Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Ranger MS-RT: op zoek naar de meerwaarde

Ford meet zijn pick-up, de Ranger, een trainingsjasje aan van zijn motorsportpartner MS-RT. Wordt dit bekroonde werkpaard daardoor een asfaltverslinder?

Pro

Voordelen

  • Nuttig laadvermogen en sleepgewicht ongewijzigd
  • Sportieve looks
  • Exclusief
Contra

Nadelen

  • Meerprijs
  • Alleen looks
  • Geen chassiswijzigingen

De Ford Ranger maakt zich op voor een nieuwe generatie, maar het huidige model is nog niet afgeserveerd. De gloednieuwe Ranger, die zijn basis deelt met de volgende VW Amarok, werd al voorgesteld maar zal pas volgend jaar op onze wegen opduiken. De ideale gelegenheid om de pick-up te herontdekken die de verkooplijsten aanvoert. En omdat we geen half werk leveren, gaan we meteen voor de sportversie.

Ford Ranger MS-RT (2022) statisch, profielaanzicht

Looks aanwezig

“Alsof een pick-up sportief kan zijn” horen we je mompelen. Het moet gezegd: als er een merk dat waar zou kunnen maken, dan is het Ford. Denk maar aan de F-150 Raptor of zijn Europese neef, de Ranger Raptor. Wat is deze MS-RT dan precies? Gebruikt hij een grote V6, een verlaagde ophanging of schokdempers uit het wereldkampioenschap rally?

Jammer genoeg is de realiteit anders. De Ranger MS-RT is inderdaad de vrucht van een samenwerking tussen Ford en motorsportpartner MS-RT onder de noemer Ford M-Sport. Die partner produceert indrukwekkende bolides voor het wereldkampioenschap rally, maar de samenwerking is hier... louter esthetisch. Deze sportieve Ranger krijgt dus een specifiek trainingsjasje bestaande uit een sportievere voorbumper, verbrede wielkasten en enkele accenten in echt/namaak-koolstofvezel.

Ford Ranger MS-RT (2022) statisch, achteraanzicht

Specifieke uitrusting

In het interieur is het min of meer hetzelfde liedje. Op een reeks MS-RT-logo's op de deurdrempels, het dashboard, de tapijten en de zetels na – die bekleed zijn met leder “van superieure kwaliteit” - is dat hetzelfde als het interieur van een gewone Ranger. De speciale reeks vertrekt trouwens van de topuitvoering Wildtrack en bevat dus alle nodige uitrusting, zoals SYNC3-infotainment met touchscreen van 8 duim, verwarmde elektrische zetels, ledkoplampen en een sperdifferentieel achteraan.

Ondanks de evoluties door de jaren heen kan het interieur van de Ranger zijn leeftijd of zijn utilitaire afkomst niet wegstoppen. Op het dashboard na bestaat alles uit harde plastics en de stuurkolom is alleen in de hoogte verstelbaar. Het uitgebreide arsenaal aan snufjes voor de actieve veiligheid en de ergonomie zijn echter vrij van kritiek.

Ford Ranger MS-RT (2022) interieur

Net niet

Gezien zijn sportieve roeping – of tenminste ambitie – krijgt de Ranger MS-RT de krachtigste motor uit het gamma. Net als bij de andere versies is de 2.0-viercilinder diesel met twee turbo’s goed voor 213 pk en een royaal koppel van 500 Nm. Standaard is hij gekoppeld aan een tientrapsautomaat en inschakelbare vierwielaandrijving met een sperdifferentieel achteraan.

Onderweg geraakt deze Ranger MS-RT er net niet, vonden wij. Niet op vlak van prestaties, want daar weet het dieselblok zich aardig uit de slag te trekken gezien de maten en gewichten. Het is eerder het weggedrag dat ontgoochelt. Voor een pick-up doet de Ranger natuurlijk wat hij moet doen – wat gewicht in de laadbak maakt een wereld van verschil qua comfort – maar hij is in de verste verte niet sportief. Ondanks de looks en de reputatie van MS-RT en Ford M-Sport krijgt deze specifieke versie geen enkele chassiswijziging. Anderzijds en in tegenstelling tot de Raptor blijft deze MS-RT wel hetzelfde werkpaard als de gewone Ranger, met een nuttig laadvermogen van meer dan 1 ton en een maximaal sleepgewicht van 3,5 ton.

Ford Ranger MS-RT (2022) rijdend, vooraanzicht

(Ultra)exclusief

Omdat het om een bedrijfsvoertuig gaat, zijn de prijzen exclusief btw. Toch is de meerprijs van deze MS-RT niet min. Je betaalt 52.945 euro, oftewel niet minder dan 12.830 euro meer dan de Wildtrack. Straffer nog: de Ranger Raptor, met zijn specifieke chassis, koetswerk en ophanging is... 2.190 euro minder duur.

Ford Ranger MS-RT (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Je kunt er niet omheen: de Ranger MS-RT laat zich opmerken, of het nu gaat om de looks of de factuur. Ondanks zijn specifieke voorkomen en zijn prima prestaties als werkpaard is het moeilijk om de meerprijs van deze zuiver esthetische evolutie te rechtvaardigen. Het is wellicht de prijs die je betaalt voor exclusiviteit.

Ford Ranger MS-RT Double Cab (2022)

  • Motor: 2.0 diesel, biturbo
  • Vermogen: 213 pk
  • Koppel: 500 Nm
  • Overbrenging: 10-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 9,0 s
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Koffervolume: 2.156 l (laadbak)
  • Verbruik: 8,6 l/100 km (WLTP)/9,5 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 225 g/km
  • Catalogusprijs (excl. btw): € 52.945

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ford Focus ST Track Pack (2023) banner

Test: Ford Focus ST Track Pack, de perfecte hot hatch? (2023)

Autotests · Ford
Ford Ranger Raptor (2023) banner

Ford Ranger Raptor: atletische kolos

Autotests · Ford
Ontdek meer