aan een elektromotor vooraan, ingewerkt in de EAT8-automaat en goed voor 110 pk, en een elektromotor op de achteras die 113 pk sterk is. Het systeemvermogen? 360 pk en 520 Nm.

De stroom voor die elektromotoren wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 11,5 kWh, waardoor de Peugeot 508 PSE volledig elektrisch 42 kilometer ver moet geraken. Het belangrijkste element voor de businesscase: de CO2-uitstoot ligt op 42 g/km. En daarmee mag de 508 een tweede interessante plug-inhybride toevoegen aan zijn gamma, al zal je bij Peugeot niemand horen zeggen dat dat het hoofddoel van deze Peugeot Sport Engineered was.

AS24 Peugeot statisch achter

Prestatiegericht

Want in de eerste plaats komt die elektrokracht de benzinemotor ondersteunen en is de 508 PSE naar eigen zeggen “de krachtigste productie-Peugeot ooit”. Een die bovendien op een breder spoor staat (24 millimeter extra vooraan, 12 millimeter extra achteraan), stevigere remmen kreeg, een adaptieve ophanging en plakkeriger Michelin Pilot Sport 4S-rubber. Om maar te zeggen dat deze Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered niet zomaar een 508 Hybrid4 in een trainingspak is.

De prestaties zijn dus op de afspraak: 0-100 km/u duurt 5,2 seconden, en in de bocht staat de Fransman zijn mannetje moeiteloos. Straf, voor een berline of break (de 508 PSE is er ook als SW) die vlot 1,9 ton op de weegschaal zet. Het kleine stuur blijft een plezier om te bedienen, en de voorwielen gehoorzamen ook meteen op het commando dat je via dat stuurtje geeft. De balans is bijna neutraal, met weinig neiging tot onderstuur en een achterkant die dankzij een duwtje van de achterste elektromotor efficiënt volgt.

AS24 Peugeot dynamisch voor

Perfecte plaatje?

Toch is niet alles even positief. De sensaties die je bij het accelereren krijgt, voelen nooit echt “5,2-seconden-snel" aan. De viercilinder is goed gedempt, maar moet harder werken dan verwacht. Ook de EAT8-versnellingsbak mist verfijning als je echt het volle pond vraagt. En ook het rempedaal mocht meer gevoel bieden. Nu, dat is uiteraard wanneer je de rijmodus in ‘Sport’ zet, en de benzine- en elektromotoren dus volop samenwerken.

Er zijn nog vier andere rijmodi, en dat is er misschien een teveel. Het verschil tussen ‘Hybrid’ en ‘Comfort’ is bijvoorbeeld de settings van de adaptieve dempers, en dat had wat ons betreft gewoon alleen die laatste mogen zijn. ‘4WD’ en ‘Electric’ hebben allebei uiteraard wel hun meerwaarde. Maar dat maakt wel dat deze Peugeot 508 PSE naast een sportief vooral ook een veelzijdig karakter heeft.

AS24 Peugeot dashboard

Conclusie

Verwacht je van deze Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered de scherpte en de explosieve prestaties van de GTi’s van weleer, dan blijf je wellicht toch wat op je honger zitten. Maar dat neemt niet weg dat de 508 PSE een polyvalente auto is, met een bovengemiddeld scherp chassis en ecologische ambities – als je hem regelmatig oplaadt uiteraard. Niet zomaar een Peugeot 508 Hybrid4 dus, maar ook geen 508 GTi.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Peugeot 508 SW – Vergeet de vorige!

Autotests · Peugeot

Special: 30 jaar geleden – Peugeot 205 Rallye: de andere sportieve 205

Autotests · Peugeot

Test: Peugeot 308 GTI – If it's not broken, don't fix it

Autotests · Peugeot
Ontdek meer