Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Ranger Raptor: Tijd voor bouwverlof

De Ford Ranger pickup krijgt op slag iets van een coole surferkar in Raptor-vorm. Geen gewone pick-up, want Ford levert hem met biturbo dieselmotor en tientrapsautomaat.

Ford maakt van de gelegenheid gebruik om zijn Ranger pick-up een kleine update te geven. Die begint met een nieuwe 2-liter dieselmotor die Ford uit de Transit die de oude 2.2 TDCi vervangt. Hij komt met 170 pk en 420 Nm in de standaardversie, en kan zelfs tot 213 pk en 500 Nm gaan met de biturbo. En ook nieuw na de update is de komst van deze Raptor-versie. Die is door Ford Performance ontwikkeld, de sportieve tak van Ford, uitsluitend als dubbele cabine nog wel. Een Ford Ranger Raptor is dus een Ranger met pit. Zijn wielkasten zijn 15 centimeter verbreed en de ophanging brengt hem 5,1 centimeter hoger. Hij krijgt stevige BF Goodrich banden met 17-duim velgen. Dat is wat je op het eerste gezicht opvalt. Wat wanneer we daar wat dieper op ingaan?

Ford Ranger Raptor (12) (5025 x 3350)

Getuned onderstel

De Ford Ranger Raptor mag dan wel het uiterlijk van een surfbak hebben, de veranderingen zijn meer dan cosmetisch. Ook het chassis is aangepakt. Zo krijgt hij aan de achterophanging een bijkomende Watt-stang die voor meer consistentie in de koetswerkcontrole zorgt en de rolbewegingen beperkt. Andere aanpassing: de bladveren zijn vervangen door schroefveren. Hij krijgt ook op elke hoek een specifieke ophanging met grote veerwegen die bij de Amerikaanse specialist Fox zijn gehaald. Voldoende wijzigingen om de Ford pick-up een volledig andere rijdynamiek te geven. Op asfalt stuurt hij duidelijk preciezer en voelt hij comfortabeler aan. Natuurlijk zit je hier niet in een pluchen SUV-zetel, en je voelt wel nog steeds het iets ruwere wegcontact van de torsieas achteraan. Maar in de Ford Ranger Raptor kan je het weldegelijk over rijdynamiek hebben, in tegenstelling tot veel van zijn directe concurrenten. Voor het terreinwerk is hij bovendien efficiënter, onder meer dankzij zijn bodemspeling van 28,3 centimeter. Om beter te remmen, zijn de trommelremmen achteraan op de Ranger vervangen door schijfremmen in de Ranger Raptor.

Ford Ranger Raptor (2) (4000 x 2667)

Biturbo diesel en tienbak

De Raptor houdt de motorkeuze eenvoudig: je kan alleen voor de 2-liter biturbo diesel met 213 pk opteren. Die komt standaard met een tientraps automaat, een versnellingsbak die je ook in de… Mustang vindt. De dieselmotor blijft best discreet, toch zeker voor een pick-up, en de versnellingsbak overtuigt door zijn zachte schakelbewegingen. Maar zo’n tienbak blijkt minder wonderen te doen voor het verbruik dan we gedacht hadden. Dat komt omdat de spreiding van de versnellingsverhoudingen relatief kort blijft. Zijn prestaties zijn weliswaar goed, maar de Ford Ranger Raptor moet wel de Mercedes X-klasse 350d (258 pk en 550 Nm) voor zich dulden, net als de VW Amarok 3.0 V6 TDI (204 of 258 pk en 500 Nm of 580 Nm).

Ford Ranger Raptor (6) (4000 x 2667)

Minder machtig en duurder

Wat uiterlijk betreft is de Raptor supercool zijn. Ford zorgt bovendien voor een erg rijkelijk gevulde standaarduitrusting met onder meer sleutelvrije toegang en starten, met leder/alcantara beklede stoelen vooraan, automatische airco met gescheiden temperatuurregeling, achteruitrijcamera, gps, enzovoort. Alleen: door de toevoeging van de schroefveren is zijn werkcapaciteit beperkter dan met bladveren. Ten opzichte van de andere Ranger-modellen verliest hij aan laadcapaciteit in zijn laadbak. De Ranger Raptor kan slechts 620 kilogram aan, tegenover meer dan één ton in de Ranger. Ook aan de trekhaak is er minder goed nieuws: de Ranger Raptor sleept slechts 2,5 ton in plaats van 3,5 ton. Bovendien moet je een stevige inspanning doen wat prijs betreft: iets meer dan 58.000 euro. Maar dit is de prijs die je moet betalen voor een iets exclusievere invulling van het pick-up concept. Wij vinden hem heerlijk.

Ford Ranger Raptor (4) (4000 x 2667)

Ford Ranger Raptor
Motor: viercilinder biturbodiesel, 1.996 cc
Pk: 213 pk bij 3.750 opm
Nm: 500 Nm bij 1.750 – 2.000 opm
0-100 km/u: 10,5 sec
Topsnelheid: 170 km/u
Verbruik: 8,9 l/100 km
CO2: 233 g/km
Prijs: 58.352 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer