Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: KGM Torres EVX (2024)

SsangYong is niet meer, lang leve KGM. De Koreanen hebben met het gigantische “KG Group” eindelijk een stabiele aandeelhouder gevonden. Die nieuwe wind vertaalt zich na twee jaar in de lancering van zowaar een hippe EV; de Torres EVX. Onze aandacht hebben ze.

In het kort

Na de Torres met verbrandingsmotor komt KGM (ex-SsangYong) nu met een EV-versie van hun jongste telg. De elektrische Torres moet kopers weten te overtuigen met zijn riante binnenruimte en avontuurlijke in- en exterieur.

Pro

Voordelen

  • Ruimtewonder
  • Vlotte jonge
  • Garantievoorwaarden
Contra

Nadelen

  • Tractie op voortrein
  • Zetels vooraan
  • Een fysiek knopje hier en daar had gemogen

De KGM Torres op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

KGM heeft grootste plannen. Tegen 2026 willen zo zowat verdubbelen in aantal verkochte auto’s. In Europa moeten in 2024 al 30% meer KGM’s aan de man gebracht worden. Iets zegt ons dat de Torres EVX het gros van die groei moet meedragen.

Exterieur

De EVX is duidelijk verwant aan zijn benzineslurpende broertje. Met het wegwerken van de luchtinlaat in de voorpartij komt hij iets futuristischer voor de dag. Ook de achterpartij is misschien net dat tikkeltje strakker. Of de gemiddelde KGM koper daar op zit te wachten weten we niet, maar wij vinden de elektrificatie van het design van de Torres zeker en vast geslaagd.

KGM-Torres-EVX 01

Leuk detail is de knipoog naar de oer-Jeep die KGM, net als de gewone Torres, blijft behouden. Jeep? Jawel, we hebben het hier over het Amerikaanse icoon uit WW2. KGM haalt namelijk niet onterecht de mosterd uit de US of A. Na de Koreaanse Oorlog was het immers SsangYong (of diens voorloper) die Jeeps bouwde onder licentie.

Om het Koreaanse karakter toch wat kracht bij de zetten verwijst de EVX naar de Koreaanse vlag in de lichtunits en bumper. KGM speelt bewust in op het feit dat ze uit Korea komen. Misschien willen zich zo onderscheiden van de Chinezen, hun productie is immers in thuisland Korea. Ander feit is wel dat de batterijtechnologie, zoals bij zoveel merken, uit China komt.

Interieur

KGM zet de futuristische trend helemaal voort in het interieur. Dit ziet er gewoon zeer clean en modern uit. Dubbele 12 inch schermen, weinig knoppen, leuke motiefjes, de Koreanen zijn mee met hun tijd. Helaas is de EVX dus ook kind van zijn tijd. Wat ons betreft hadden er her en der wat meer knoppen gemogen (iets waar verschillende merken nu op terugkomen) en is het materiaalgebruik niet overal op niveau.

KGM-Torres-EVX 07

Verder hadden we nog graag een head-up display gezien en zijn de mooie zetels wat aan de harde kant. Waar de EVX dan weer in uitblink is de ruimte binnenin. Overal vind je opbergvakken, de achterpassagiers zitten riant en de koffer is met meer dan 700 liter ongezien ruim. Desondanks meet de elektrische Torres maar 4,71 meter, daar kan menig premium Duitser iets van leren.

Motor

De Torres EVX komt maar met één aandrijflijn en batterijpakket. De elektromotor produceert een respectabele 207 pk en duwt de Torres in 8,1 seconden naar de 100. In theorie althans, want het lijkt sneller. Het instant koppel van 340 Nm zit daar voor iets tussen. Geen toegeknepen toestanden hier, nee, KGM laat de elektromotor flink zijn benen strekken. De EVX komt alleen met voorwielaandrijving en er zit geen vierwielaangedreven versie in de pijplijn. Een beetje jammer, want de voortrein heeft best last met de potente elektropaarden. In combinatie met het drassige weer en Koreaanse banden (komen niet naar België) was wheelspin onvermijdelijk. Hopelijk bieden Europese premiumbanden soelaas, we gaan het zien.

KGM-Torres-EVX 06

Wat we ook gaan moeten zien, is het verbruik. Het gemiddeld verbruik was gewoon tijdens de korte test op de boordcomputer niet af te lezen. Wat we wel weten is dat de capaciteit van de batterij zo’n 73,4 kWh telt en KGM een gemiddeld verbruik van 18,6 kWh/100km meegeeft. In theorie moet je daarmee 462 km ver komen. Aan de stekker thuis kan je tot 11kw laden (drie fase) en tot 150kw laden aan de snellader (DC). In een dik half uur zou deze EVX dan ook van 10% naar 80% moeten DC-laden.

Rijgedrag

Jammer van de wheelspin want de Torres EVX rijdt best aangenaam. Verder doet hij dat in stilte en heb je niet direct het gevoel met een 2.4 Ton zware SUV rond te bollen. De demping is, zoals de meeste hoge EV’s, iets strakker. Dat merk je vooral op vluchtheuvels of een slecht wegdek. De veiligheidsvoorzieningen zijn te alomtegenwoordig, waardoor ze hun doel missen. Je kan ze één voor één uitschakelen, maar dat is geen makkelijke klus. Hopelijk komt er een software-update, want de consensus is toch vandaag dat het allemaal wat veiliger kan zonder constante pieptonen rond je oren.

KGM-Torres-EVX 05

Prijs

Over de prijs valt nog niets te melden. Behalve dan wij onze hoed opeten moest de Torres EVX niet onder de 40.000 euro beginnen. Met de huidige EV prijzenoorlog in ons Belgenland gaat dit een meer dan bepalend factor worden in de verkoopcijfers.

KGM-Torres-EVX 03

Besluit

KGM heeft met de Torres EVX een moderne elektrische SUV neergezet. Hij kent dan ook de typische minpunten van veel moderne EV SUV’s die hem voorgingen. Het feit dat hij er staat en kan meedraaien, is op zich al een klein mirakel. De Torres moet het vooral hebben van riante binnenruimte en stoere koets. De prijs zal, dankzij onze Vlaamse overheid, bepalend zijn voor het succes van de Koreaan.

KGM-Torres-EVX 04

Klaar voor de volgende stap?