Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot 408: berline, crossover én coupé

Peugeot rijdt met zijn nieuwe 408 een genremix voor. Als berline, crossover én coupé wil die voor iedereen goed doen. Daarnaast krijgt hij twee plug-inhybride aandrijflijnen. Weet Peugeot wat het wil?

Pro

Voordelen

  • Dynamisch rijgedrag
  • Interieurruimte ondanks coupélooks
  • Afwerking en uitrusting
Contra

Nadelen

  • Kleine koffer als PHEV
  • Comfort achterbank
  • Reëel elektrisch rijbereik

De nieuwe Peugeot 408 lijkt wat tussen twee vuren te zitten. Of zelfs drie. Net als zijn neef, de Citroën C5 X, wil deze nieuwe Franse creatie tegelijk berline en vijfdeurscoupé zijn, en er dan nog eens een modieus crossover-/SUV-sausje over gieten. Het lijkt wel alsof Peugeot niet goed wist welke richting het uit wilde, maar bizar genoeg lijkt het wel de goeie richting te zijn.

Peugeot 408 (2022) statisch, vooraanzicht

Meer berline dan crossover

Om alles op een rijtje te zetten en wat opheldering te brengen, kun je deze nieuwe 408 best bekijken als de berlineversie van de 308. Als het echt een SUV was geweest, had deze 408 volgens de Peugeot-nomenclatuur namelijk een extra ‘0’ in zijn naam gekregen. De logica gaat voort in de technische fiche: beide modellen staan op de meest recente versie van het EMP2-platform.

Het enige grote verschil zit in de totale lengte. Met bijna 4,7 meter is de 408 langer dan een 308 SW en leunt hij bijna aan bij de grote 508. Die extra lengte zit in de 2,79 meter lange wielbasis. En het crossovergedeelte dan? Wel, het hogere koetswerk is vooral het gevolg van... de keuze voor grotere velgen.

Peugeot 408 (2022) statisch, achteraanzicht

Allesbehalve banaal

Die keuze maakt trouwens deel uit van een resoluut atletische stijl. In de huidige Peugeot-designtaal gebruiken de Fransen een messcherpe vormgeving, met snijtandvormige lichtsignatuur en dat radiatorrooster dat in de voorbumper lijkt over te vloeien. De kers op de taart is daarbij de aflopende daklijn, die uitmondt in een duidelijke kofferspoiler en in twee kleine dakspoilers. Om het avontuurlijke karakter te onderstrepen zijn de wielkasten, de onderkant van de flanken en de volledige achterbumper afgezoomd met ruw plastic.

De 408 is meteen herkenbaar als een moderne Peugeot, maar kiest dus voor een volledig eigen uiterlijk. Binnenin is de link met de 308 dan weer overduidelijk. Simpel gezegd is het interieur zowat identiek. Je ziet dus een hoog dashboard, het dubbele touchscreen van het infotainmentsysteem en het kleine stuur van de i-Cockpit. De wat onhandige rijpositie neemt de 408 eveneens over.

Peugeot 408 (2022) interieur

Achteraan zijn er meer verschillen. Door de langere wielbasis is de ruimte daar ook groter. De 408 gebruikt weliswaar eveneens een achterbank met korte en lage zit, en dezelfde beperkte voetruimte door de positie van de voorzetels. De koffer is op zijn beurt 536 liter groot (471 liter bij de plug-inhybride) en dus groter dan die van de 308, zelfs groter dan die van de 508, maar kleiner dan die van de 308 SW.

Peugeot 408 (2022) koffer

Inherent dynamisch

Geen verrassingen onder de motorkap: daar zie je dezelfde motoren als in de rest van het Peugeot-gamma, inclusief de 308. Tenminste: dezelfde behalve de diesel en de manuele bak. Aan benzinekant is alleen de 1.2-driecilinder op de afspraak, terwijl er twee plug-inhybrides zijn. Die combineren altijd een 1.6 met een elektromotor van 81 kW die in de automaat is ingewerkt en met een batterij van 12,4 kWh onder de koffervloer. De ene is 180 pk sterk, de andere 225 pk.

We hebben schrik om in herhaling te vallen, maar de nieuwe 408 gedraagt zich onderweg als... een 308. De verschillen zijn subtiel, maar het perfecte compromis tussen comfort en rijdynamiek is ook hier aanwezig. Ondanks de torsieas achteraan rijdt de 408 stabiel en levendig. Alleen de ophangingsfiltering laat met de 20-duimsvelgen wat te wensen over.

Peugeot 408 (2022) rijdend, vooraanzicht

Het enige echte minpunt bij een dynamische rijstijl is de hybride aandrijflijn. Met 225 pk en 360 Nm zit je niet om vermogen verlegen, maar de abrupte manier waarop dat vermogen wordt vrijgegeven brengt de vooras van de wijs, vooral wanneer je herneemt bij het uitrijden van een bocht. Met een lichtere rechtervoet vallen de afwezigheid van parasietgeluiden en het degelijke comfort op. Hoewel Peugeot een elektrisch rijbereik opgeeft van 63 kilometer op een volle lading, zagen wij er amper 40 reële.

Peugeot 408 (2022) rijdend, achteraanzicht

Prijzen

De nieuwe Peugeot 408 heeft een catalogusprijs van 35.900 euro en kost daarmee 3.150 euro meer dan een 308 met gelijkaardige uitrusting en motor. Voor de hybride moet je flink opleggen, want de minst krachtige versie van de twee kost je minstens 43.800 euro.

Conclusie

Hoewel de nieuwe Peugeot 408 qua stijl misschien niet meteen weet welke richting hij uit wil, maakt hij alvast niet de fout om de binnenruimte op te offeren voor de looks. Integendeel zelfs. Daarnaast koppelt hij dat als een goeie Peugeot aan een dynamisch rijgedrag.

Peugeot 408 PHEV 225 (2022)

  • Motor: 1.6 viercilinder + elektromotor
  • Vermogen: 225 pk
  • Koppel: 360 Nm
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 7,9 s
  • Topsnelheid: 233 km/u
  • Koffervolume: 471 l
  • Verbruik: 1,2 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 26 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 46.500

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Peugeot banner

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered: nieuwe richting

Autotests · Peugeot
PEUGEOT 2008 TESTDRIVE 1119TC035

Peugeot 2008: Knapper, handiger… en ook elektrisch

Autotests · Peugeot
AS24 - Peugeot 508 SW OPEN

Peugeot 508 SW: Halt aan de SUV’s

Autotests · Peugeot
Ontdek meer