Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Audi RS Q3: Alleen al voor het geluid

De Audi RS Q3 is aan zijn tweede generatie toe. Gelukkig mag de vijfcilinder blijven. Die krijgt zelfs meer pk: 400 in totaal.

We zijn nog steeds koele minnaars van al die supersportieve SUV’s, of ze nu van M, AMG of RS komen. Ze blijven de foute basis voor een sportwagen: hoog en zwaar. Maar dat neemt niet weg dat ook wij kunnen vaststellen dat je met een fout concept goede dingen kan doen.

A1913037 medium

Gewichtig

Wat is er fout aan de Audi RS Q3? Rijklaar weegt hij 1.790 kilogram, van alle opties voorzien zelfs 1.832 kilogram. Dat is niet sportief, dat is overgewicht. Je ziet het ook in zijn CO2-cijfer, dat een WLTP-homologatie kreeg van 230 g/km. Fiscaal krijg je daar in Vlaanderen een zware factuur voor gepresenteerd, terwijl in Wallonië de eco-malus ook stevig doorweegt.

A1913064 medium

Karakter

De Audi RS Q3 beschikt gelukkig over een factor die ons slechte humeur als sneeuw voor de zon doet wegsmelten: zijn vijfcilinder. Een motor met karakter, waar de schop onder je kont samenvalt met een rauwe klank die de haren op je arm doet rechtkomen. De 2,5-liter TFSI is nog steeds één van de meest karaktervolle motoren op de markt. Het vermogen is in vergelijking met de vorige RS Q3 van 310 pk naar 400 pk geklommen. Hierdoor schaaft hij een volle seconde van zijn sprint naar 100 km/u in vergelijking met de vorige RS Q3. Nu staat hij al aan 100 km/u in 4,5 seconden, en dat voelt al net zo snel aan als het op papier lijkt. De topsnelheid blijft standaard begrensd op 250 km/u, al kan je die in optie laten optrekken tot 280 km/u. Hij spreidt bovendien zijn koppel van maximaal 480 Nm uit tussen 1.950 en 5.850 opm. Zijn powerpiek van 400 pk houdt hij vast van 5.850 opm tot aan de begrenzer op 7.000 opm. Hoeft het te verbazen dat de Audi RS Q3 machtig snel voelt in elk van zijn zeven versnellingen in zijn dubbelekoppelingsbak?

A1913062 medium

21-duim wielen

Rechtuit snel zijn is één ding. Hoe zit dat in het bochtenwerk. Wel, opnieuw beter dan verwacht. Audi brengt de RS Q3 één centimeter lager dan een gewone Q3 en voorziet naast Quattro-vierwielaandrijving ook in joekels van banden. Wij kregen hem mee op 255/35 21-duim wielen. Zelfs in slecht en koud weer hadden de sportieve Continentals – zomerrubber – geen moeite om krachtige prestaties uit hun mouw te schudden. Zijdelings liet de G-kracht meter op het dashboard tot 0,85 G zien, en dan is er nog marge. Dit overschot in grip maakt de RS Q3 in de praktijk bijzonder snel op eender welk parcours, op voorwaarde dat je voldoende afremt voor de bocht. Wanneer je hem met de juiste snelheid instuurt, kan je snel op het gas om de vierwielaandrijving maximaal te doen renderen.

A1913057 medium

Speeltijd

Audi laat de RS Q3 toe om tot 100 procent van zijn motorkoppel naar de achteras te sturen en wie de ESP-knop langer dan drie seconden ingedrukt houdt, kan het ESP volledig uitschakelen. Er is ook een sportstand waarbij het ESP blijft waken, maar wel wat meer slip toelaat. 21-duim wielen staan doorgaans ook synoniem voor een marteling voor de rug, maar dat is niet het geval in de Audi RS Q3. Wie stevig doorrijdt, ziet het verbruik vlot boven 12 l/100 km klimmen. Maar wie zich aan de wet houdt op de snelweg, kan met minder dan 10 l/100 km tevreden zijn. Dat is minder dan wat het WLTP-verbruik stelt. De Audi RS Q3 kost minimaal 62.900 euro. Er is ook een Audi RS Q3 Sportback vanaf 64.400 euro.

A1913038 medium

Audi RS Q3
Motor Vijfcilinder turbobenzine, 2.480 cc
Pk 400 pk bij 5.850 – 7.000 opm
Nm 480 Nm bij 1.950 – 5.850 opm
0-100 km/u 4,5 sec
Top 250 km/u (begrensd)
Verbruik (WLTP) 10,1 l/100 km
Testverbruik 9,9 l/100 km
CO2-uitstoot (WLTP) 230 g/km
Prijs 62.900 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen Passat Variant GTE: Echt verbruik: 1,7 l/100 km

Autotests · Vergelijk autotests

30 jaar Lexus: Op zoek naar perfectie

Autotests · Vergelijk autotests

Lancia Aurelia B20GT ‘Fuorilegge’: Coolissimo

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer